Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kościerzyna też z bezpłatną komunikacją miejską

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2015-04-27 14:44
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kościerzyna też z bezpłatną komunikacją miejską
Kościerzynafot. Cassubia1238, CC BY-SA 3.0
Od początku kwietnia mieszkańcy 24–tysięcznej Kościerzyny jeżdżą komunikacją miejską za darmo. Władzom miasta łatwo było podjąć taką decyzję, bo do tej pory i tak wpływy z biletów nie były duże.

W położonej na Kaszubach Kościerzynie autobusy jeżdżą po trzech liniach. Do tej pory pasażerowie płacili za bilety 2,2 zł (ulgowy kosztował połowę tej ceny), a mieszkańcy miasta mogli też korzystać ze zniżek związanych z Kartą Dużej Rodziny. Zdecydowana większość korzystała z ulg. Urzędnicy ratusza wyliczyli więc, że bezpłatna komunikacja będzie kosztowała budżet miasta dodatkowe 50 tys. zł rocznie, ponad 250 tys. które już wydawano na tę usługę.

Geneza bezpłatnej komunikacji jest podobna do innych tego typu inicjatyw uruchamianych w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Była obietnicą w kampanii wyborczej i nowy burmistrz Michał Majewski postanowił się z niej wywiązać. – Do tej pory z komunikacji miejskiej korzystali przede wszystkim starsi mieszkańcy Kościerzyny, jednak chcieliśmy, by z tego środka lokomocji korzystało więcej ludzi – mówił „Dziennikowi Bałtyckiemu” Majewski i dodawał, że głównym celem tej zmiany jest zmniejszenie ruchu samochodowego a w efekcie odkorkowanie miasta i zmniejszenie emisji spalin.

Dla lokalnego przewoźnika – w Kościerzynie komunikację obsługuje PKS Starogard Gdański – zmieniło się niewiele. Z kolei pasażerowie nie muszą już pamiętać o bilecie. Opozycja wobec burmistrza Majewskiego zwraca uwagę, że zamiast wprowadzać darmową komunikację warto byłoby najpierw poszerzyć ofertę, bo część osiedli w gminie nie ma do niej dostępu.

Kościerzyna nie jest pierwszym miastem w Polsce, które pozwala pasażerom miejskich autobusów korzystać z nich za darmo. Podobne rozwiązanie funkcjonuje w Żorach, Gostyniu i w Lubinie. To miasta gdzie za darmo jeżdżą wszyscy. Kilka innych miast eksperymentuje też z bezpłatną komunikacją w ograniczonym zakresie, w zależności od celów, jakie urzędnicy chcą osiągnąć. W Kielcach działają dwie bezpłatne linie jeżdżące przez centrum miasta. W podwarszawskich Ząbkach za przejazdy autobusami nie płacą ci, którzy płacą podatki w tym mieście. Bezrobotni jeżdżą za darmo m.in. w Gdańsku i Rzeszowie. Z kolei dolnośląska Nysa pozwala jeździć za darmo kierowcom samochodów, którzy mogą się wylegitymować w autobusie dowodem rejestracyjnym, bo tam głównym celem wprowadzenia takiego rozwiązania było właśnie zmniejszenie ruchu samochodowego.

Warto pamiętać, że bezpłatna komunikacja wydaje się być rozwiązaniem pasującym ewentualnie tylko do małych miast o stosunkowo prostej sieci komunikacyjnej. W Żorach ocenia się, że z autobusów miejskich po wprowadzeniu tego rozwiązania, liczba pasażerów zwiększyła się o prawie 80 proc. Również w Nysie zauważalnie spadła liczba samochodów parkujących w centrum miasta. Z drugiej strony w małopolskim Olkuszu w tym roku z bezpłatnej komunikacji zrezygnowano. Choć urzędnicy nie wyjaśnili powodów, lokalne media oceniły, że zdecydowały finanse.

Niewielki wzrost liczby pasażerów odnotował też Tallinn. Stolica Estonii jest największym miastem na świecie, jakie zdecydowało się na to rozwiązanie (komunikacja bezpłatna dla mieszkańców), jednak efekty nie spełniły oczekiwań.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Środa Wielkopolska chwali swoją bezpłatną komunikację

Komunikacja

Środa Wielkopolska chwali swoją bezpłatną komunikację

Martyn Janduła 04 kwietnia 2016

Nowy Tomyśl nie widzi efektów darmowej komunikacji

Prawo & Finanse

Nowy Tomyśl nie widzi efektów darmowej komunikacji

Martyn Janduła 11 marca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS