MPK Kraków ogłosiło przetarg na 20 autobusów elektrycznych. Co ciekawe trzy z nich mają być autobusami przegubowymi, a to stawia Kraków wśród innowatorów w tym względzie nie tylko w Polsce, ale też w Europie.
Choć polskie miasta eksperymentują z autobusami elektrycznymi, to przegubowców z takim napędem na razie nikt nie wprowadził do codziennego użytku. Sam Kraków w zeszłym roku sprowadził, choć z problemami, pięć autobusów elektrycznych. Wcześniej przez wiele miesięcy testował pojazdy kilku firm – Solarisa, AMZ Kutno i Rampini. Pod Wawelem jeździł też BYD.
W ogłoszonym właśnie przetargu MPK chce kupić 17 autobusów standardowych i 3 autobusy przegubowe napędzane energią elektryczną. MPK Kraków nie opublikowało jeszcze specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ale mają to być pojazdy niskopodłogowe, ładowane metodą plug–in. Za górną granicę sumy przeznaczoną na zakupy w Krakowie uznano 10 mln euro. Zakup jest współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego.
Oferenci muszą posiadać zdolność finansową w postaci posiadanych pieniędzy lub zdolności kredytowej w wysokości minimum 10 mln zł. Musza też legitymować się doświadczeniem w postaci przeprowadzonych w ciągu ostatnich trzech lat dostaw minimum 15 autobusów elektrycznych, przy czym chodzi o pojazdy co najmniej 9–metrowe.
Na oferty MPK Kraków czeka do 25 kwietnia. Przy ocenie ofert 70 proc. punktów będzie można otrzymać za zaproponowaną cenę. 5 proc. punktów będzie można otrzymać za zużycie energii. Pozostałe 25 proc. punktów przeznaczono na kryteria techniczne. W nich znajdą się: ocena parametru szerokości autobusu, ocena okresu gwarancji urządzeń magazynujących energię elektryczną, ocena sposobu ogrzewania przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, ocena palności materiałów konstrukcyjnych użytych w autobusie, ocena ilości wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie (siedzących i stojących), ocena rodzaju zawieszenia przedniego, ocena szyby przedniej, ocena wysokości poziomu podłogi drzwi wejściowych od poziomu jezdni.
To nie koniec autobusowych zakupów krakowskiego przewoźnika w tym roku. Od początku roku MPK
podpisał kontrakt z Solarisem na dostawę 60 dwunastometrowych autobusów. Solaris
dostarczy też do Krakowa 12 autobusów hybrydowych przegubowych o długości 18 metrów. Oferta firmy z Bolechowa była jedyną, jaka wpłynęła do MPK SA.