Stolica województwa małopolskiego przymierza się do wdrożenia nietypowego projektu. W jego ramach powstaną punkty przeładunkowe umożliwiające przełożenie towarów z aut do specjalnych rowerów cargo. Wszystko po to, by zmniejszyć liczbę samochodów w zabytkowym centrum.
Rowery towarowe zastępujące samochody dostawcze nie są nowatorskim pomysłem. Cechujące się różnymi konstrukcjami (od klasycznego trycykla „Christiania Bike” wyposażonego w dużą skrzynię z przodu po szybkie jednoślady typu „Bullit”), napędzane siłą ludzkich mięśni „dostawczaki” od wielu lat poruszają się ulicami miast niemieckich, duńskich czy holenderskich. Nie służą wyłącznie do przewozu towarów. Wielu mieszkańców miast chętnie wykorzystuje je także do przewożenia dzieci (nierzadko kilkorga naraz).
Ambicję skorzystania z możliwości rowerów transportowych wyraził Kraków. Władze miasta chcą, by jednoślady typu cargo dowoziły część towarów do lokali gastronomicznych i sklepów ulokowanych w ścisłym centrum. Wszystko po to, by zmniejszyć liczbę wjeżdżających tam samochodów oraz zmniejszyć emisję spalin.
Pomysł mieszkańców
Rowery cargo zamiast aut dostawczych był propozycją strony społecznej. Zapis o utworzeniu punktów przeładunkowych znalazł się później w rekomendacjach poreferendalnego zespołu zadaniowego.
- Władze miasta, po analizie pomysłu, postanowiły namówić kandydatów na operatora roweru publicznego do umieszczenia w swojej ofercie także rowerów towarowych. Firmy nie podchwyciły tematu, ale też go nie odrzuciły. Po prostu nie były przygotowane na szybkie wcielenie go w życie – komentuje Marcin Wójcik, krakowski oficer rowerowy. – W związku z tym postanowiliśmy zrealizować koncept własnymi siłami. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie przygotował plan rozmieszczenia 6-8 punktów przeładunkowych. Każdy z nich dysponowałby dwoma miejscami zarezerwowanymi wyłącznie dla uczestniczących w programie dostawców.
Wstępne lokalizacje stacji zostały już zaproponowane. Mają stanąć przy sześciu skrzyżowaniach: Dunin-Wąsowicza/Syrokomli, Kopernika/Strzelecka, Skarbowa/Krupnicza, Miodowa/Starowiślna, Warszawska/Ogrodowa, Łobzowska/Biskupia oraz przy Plantach Dietlowskich. Miasto zdecydowało się postawić na jednoślady typu Long John. Wybór argumentują faktem, iż są łatwiejsze w prowadzeniu i znacznie szybsze niż trójkołowce.
Publiczne wypożyczalnie
Kierowcy chętni do skorzystania z „rowerowych dostawczaków” będą musieli – podobnie, jak w przypadku rowerów miejskich - zarejestrować się w systemie. W początkowym okresie funkcjonowania punktów korzystanie z rowerów cargo ma być bezpłatne. W kolejnych latach pojawią się niewielkie opłaty abonamentowe.
Wszystkie krakowskie jednoślady transportowe zostaną wyposażone w elektrozamki. Do zabezpieczenia przed kradzieżą zostaną wykorzystane również elementy starego systemu wypożyczalni, co pozwoli nam na łatwą identyfikację wypożyczającego. Urzędnicy nie podają konkretnego terminu startu projektu. Istnieje szansa, że stanie się to jeszcze w tym roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.