Blisko 4 miliony złotych Urząd Miasta Krakowa przeznaczy na rozbudowę infrastruktury rowerowej w 2015 roku. Kolejna część inwestycji o wartości ok. 9 milionów będzie współfinansowana ze środków unijnych. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, do końca tego roku krakowianie będą mogli korzystać z tras wzdłuż ulicy Wielickiej, Wadowickiej, Piastowskiej i Boruty – Spiechowicza.
Obecnie Kraków dysponuje 150. kilometrami tras. Do końca roku zostaną oddane do użytku kolejne odcinki, które, zgodnie z intencją UM, będą tworzyć spójną sieć bezpiecznych dróg dla rowerzystów. Wszystko po to, aby krakowianie mogli łatwo i szybko dojechać nie tylko do centrum, ale i do innych części miasta. W 2015 roku ze środków gminnych w ramach samodzielnych inwestycji rowerowych planuje się budowę ścieżek rowerowych wzdłuż ulicy Wielickiej (ok. 560 m), Wadowickiej (ok. 860 metrów), Piastowskiej (ok. 290 metrów) i Boruty – Spiechowicza (ok. 510 metrów).
Rowerem przez miasto – dlaczego warto.Pogarszający się stan jakości powietrza w mieście z jednej strony skłania do ograniczenia ruchu samochodowego, z drugiej nie zachęca do pedałowania (biorąc pod uwagę ilość szkodliwych substancji we wdychanym powietrzu). Niewątpliwym atutem tego rozwiązania jest natomiast średni czas dotarcia z miejsca na miejsce, mierzony na krótkich odcinkach. Kilometrowe korki, wąskie gardła (zwłaszcza w centrum miasta) jak również ruch wahadłowy wynikający z trwających realizacji skłaniają do inwestycji w jednoślad. Brak dokładnych danych na temat liczby rowerzystów w Polsce, niemniej szacuje się, że już co czwarty Polak aktywnie korzysta z roweru poruszając się po mieście.
Bezpieczeństwo na trasie, czyli jak nie stracić kołaBudowa infrastruktury rowerowej niewątpliwie cieszy, warto jednak wziąć pod uwagę bezpieczeństwo cyklistów i trwałość budowanych tras. Zdrowy rozsądek rowerzystów to połowa sukcesu (jazda z odpowiednią prędkością, „gęsiego”). Należy jednak pamiętać o innych zagrożeniach np. możliwości wystąpienia dziury czy pęknięcia w nawierzchni. Aby móc bezawaryjnie korzystać ze ścieżek latami, kluczową rolę odgrywa jej jakość. Podobnie jak przy budowie dróg, największe znaczenie odgrywa odporność na różnego rodzaju czynniki zewnętrzne, w tym atmosferyczne. Dobrej jakości nawierzchnia zabezpiecza przed nasiąkaniem cieczami spowodowanymi opadami deszczu czy śniegu i uszkodzeniami mechanicznymi – mówi Mikołaj Tokarski, ekspert Tines Megachemie. Ważne, aby widząc usterki na trasach niezwłocznie zgłosić je do Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportowej w Krakowie, który nimi zarządza i nadzoruje procesem naprawy.
Must have każdego rowerzysty
Od wielu lat trwa dyskusja na temat elementów ochronnych każdego rowerzysty. W myśl obowiązujących przepisów każdy rower musi być odpowiednio oświetlony (z przodu światło białe, z tyłu czerwone), obowiązkowo po zmroku, w tunelach i w warunkach słabej widoczności. Światło nie może być zamontowane wyżej niż 150 cm od powierzchni jezdni (a więc nie może być montowane na głowie). Rower musi być również wyposażony w odblask koloru czerwonego. Kask oraz kamizelka odblaskowa nie są obowiązkowe.
System Krakowskiego Roweru MiejskiegoZ myślą o turystach i okazjonalnych cyklistach włodarze miasta w 2009 roku zainwestowali w budowę sieci stacji rowerowych KRM. Projekt odniósł niewątpliwy sukces, nie tylko w Krakowie. Według danych Urzędu Miasta, w 2014 roku z systemu Krakowskiego Roweru Miejskiego skorzystało ponad 30 tysięcy użytkowników, odnotowano prawie 320 tysięcy wypożyczeń. W tym roku krakowianie mają do dyspozycji 34 stacji z 300 rowerami. Do końca roku zostanie również zainstalowanych 15 podpórek w różnych częściach miasta, umożliwiających rowerzystom oczekiwanie na zielone światło w wygodnej pozycji, bez konieczności zsiadania z roweru.