Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Król: Pominięcie ViaToll w Systemie Zarządzania Ruchem byłoby marnotrawstwem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-07-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Król: Pominięcie ViaToll w Systemie Zarządzania Ruchem byłoby marnotrawstwem
Fot. viaTOLL
Polska planuje budowę nowoczesnego systemu zarządzania ruchem obejmującego swoim zasięgiem cały kraj. Projekt cały czas jest w fazie przygotowań, już teraz jednak wiadomo, że system ten może zrewolucjonizować sposób administrowania ruchem na polskich drogach. - Bardzo ważne jest zagwarantowanie spójności i integralności krajowego systemu zarządzania ruchem (KSZR) z systemami istniejącymi i działającymi obecnie - uważa doradca prezydenta RP, Krzysztof Król.

Na razie Krajowy System Zarządzania Ruchem rodzi więcej pytań niż odpowiedzi. Jednym z najważniejszych jest to, czy plany dotyczące jego budowy uwzględniają już istniejące rozwiązania z zakresu ITS. O opinię w tej kwestii poprosiliśmy Krzysztofa Króla, doradcę prezydenta RP.

Rynek Infrastruktury: Czy można powiedzieć, że Polska ma spójną wizję dotyczącą krajowego systemu zarządzania ruchem?


Krzysztof Król, doradca prezydenta RP: To pytanie, na które trudno odpowiedzieć, ponieważ oprócz deklaracji, że system ma być maksymalnie otwarty brakuje szczegółowych informacji. Dlatego ważne jest, by temat ten był intensywniej stawiany na posiedzeniach komisji wspólnej rządu i samorządu, a także na posiedzeniach Komisji Infrastruktury w sejmie. Bardzo ważne jest zagwarantowanie spójności i integralności krajowego systemu zarządzania ruchem (KSZR) z systemami istniejącymi i działającymi obecnie. Jednocześnie tak rozumiana integralność jest konieczna ze względu na spełnienie dwóch celów. Chodzi, po pierwsze o realizację wymogów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego z 7 lipca 2010 oraz ustawy o drogach publicznych. Po drugie zaś o wypełnienie wymogu gospodarności w zarządzaniu majątkiem krajowym, tak aby maksymalnie wykorzystać dotychczasowe inwestycje i istniejącą infrastrukturę.

Jak Pana zdaniem powinna przebiegać integracja poszczególnych działających już systemów zarzadzania ruchem na poziomie regionalnym w ramach systemu krajowego? Czy taka integracja jest w ogóle potrzebna?


Integracja zarządzania ruchem na poziomie regionalnym czy międzyregionalnym jest niezbędna, ze względu na to, że zdarzenia drogowe, w tym prace drogowe, wypadki, objazdy, wywołują skutki nawet w znacząco oddalonym obszarze. Niezbędne byłoby przejrzenie i ewentualne uzupełnienie planów reakcji na tego typu zdarzenia drogowe i uzyskanie spójnego programu by-passowania praktycznie wszystkich dróg w kraju. Docelowo informacje o zdarzeniach drogowych mających wpływ na ruch powinny być automatycznie przekazywane operatorom systemów ostrzegania (tablice, komunikaty radiowe) oraz do central systemów GPS. Integracja daje możliwość tworzenia kompletnej informacji dla podróżujących w zakresie planowania podróży, ostrzegania przed zmianami pogody i zjawiskami meteorologicznymi, informowania o drogach alternatywnych czy zachęcania do skorzystania z komunikacji alternatywnej.

Jaką rolę w systemie zarządzania ruchem powinien odgrywać ViaToll?

Marnotrawstwem jest stosowanie tego typu systemów jedynie jako mechanizmu naliczania i pobierania opłat, skoro posiadają one o wiele liczniejsze funkcjonalności. Na bazie tego rodzaju systemów można, przy istotnie niższych nakładach, osiągnąć oczekiwane wyniki jeśli chodzi o statystykę ruchu, jego prognozowanie a także zarządzanie ruchem w skali lokalnej lub krajowej. Systemy takie mogłyby służyć ochronie infrastruktury drogowej w miastach (egzekwowanie zakazu wjazdu samochodów ciężarowych) czy też naliczaniu opłat za wjazd do stref płatnego parkowania.





Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mobilność

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mikołaj Kobryński 24 czerwca 2023

Sprint uruchomi ITS w Świnoujściu

Mobilność

Sprint uruchomi ITS w Świnoujściu

Redakcja/inf. pras. 21 kwietnia 2023

Zobacz również:

KRSZ tańszy od ViaToll. Czy na pewno?

Prawo & Finanse

KRSZ tańszy od ViaToll. Czy na pewno?

Mateusz Janik 29 sierpnia 2013

GDDKiA: Przetarg na budowę KSZR w przyszłym roku

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mobilność

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mikołaj Kobryński 24 czerwca 2023

Sprint uruchomi ITS w Świnoujściu

Mobilność

Sprint uruchomi ITS w Świnoujściu

Redakcja/inf. pras. 21 kwietnia 2023

Zobacz również:

KRSZ tańszy od ViaToll. Czy na pewno?

Prawo & Finanse

KRSZ tańszy od ViaToll. Czy na pewno?

Mateusz Janik 29 sierpnia 2013

GDDKiA: Przetarg na budowę KSZR w przyszłym roku

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5