Ministerstwo Rozwoju pozytywnie zaopiniowało wniosek Krakowa o dofinansowanie unijne dla studium wykonalności dla metra. W przypadku podtrzymania zgody przez Komisję Europejską, dokument mógłby być gotowy w 2019 r. – Taka dokumentacja będzie podstawą do rozpisania przetargu na realizację inwestycji w trybie zaprojektuj i wybuduj – mówi Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa.
Za realizacją metra opowiedzieli się mieszkańcy w referendum, które miało miejsce 2014 r. W wyniku tej decyzji miasto zleciło wykonanie studium rozwoju systemu transportu, w tym budowy metra. Eksperci zarekomendowali miastu realizację wariantu
metro-metrobus, zakładający budowę bezkolizyjnej linii wschód-zachód o długości 15 km, łączącej Bronowice i Nową Hutę z centrum. W centrum trasa miałaby przebiegać w tunelu, który w pierwszym okresie mógłby zostać przystosowany dla ruchu tramwajów. Uzupełnienie miałyby stanowić linie metrobusowe o wydzielonej infrastrukturze z północny na południe. Autorzy opracowania wskazali też konieczność wykonania koncepcji i studiów wykonalności dla I etapu metra, czyli tunelu pod Starym Miastem i etapowego podłączenia do systemu tramwajowego.
Właśnie wzrosły szanse na otrzymanie przez Kraków dotacji na realizację studium wykonalności budowy systemu szybkiego bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie. Miałoby ono zostać współfinansowane w ramach unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). – Wiceminister Jadwiga Emilewicz poinformowała mnie, że Ministerstwo Rozwoju pozytywnie zaopiniowało nasz wniosek o dotację na sporządzenie Studium wykonalności budowy systemu szybkiego bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie. Teraz czekamy na decyzję Komisji Europejskiej w tej sprawie – mówi Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa. Stolica Małopolski może liczyć na 50% dofinansowanie, czyli 5 mln zł.
Komisja Europejska powinna podjąć decyzję w ciągu kilku miesięcy. – Jeśli będzie pozytywna, jeszcze w tym roku rozpiszemy przetarg na przygotowanie studium wykonalności tak, żeby było ono gotowe w 2019 roku – informuje Tadeusz Trzmiel.
Dokument określi m.in. dokładny przebieg i będzie zawierał koncepcję techniczną z lokalizacją przystanków czy wstępne analizy geologiczne. – Taka dokumentacja będzie podstawą do rozpisania przetargu na realizację inwestycji w trybie zaprojektuj i wybuduj – zapowiada Tadeusz Trzmiel.