Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kraków ze środkami na studium metra. Będzie gotowe w 2019 r.

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
27-06-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Kraków, inf. własna

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kraków ze środkami na studium metra. Będzie gotowe w 2019 r.
fot. WU
Najpewniej jeszcze w sierpniu Kraków ogłosi przetarg na studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego. To efekt przyznanego przez Komisję Europejską dofinansowania. Dokument odpowie na pytanie, w jakim kierunku miasto powinno rozwijać prace nad metrem.

W lutym Kraków wystąpił do Komisji Europejskiej o dofinansowanie studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego. W sumie, w ramach programu Łącząc Europę, wpłynęło 20 projektów z Polski, a połowa z nich zyskała aprobatę.

Na szczęśliwej liście znajduje się też projekt krakowski. – Kraków jako jedyny samorząd w Polsce został zakwalifikowany do finansowania w konkursie „Łącząc Europę” – podkreślił zastępca prezydenta Krakowa Tadeusz Trzmiel. – Nasz wniosek został złożony w oparciu o dwa dokumenty: koncepcję linii metra, która była opracowana na kierunkach wschód–zachód o długości 21 km, oraz o studium rozwoju systemów transportowych Krakowa, w tym metra. Te argumenty przeważyły o tym, że Unia Europejska uznała krakowski projekt za wart dofinansowania – uściślił wiceprezydent. W sumie Kraków dostał 1,375 mln euro, a wartość projektu wynosi 2,370 mln euro.

Studium będzie gotowe w 2019 r. Dokument ma odpowiedzieć na pytanie, w jakim zakresie należy rozwijać bezkolizyjną komunikację szynową, by usprawnić ruch tramwajowy w Krakowie: w stronę metra ciężkiego, czy też lekkiego (a więc w pierwszej kolejności tramwaju w tunelu). – Studium jednoznacznie określi trasę, elementy tunelu podziemnego, przystanki. Będziemy budować tunel o takich parametrach, który pozwoli w pierwszej kolejności eksploatacji tramwaju. Dwa Krakowiaki to 85 metrów, czyli prawie jak pociąg metra. Przy niewielkim uzupełnieniu infrastruktury można wprowadzić pociągi metra lekkiego – powiedział Trzmiel. – Jesteśmy zdeterminowani, by wykonać w pierwszym etapie odcinek o długości około 8-9 km pomiędzy rondem Grzegórzeckim a AGH, tak żeby odciążyć ruch tramwajowy w pierwszej obwodnicy – zaznaczył wiceprezydent.

Za realizacją metra opowiedzieli się mieszkańcy w referendum, które miało miejsce 2014 r. W wyniku tej decyzji miasto zleciło wykonanie studium rozwoju systemu transportu, w tym budowy metra. Eksperci zarekomendowali miastu realizację wariantu metro-metrobus, zakładający budowę bezkolizyjnej linii wschód-zachód o długości 15 km, łączącej Bronowice i Nową Hutę z centrum. W centrum trasa miałaby przebiegać w tunelu, który w pierwszym okresie mógłby zostać przystosowany dla ruchu tramwajów. Uzupełnienie miałyby stanowić linie metrobusowe o wydzielonej infrastrukturze z północny na południe. Autorzy opracowania wskazali też konieczność wykonania koncepcji i studiów wykonalności dla I etapu metra, czyli tunelu pod Starym Miastem i etapowego podłączenia do systemu tramwajowego.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5