Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kraków. Rower miejski się rozrośnie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
31-08-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kraków. Rower miejski się rozrośnie
fot. Winnetou14, lic. CC BY-SA 4.0KMKBike
Krakowski system rowerów publicznych czekają duże zmiany. Pod koniec 2017 roku w miejskiej przestrzeni ma istnieć aż 150 stacji wyposażonych w 1500 jednośladów. To spowoduje, że KMK Bike stanie się jednym z największych systemów w Polsce. Dziś największym jest warszawskie Veturilo, które liczy ok. 3 tys. rowerów.

Sieć miejskich rowerów w stolicy małopolskiego nie należała do imponujących. 34 stacji i 300 jednośladów to zbyt mało, by efektywnie obsłużyć 760-tysięczne miasto. Systemy porównywalej wielkości posiadają miejscowości znacznie mniejsze od Krakowa, np. Białystok (30 stacji, 300 rowerów) czy Lublin (40 stacji, 400 rowerów). KMK Bike nie powalało również od strony technicznej – użytkownicy często narzekali na kłopoty związane z wypożyczaniem i oddawaniem jednośladów, nieprawidłowym naliczaniem opłat oraz złym stan technicznym maszyn.

Wszystko wskazuje na to, że powyższe problemy przejdą wkrótce do historii. Magistrat zamierza przeprowadzić gruntowne zmiany, dzięki którym krakowska sieć wypożczalni stanie się jedną z największych i najnowocześniejszych w Polsce.

150 stacji, rowery z GPSem

System, która ma wyrosnąć pod dotychczasowym KMK Bike, znacznie lepiej zaspokoi komunikacyjne potrzeby dużego ośrodka, jakim jest Kraków. – Chcemy, by w drugiej połowie 2017 roku w miejskiej przestrzeni funkcjonowało łącznie 150 stacji wyposażonych w 1500 rowerów – komentuje Marcin Wójcik, oficer rowerowy Krakowa. – Lokalizacje dotychczasowych punktów wypożyczeń nie ulegną zmianie.

Same stacje mają zyskać nową formę. Wymagające stałego zasilania obiekty zastąpią zajmujące znacznie mniej miejsca oraz dużo łatwiejsze w transporcie i montażu punkty przypominające stojaki szeregowe, często widywane w polskich miastach.

Innowacje pojawią się również w jednośladach. W bagażniku każdej nowej maszyny zostanie umieszczony komputer z systemem GPS, co wymusi zmianę dotychczasowych zasad korzystania z sieci. - W nowym systemie każda maszyna będzie traktowana indywidualnie – informuje Wójcik.- Wypożyczenie i zwrot będą odbywać się poprzez odpięcie lub przypięcie roweru zabezpieczeniem. Komputer automatycznie to odnotuje. Użytkownik nie będzie musiał zgłaszać faktu odstawienia jednośladu na oddzielnym terminalu – dodaje.

Zdaniem Wójcika, nowe reguły funkcjonowania posiadają dodatkową zaletę, czyniąc sieć wypożyczalni mniej podatną na awarie. Stacje nie będą już potrzebować oddzielnego zasilania dla komputera rejestrującego wypożyczenia i zwroty. Dzięki temu nie powtórzą się sytuacje, w których działający nieprawidłowo terminal unieruchamiał wszystkie pojazdy w danym punkcie. System stanie się także bardziej odporny na błędy użytkowników oraz próby kradzieży. Jeśli komputer nie zarejestruje wypożyczenia, a GPS odnotuje, iż któryś z publicznych rowerów się oddala, zarządca natychmiast podejmie odpowiednią reakcję.

Ryzyko poniesie operator

KMK Bike czekają również istotne zmiany od strony finansowej. Obecnie pieniądze z opłat za korzystanie z systemu trafiają do kasy miejskiej. Nowy model zakłada przekazywanie zysków operatorowi, który podpisze z miastem kilkuletnią umowę na dostarczenie sprzętu oraz utrzymanie sieci. To przenosi ryzyko finansowe z miasta na koncesjonariusza – w razie awarii firma obsługująca KMK Bike zacznie ponosić straty, co zachęci do dbania o sprawność wypożyczalni oraz szybkie usuwanie zgłoszonych nieprawidłowości.

Nie wiadomo na razie, jak będzie przedstawiał się cennik nowego systemu. Miasto zapewnia, że chce, aby opłaty za korzystanie z KMK bike nie uległy zmianie, jednak propozycje konkretnych cen wypłyną dopiero w momencie postępowania przetargowego.



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Włocławek też będzie miał swój rower miejski – Włower

Komunikacja

Włocławek też będzie miał swój rower miejski – Włower

Jakub Dybalski 28 stycznia 2020

Suwałki organizują rower miejski. Ma się nazywać Suwer

Przestrzeń

Firmy wprowadzają bike sharing na własną rękę. Np. Coca-Cola

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Włocławek też będzie miał swój rower miejski – Włower

Komunikacja

Włocławek też będzie miał swój rower miejski – Włower

Jakub Dybalski 28 stycznia 2020

Suwałki organizują rower miejski. Ma się nazywać Suwer

Przestrzeń

Firmy wprowadzają bike sharing na własną rękę. Np. Coca-Cola

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5