Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kowel – Kamień: Ostatnie tchnienie międzywojnia

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2014-03-09 07:49
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kowel – Kamień: Ostatnie tchnienie międzywojnia
fot. KF
Niegdyś ważny łącznik między Polesiem a Wołyniem, dziś – lokalna linia bez znaczenia. Historyczny węzeł z czasów II RP, z którego historia i trzy granice uczyniły prowincjonalną stacyjkę bez wylotu. Kolej w ukraińskim Kamieniu Koszyrskim powoli przestaje istnieć.

Jedyny pociąg do Kamienia Koszyrskiego można łatwo przegapić. Rozkład jazdy na stronie internetowej Kolei Lwowskiej jest od dawna nieaktualny, bo w zeszłym roku obniżono dopuszczalną prędkość na szlaku i nikt nie poprawił grafików. Skład odjeżdża więc godzinę wcześniej niż należałoby się spodziewać, a nie dość tego jest wyjątkowo krótki. To jeden wagon przypięty do radzieckiego spalinowozu M62. Ciężki diesel pyrkocze na samym początku peronu przystosowanego do odprawy dwudziestokilkuwagonowych kursów dalekobieżnych i od budynku dworcowego trzeba się przespacerować.

Jeszcze w zeszłej dekadzie kursy były dwa. Oprócz tego porannego, który teraz odchodzi o dziewiątej, był też wieczorny. 53 kilometry pociąg turlał się dwie godziny i już wtedy był raczej rodzajem ciekawostki – autobus jedzie czterdzieści minut, a do tego zajeżdża do centrum Kamienia. Czasem komuś pasowało podjechać na krótszym dystansie do wsi po drodze, czasem ktoś chciał zaoszczędzić parę hrywien albo jechał na przesiadkę w dalszą drogę koleją. Teraz jest i rzadziej, i dłużej – prędkość spadła do 30, miejscami do 20 km/h i podróż trwa trzy godziny.

Węzeł dwóch szerokości

Teraz wydaje się, że linia kończy się na krańcu świata, ale w międzywojniu właśnie tu biło jedno z jego serc. Kamień dopiero co awansował do rangi powiatu i, choć historycznie należy do Wołynia, stał się bramą Polesia. Linia z Kowla spięła bowiem od południa z polską siecią dróg żelaznych cały system kolei wąskotorowej o prześwicie 600 mm o łącznej długości dochodzącej do 260 km, częściowo wybudowanej w czasie wojny, częściowo – rozbudowywanej w II RP.

Kamień stał się wówczas znaczącą stacją węzłową w skali regionu. Wąski tor dochodził tu aż z Janowa Poleskiego – dziś to białoruskie Iwanowo. Tory odchodziły też na południowy wschód i licznie się rozgałęziały – w Hucie Kamieńskiej do Polic, w Krukowej Górze do Werhynicz... Tor biegł też do magistrali Kowel – Sarny, dochodził do niej w nieistniejących dziś Hrywiatkach, ale wiele ładunków wożonych wąskotorówką wygodniej było przeładować właśnie w Kamieniu.

Jedna szerokość toru, jeden kurs, jeden wagon w składzie

Dziś o minionej roli przypomina tylko duża równia stacyjna. Leżący kilometr od ścisłej zabudowy miasteczka plac prawie nie przyjmuje jednak ani pasażerów, ani ładunków. Kolej co prawda wywozi z tutejszych lasów – jak za dawnych lat – drewno, ale ledwie kilka wagonów dopina się po prostu co jakiś czas do pasażerskiego wagonu kilka towarowych, czasem w drugą stronę przyjadą węglarki – ot i cały ruch.

Polesie i Wołyń poprzecinały granice nie tylko regionów, ale i państw. Rozebrana w całości wąskotorówka wiłaby się dziś pomiędzy Ukrainą a Białorusią, niedaleko też stąd do dzisiejszej Polski. Jedyny kursujący tu wagon pasażerski to plackarta – bezprzedziałowa kuszeta, choć bilety sprzedaje się jak na podmiejski pociąg z drewnianymi ławkami. Na ogół jest pustawo, można więc rozłożyć sobie górną leżankę i patrzeć przez okno na niekończący się przez niemal trzy godziny las.

Drobne naprawy, duży regres

W Kamieniu wysiada się przy reprezentacyjnym drewnianym dworcu, który nic nie stracił ze swej urody, ale nie ma już w nim kasy ani poczekalni. Część budynku zaadaptowano na mieszkania. Tej zimy na jednym z torów stacyjnych wysypano nowy tłuczeń, ale stan techniczny pogarsza się z roku na rok, a coraz mniejsze znaczenie trasy nie wróży zmiany tej tendencji. Duży węzeł II RP w niespiesznym tempie 20 kilometrów na godzinę powoli odchodzi w przeszłość.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Słowacja. Studiujesz? Jesteś emerytem? Pojedziesz za darmo

Prawo & Finanse

Słowacja. Studiujesz? Jesteś emerytem? Pojedziesz za darmo

Jakub Dybalski 02 lipca 2014

Wielka Brytania. Pieniądze za dwie minuty spóźnienia pociągu

Prawo & Finanse

Wielka Brytania. Pieniądze za dwie minuty spóźnienia pociągu

Jakub Dybalski 01 lipca 2014

Czechy. Dwie szerokości toru, jedna kasa

Komunikacja

Czechy. Dwie szerokości toru, jedna kasa

Kasper Fiszer 20 czerwca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS