Partnerzy serwisu:
Mobilność

Kraków. BikeU nowym operatorem KMK Bike

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-04-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Kraków. BikeU nowym operatorem KMK Bike
fot. Marcin HyłaKMK Bike
Krakowskie perypetie z systemem rowerów publicznych dobiegają końca. Miasto wyłoniło koncesjonariusza, który przez najbliższych 8 lat będzie operatorem KMK Bike. Zostanie nim warszawska firma BikeU.

Sieć wypożyczalni jednośladów w stolicy małopolskiego składała się z 34 i 300 jednośladów. Rok temu krakowski ZIKiT ogłosił plany jej rozbudowy. Urzędnicy chcieli, by do połowy 2017 r. liczba punktów wypożyczeń wzrosła do 150, a rowerów – do 1500. Postępowanie w sprawie utrzymania i rozwoju KMK Bike rozpisano w grudniu. W międzyczasie wygasła umowa z poprzednim operatorem, w wyniku czego system w 2016 r. w ogóle nie wystartował. Wszystko wskazuje jednak na to, że publiczne rowery wkrótce wrócą na ulice Krakowa. Miasto wyłoniło właśnie nowego operatora sieci. Zostanie nim warszawska firme BikeU.

Czwarta generacja

Stolica małoposkiego będzie pierwszym polskim miastem, które wprowadzi jednoślady publiczne czwartej generacji, tj. przypinane do całkowicie pasywnych stojaków – wszystkie elementy elektroniczne w postaci zamków czy akumulatorów zostaną umiejscowione w bagażnikach pojazdów. Każdy z nich będzie traktowany indywidualnie, a wypożyczenie i zwrot odbędą się poprzez odpięcie lub przypięcie zabezpieczenia. Komputer automatycznie to odnotuje, dzięki czemu użytkownik nie będzie musiał zgłaszać odstawienia jednośladu na oddzielnym terminalu.


fot. Marcin Hyła

Nowe maszyny wyróżni również nietypowy napęd - tradycyjne zębatki i łańcuch zastąpi wał cardana przekazujący energię na tylne koło za pomocą specjalnego mechanizmu umieszczonego wewnątrz ramy. Rozwiązanie ma podnieść komfort użytkowania, niwelując ryzyko pobrudzenia nogawek.
Zdaniem krakowskich urzędników, innowacje uczynią sieć wypożyczalni mniej podatną na awarie. Sytuacje, w których działający nieprawidłowo terminal unieruchamiał wszystkie pojazdy w danym punkcie, staną się przeszłością. System stanie się także bardziej odporny na błędy użytkowników oraz próby kradzieży. Jeśli komputer nie zarejestruje wypożyczenia, a GPS odnotuje, iż któryś z publicznych rowerów się oddala, zarządca natychmiast podejmie odpowiednią reakcję.

Nowa taryfa

Stolica małopolskiego zdecydowała się wdrożyć model, w którym rower publiczny nie będzie dotowany z pieniędzy budżetu miasta. Wszystkie zyski trafią do operatora wybranego trybie koncesji, a nie klasycznego przetargu na zarządzanie rowerami należącymi do gminy. Koncesjonariusz podpisze z miastem kilkuletnią umowę na dostarczenie sprzętu oraz jego utrzymanie, co przeniesie na niego ryzyko finansowe - w razie awarii zacznie ponosić straty, co zachęci do ciągłego dbania o sprawność wypożyczalni.

Zmianie ulegnie również system opłat. W celu skorzystania z KMK Bike koniecznie stanie się opłacenie abonamentu (do 20 zł/mc za 60 min jazdy każdego dnia lub 200zł za/rok; do 25 zł/mc za 90 min jazdy każdego dnia lub 250zł/rok).

Podpisanie umowy z nowym opiekunem sieci wypożyczalni będzie możliwe po upływie 10 dni od ogłoszenia wyników postępowania. Pierwsze 100 rowerów zostanie dostarczone nie później niż cztery miesiące od podpisania umowy. Po kolejnych dwóch miesiącach liczba jednośladów wzrośnie do 300, a maksymalnie po 10 miesiącach - do 1500. System ma być czynny przez cały rok, przy czym od grudnia do lutego pojazdów ma być nie mniej, niż 500.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kraków. Kim są chętni na zarządzanie rowerami pod Wawelem

Prawo & Finanse

Kraków. Pięciu chętnych na rowery. NextBike, BikeU oraz…

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kraków. Kim są chętni na zarządzanie rowerami pod Wawelem

Prawo & Finanse

Kraków. Pięciu chętnych na rowery. NextBike, BikeU oraz…

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5