Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków zapowiada na przełomie lutego i marca przetarg na studium dla metra

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-01-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Kraków zapowiada na przełomie lutego i marca przetarg na studium dla metra
fot. WU
Już niebawem Kraków zamierza ogłosił przetarg na studium wykonalności dla budowy bezkolizyjnego środka transportu. Dokument ma odpowiedzieć m.in. na pytania, jakie dokładnie rozwiązanie powinno zostać wdrożone oraz jak powinna przebiegać realizacja w podziale na etapy. Kraków, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, zakłada realizację jednej linii metra wschód-zachód z tunelem pod centrum, który w pierwszym okresie miałby być wykorzystywany przez tramwaje.

Kraków wysłał do dziennika urzędowego UE wstępne ogłoszenie informacyjne o zamiarze ogłoszenia przetargu na studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego. Wartość zamówienia szacowana jest na 8,1 mln zł netto. Miasto zakłada, że postępowanie ruszy na przełomie lutego i marca. Sam dokument, według wcześniejszych zapowiedzi, ma być gotowy w przyszłym roku.

Zgodnie z opisem zapowiedzi przetargu, studium ma na celu wskazanie najbardziej efektywnego, niezawodnego, zasobooszczędnego i realnego finansowo wariantu projektu, a także wskazanie dalszych działań związanych z projektem. Dokument powinien uszczegółowić sformułowane w dokumentach technicznych kierunki rozwoju związane z rozwojem infrastruktury szybkiego i bezkolizyjnego transportu szynowego – zwłaszcza w zakresie technologii, parametrów techniczno-funkcjonalnych oraz niezbędnych nakładów na budowę i późniejszą eksploatację.

Zamawiający oczekuje, że opracowanie da odpowiedź na pytanie, jaka forma bezkolizyjnego transportu szynowego (przy współdziałaniu z innymi systemami transportu) poprawi funkcjonowanie komunikacji w Krakowie. Miastu zależy na eliminacji wąskich gardeł na sieci tramwajowej, zwiększeniu udziału transportu zbiorowego w podróżach, zwiększeniu zdolności komunikacji zbiorowej, skróceniu czasu podróży komunikacją zbiorową, podniesieniu komfortu podróżowania, a także wykształceniu wygodnych węzłów przesiadkowych.

Dla wszystkich wariantów inwestycyjnych wykonawca ma przeanalizować możliwość i zasadność ich etapowej realizacji – zarówno w zakresie podziału na odcinki, jak i wykorzystania różnego rodzaju taboru w okresach przejściowych oraz połączenia z istniejącą infrastrukturą szynową (np. wykorzystanie tunelu budowanego z myślą o metrze przez tramwaje). Głównymi elementami opracowania będą m.in.: analizy otoczenia społeczno-gospodarczego, uwarunkowania planistyczne, finansowe i komunikacyjne, analizy ruchowe i techniczne z elementami koncepcji projektowej, studium geologiczno-inżynierskie i hydrogeologiczne. Ponadto w ramach przedmiotu umowy zostaną przeprowadzone następujące analizy: środowiskowe, ekonomiczne, finansowe, prawne i realizacyjne.

Za realizacją metra opowiedzieli się mieszkańcy w referendum, które miało miejsce 2014 r. W wyniku tej decyzji miasto zleciło wykonanie studium rozwoju systemu transportu, w tym budowy metra. Eksperci zarekomendowali miastu realizację wariantu metro-metrobus, który zakłada budowę bezkolizyjnej linii wschód-zachód o długości 15 km, łączącej Bronowice i Nową Hutę z centrum. W centrum trasa miałaby przebiegać w tunelu, który w pierwszym okresie mógłby zostać przystosowany dla ruchu tramwajów. Elementem tego wariantu byłby też rozwój sieci tramwajowej. Uzupełnienie miałyby stanowić linie metrobusowe o wydzielonej infrastrukturze z północny na południe.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5