Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Korzystający z transportu publicznego są szczuplejsi

Dalej Wstecz
Autor:

Włodzimierz Winek

Data publikacji:
2014-09-08 11:02
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Korzystający z transportu publicznego są szczuplejsi
pasażerowiefot. Jin Choi, lic. CC BY-SA 2.0
To, że aktywne formy dojazdu do pracy (np. rower) wpływają na zmniejszenie masy ciała wiadomo od dawna. Jednak niedawno zespół badaczy ze Szkoły Higieny i Medycy Tropikalnej w Londynie i Uniwersytetu Londyńskiego opublikował dość szczegółowy raport, w którym potwierdza, że mniejsza skłonność do otyłości jest również wspólna dla osób dojeżdżających do pracy publicznym transportem zbiorowym.

W badaniu sprawdzono współczynnik BMI (zależność między masą ciała a wzrostem) i zmierzono poziom tkanki tłuszczowej u ponad 7 tysięcy osób dojeżdżających do pracy w tzw. czterech grupach: 1. dojeżdżających własnym samochodem, 2. dojeżdżających transportem publicznym, 3. dojeżdżających transportem mieszanym – transportem publicznym i np. rowerem lub pieszo i 4. dojeżdżających rowerem lub dochodzących pieszo. Wśród badanych z samochodu korzystało aż 76 proc. mężczyzn i 72 proc. kobiet. Rowerem lub pieszo do pracy przemieszczało się 14 proc. mężczyzn i 17 proc. kobiet.

Już z tych wstępnych danych widać, że w Wielkiej Brytanii kobiety bardziej zwracają uwagę nie tylko na swoją sylwetkę, ale również na zachowanie jak najdłużej swojej aktywności fizycznej. Na podstawie analiz porównawczych i dodatkowych badań szczegółowych stwierdzono, że mężczyzna dojeżdżający do pracy transportem publicznym miał średnio o 1 BMI niższy od dojeżdżającego do pracy własnym samochodem, czyli ważył średnio o 3,5 kg mniej. W przypadku kobiet wskaźnik BMI wynosił ok. 0,7, czyli ok. 2,5 kg.

Co ciekawe wskaźniki BMI dla korzystających z transportu publicznego były niemal identyczne, gdy porównywano badanych pod względem wieku, aktywności zawodowej w miejscu pracy (pracownik umysłowy, fizyczny), itd.

Autorzy opracowania wskazują, że dojeżdżający do pracy, szczególnie korzystający z transportu mieszanego (dojazd rowerem, długi, szybki spacer) a następnie transportu zbiorowego mają również niewiele wyższe BMI od osób korzystających w dojazdach do pracy tylko i wyłącznie z własnego roweru. W przypadku porównań z osobami aktywnymi w marszobiegach, jako rekreacji i dochodzących do pracy pieszo te wskaźniki różnią się już znacznie. Zakończone badania dały początek kolejnym, które mają pomóc w stworzeniu programu walki z otyłością, opartego nie tylko na indywidualnej aktywności fizycznej, ale również aktywnym korzystaniu z transportu publicznego. Szczególnie w formie mieszanej.

Autorzy przyszłego programu liczą, że wyniki wskazujące wpływ korzystania z transportu publicznego na zdrowie zachęci ludzi do korzystania z transportu publicznego, ale również wpłynie na przemodelowanie infrastruktury przystankowej, np. przez budowę przystankowych parkingów rowerowych.

Podobne badania są przeprowadzane m.in. w Manchesterze i Leeds. Mają potwierdzić wyniki londyńskie i pomóc wyznaczyć metody badawcze nie tylko dla europejskich, ale i amerykańskich skupisk miejskich, gdzie problem otyłości jest niemal narodową tragedią. Co trzeci Amerykanin ma BMI powyżej 30 (norma to 18,5 - 25).

Opracowano na podstawie „Medical News Today” sierpień 2014

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Paryż buduje kolejne linie metra

Komunikacja

Paryż buduje kolejne linie metra

Łukasz Pastor 06 sierpnia 2014

Dobry transport publiczny to miks „kija” i „marchewki”

Komunikacja

Dobry transport publiczny to miks „kija” i „marchewki”

Jakub Dybalski 26 kwietnia 2014

Dojazdy do pracy czynią nieszczęśliwym?

Komunikacja

Dojazdy do pracy czynią nieszczęśliwym?

Jakub Dybalski 18 lutego 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS