Przedstawiciele MPK w Krakowie i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego podpisali wczoraj umowę na dofinansowanie zakupu aż 107 autobusów dla potrzeb linii aglomeracyjnych. Projekt będzie współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020.
Zakup nowoczesnych autobusów to jeden z pierwszych projektów związanych z niskoemisyjnym transportem, którego koszty zostaną pokryte z nowej perspektywy finansowej do 2020 roku. Z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego zostanie przeznaczonych 115,7 mln zł, czyli 85 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji. Całość projektu opiewa na kwotę 167,4 mln zł.
– Województwo małopolskie stawia na rozwój transportu publicznego, dlatego tak mocno inwestujemy w kolej i popieramy inne inicjatywy, które rozwijają komunikację zbiorową. Nie mam wątpliwości, że to działania, które przekładają się w bezpośredni sposób na poprawę jakości powietrza, jak i rozwój gospodarczy naszego regionu. Małopolskie miasta, które mają sprawny system komunikacji publicznej, są znacznie bardziej atrakcyjne dla mieszkańców, turystów i inwestorów – powiedział Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego.
Jaki typ pojazdów?
Jakie pojazdy zostaną dostarczone w ramach projektu? Spośród 107 autobusów, 60 z nich to będą niskopodłogowe autobusy zasilane olejem napędowym, z silnikiem spełniającym normę Euro 6, o standardowej długości, czyli 12 m. 15 pojazdów niskopodłogowych z normą Euro 6 (na olej napędowy) będzie miało długość 8,5 m. 12 niskopodłogowych przegubowych autobusów o długości 18 m będzie z silnikiem hybrydowym spełniającym normy Euro 6. 20 niskopodłogowych autobusów będzie posiadało napęd elektryczny (w tym 17 o dł. 12 m oraz 3 autobusy elektryczne przegubowe o dł. 18 m).
Autobusy to nie wszystko. Pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego zostaną również przekazane na zakup systemu ładowania autobusów elektrycznych, czyli stanowiska ładowania akumulatorów trakcyjnych, a także dwanaście automatów KKM. Urządzenia mają ułatwić zakup biletów mieszkańcom dojeżdżającym do Krakowa autobusami aglomeracyjnymi.
Przetarg na nowe autobusy to jedna z kolejnych dużych inwestycji w transport zbiorowy Krakowa. Jeszcze w październiku 2015 roku Rafał Świerczyński, dyrektor MPK w Krakowie zapowiadał duże zakupy taborowe. – Naszym najważniejszym celem jest zakup ok. 100 nowoczesnych tramwajów do 2020 roku. W tym samym okresie chcemy także sprowadzić do Krakowa ok. 60 elektrycznych autobusów do obsługi ścisłego centrum miasta. Część taboru wymienimy także na autobusy hybrydowe – powiedział w tym wywiadzie dyrektor MPK w Krakowie.
Wielka ofensywa taborowa?
Ostatnie zamówienia krakowskiego MPK można śmiało określić ofensywą taborową. Warto przypomnieć, że pod koniec ubiegłego roku krakowski przewoźnik ogłosił przetarg na 60 nowych autobusów, o którym więcej można przeczytać
tutaj. Do końca 2015 roku bydgoska Pesa dostarczyła 36 nowoczesnych tramwajów "Krakowiak", które na początku kwietnia
przejechały milion kilometrów. Kilkanaście dni temu Rafał Świerczyński zapowiedział, że do końca kwietnia zostanie ogłoszony przetarg na kolejne 35 nowoczesne tramwaje. O tej inwestycji
więcej pisaliśmy tutaj.