Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Krym: Prawie sto kilometrów... trolejbusem

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2014-02-23 07:18
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Krym: Prawie sto kilometrów... trolejbusem
fot. KF
Półwysep Krymski to najbardziej atrakcyjny turystycznie rejon Ukrainy. Kolej przywozi tu wczasowiczów z całego byłego ZSRR, ale pociągi kończą bieg w Symferopolu. By dojechać do najbardziej znanych kurortów, trzeba przesiąść się tam na dalekobieżny trolejbus. To jeden z nielicznych systemów tego typu w skali świata.

Trolejbus traktowany jest najczęściej jako typowo miejski środek transportu. Na Krymie wykorzystywany jest tak m.in. w Jałcie, Ałuszcie czy Symferopolu, na tym jednak możliwości podróży pojazdami elektrycznymi się nie kończą. Pomiędzy tymi miastami wisi sieć energetyczna najdłuższego trolejbusowego połączenia na świecie – pomiędzy krańcami tej wyjątkowej sieci są aż 94 kilometry.

Miejscówkowy trolejbus zastępczy

Trolejbusem miejskim można dojechać w niemal każdy zakątek Symferopola, ale wszystkie linie dalekobieżne, które korzystają z miejskiej sieci, rozpoczynają bieg pod dworcem kolejowym. To nie przypadek – międzymiastowe połączenie od samego początku miało być przedłużeniem kolei i zastąpić ją w Jałcie, do której tor nie dociera. Trudno byłoby poprowadzić go przez zajmujące spore terytorium Krymu góry, a do tego jedyna próba budowy linii skończyła się fiaskiem, bo na trasie powstało naturalne osuwisko.

Na przełomie lat 50. i 60. XX wieku najbardziej znany i najczęściej odwiedzany kurort Ukraińskiej SSR uzyskał więc w zamian połączenie pośrednie – z przesiadką na symferopolskiej stacji. Na krymskiej linii funkcjonuje jednak część „kolejowych” zasad – to prawdopodobnie jedyna sieć trolejbusowa na świecie, gdzie pasażerom sprzedaje się miejscówki, a kupiony w kasie bilet ważny jest nie tylko w określonej relacji, ale i wyłącznie w dokładnie określonym godziną odjazdu kursie.

94 kilometry bez przesiadki

Najdłuższa istniejąca trasa, będąca jednocześnie najdłuższą linią trolejbusową na świecie, to oznaczona numerem 52 linia Symferopol – Jałta. Choć mierzy sobie aż 86 kilometrów, nie jest rekordzistką wszech czasów. O osiem kilometrów dłuższa była bowiem linia 55 startująca z symferopolskiego lotniska – dziś odcinek pomiędzy portem lotniczym a stacją kolejową obsługują tylko linie miejskie. Pomiędzy kursami 52 odjeżdżają trolejbusy linii 51 do Ałuszty mniej-więcej w połowie drogi do Jałty i 53 jeżdżące pomiędzy Ałusztą a Jałtą.

Jeszcze w 2009 roku międzymiastowe kursy obsługiwane były wyłącznie trolejbusami Škoda 14Tr i – rzadziej – starszymi 9Tr. W 2010 i 2011 roku przedsiębiorstwo Krymtrolejbus obsługujące linie dalekobieżne i miejskie kupiło 103 niskopodłogowe wozy marki Bogdan wyprodukowane w ukraińskim Łucku, z których 30 przeznaczonych jest na linie międzymiastowe. Pozwoliło to na wycofanie pojazdów w najgorszym stanie technicznym. Duża część brygad linii 51 i 52 obsługiwanych jest więc nowoczesnymi pojazdami, ale na linii nadal pojawiają się także wozy czechosłowackie.

Zamiast likwidacji – rozbudowa?

Choć w 2009 roku krymskiemu przedsiębiorstwu groziło bankructwo, co wiązałoby się prawdopodobnie z zamknięciem ruchu na wyjątkowej sieci, pokaźne inwestycje taborowe są dowodem zażegnania kryzysu. Istnieją też plany rozbudowy trolejbusu, głównie do kolejnych osiedli Symferopola – nowe odnogi miałyby być obsługiwane przez linie miejskie. Są też projekty połączenia Jałty z Sewastopolem, ale w związku z dużymi kosztami budowy ewentualnego przedłużenia należy je traktować jako bardzo dalekosiężne.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
41 tramwajów popłynie z Chin do Addis Abeby

Komunikacja

41 tramwajów popłynie z Chin do Addis Abeby

Jakub Dybalski 27 sierpnia 2014

Gdynia. Trolejbusy „na bateriach” pojawią się w przyszłym roku

Komunikacja

Gdynia. Trolejbusy „na bateriach” pojawią się w przyszłym roku

Paweł Rydzyński 22 sierpnia 2014

Jak skutecznie komunikować miasta ze strefami podmiejskimi?

Prawo & Finanse

Jak skutecznie komunikować miasta ze strefami podmiejskimi?

Michał Lange 03 kwietnia 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS