Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków stara się o środki na studium wykonalności dla metra

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
14-12-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Kraków stara się o środki na studium wykonalności dla metra
fot. Martyn Janduła
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski podpisał wniosek dotyczący zgłoszenia projektu pn. Studium wykonalności budowy systemu szybkiego bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie do sfinansowania w ramach unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Realizacja zadania zaplanowana została na lata 2017-2019, a szacunkowy koszt to 10 milionów złotych.

– Budowa metra w Krakowie to projekt, który musi być bardzo dobrze przemyślany. Dlatego – pamiętając o woli mieszkańców wyrażonej w referendum z 2014 roku – chcemy dysponować wszelkimi możliwymi analizami dotyczącymi takiego rozwiązania – mówi prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

W tym celu, w poniedziałek, 12 grudnia władze Krakowa złożyły wniosek o dofinansowanie projektu pn. Studium wykonalności budowy systemu szybkiego bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie w ramach unijnego Instrumentu „Łącząc Europę”. Przypomnijmy, że Urząd Miasta Krakowa już wcześniej korespondował w tej sprawie z Departamentem Programów Infrastrukturalnych Ministerstwa Rozwoju, który wstępnie ocenił, że krakowski projekt wpisuje się w cel szczegółowy priorytetu 3.3.4 z Wieloletniego Programu Prac (MACP) CEF Transport 2016.

Zakres projektu obejmuje opracowanie studium wykonalności budowy systemu szybkiego bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie w oparciu o wskazany w „Studium rozwoju systemu transportu Miasta Krakowa, w tym budowy metra” wariant „MetroMetrobus”. Wskazuje on na konieczność budowy systemu komunikacji podziemnej w ścisłym centrum miasta. Zakłada przebieg bezkolizyjnej linii szybkiego transportu szynowego na trasie Wschód–Zachód o długości około 15 km (łączącej dzielnice Bronowice i Nowa Huta z centrum miasta). Więcej informacji tutaj.

Przypomnijmy, że wybór tego wariantu został dokonany na podstawie wyników „Studium rozwoju systemu transportu Miasta Krakowa, w tym budowy metra”, którego głównym celem było odwrócenie negatywnego trendu wzrostu udziału podróży samochodowych oraz zwiększenie przepustowości sieci tramwajowej. W ramach opracowania dokonano między innymi analiz społeczno-gospodarczych, ruchowych, ekonomicznych, finansowych, wrażliwości, realizacyjnych, wpływu na środowisko. W toku prac przeanalizowano kilkadziesiąt wariantów rozwoju systemu transportu, z których do dalszej realizacji zarekomendowano wariant IV.3 „MetroMetrobus”. Ponadto, jako dalsze działania, autorzy opracowania wskazali wykonanie koncepcji i studiów wykonalności dla I etapu metra (tunelu pod Starym Miastem) i jego etapowego podłączenia do systemu tramwajowego.

Realizacja studium zaplanowana została na lata 2017-2019, a szacunkowy koszt to 10 milionów złotych.

„Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) to instrument finansowy, który wspiera rozwój trzech obszarów – sieci transportowej, energetycznej oraz telekomunikacyjnej. Unia Europejska przeznaczyła w swoim budżecie na ten cel odrębną pulę środków finansowych. Fundusze te będzie można wykorzystać w latach 2014-2020 na inwestycje dotyczące budowy i modernizacji infrastruktury w dziedzinie transportu, energetyki i telekomunikacji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków. Jesienią poznamy trasę metra

Komunikacja

Kraków. Jesienią poznamy trasę metra

UM Kraków 18 lipca 2025

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

Przestrzeń

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

UM Kraków 16 września 2024

Kraków wybiera metro w śladzie premetra. Zdecydowany głos władz miasta

Komunikacja

Zobacz również:

Kraków. Jesienią poznamy trasę metra

Komunikacja

Kraków. Jesienią poznamy trasę metra

UM Kraków 18 lipca 2025

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

Przestrzeń

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

UM Kraków 16 września 2024

Kraków wybiera metro w śladzie premetra. Zdecydowany głos władz miasta

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij