Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kopenhaga: Pół wieku deptaka

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-02-12 14:38
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kopenhaga: Pół wieku deptaka
fot. Olga Itenberg, lic. CC BY-SA 2.5 Wikimedia commons
Pierwsze pomysły utworzenia deptaka na jednej z głównych ulic Kopenhagi, Strøget, pojawiały się już w 1913 r. Ideę udało się zrealizować – mimo protestów – dopiero albo – patrząc z perspektywy innych miast – już na początku lat 60. Ten wówczas nowatorski krok, wprowadzony niejako „pod przykryciem”, okazał się prawdziwym sukcesem i wkrótce pojawiły się kolejne strefy piesze.

Główna ulica Kopenhagi na osi wschód – zachód zmagała się z dużym ruchem już w początkach XX wieku. – Dla mnie wzrastający ruch na Strøget staje się niebezpieczny. Powinien być wycofany wieki temu. W Sewilli, gdzie są podobne wąskie ulice, cały ruch jest wycofany. Podobnie od wieków sytuacja wygląda w Chinach. Wjazd wszystkich pojazdów, łącznie z rowerami, powinien być zabroniony. To jedyna promenada, jaką mamy w mieście. Nie jest piękna, potrzebuje więcej drzew, ale ludzie dokonali wyboru i powinna móc egzystować w pokoju – zwracał uwagę w 1913 r. znany duński pisarz Johannes V. Jensen. Jak na tamte lata – w przededniu właściwie zachłyśnięcia się samochodami – słowa mogły się wydawać niezwykle wizjonerskie. Niestety, realizacji swojej wizji nie dożył.


Strøget, lata 60. XX w. Źródło: http://www.copenhagenize.com/

Od tamtej pory jednak sytuacja znacznie pogorszyła się – samochody zaczęły dominować, mało kto jeździł na rowerze (teraz blisko połowa mieszkańców Kopenhagi porusza się codziennie na rowerze), a miasto było zanieczyszczone. Potrzeba było wizjonerskiego myślenia. Szczęśliwie na początku lat 60. władze miasta zdecydowały się na radykalny krok w postaci wycofania ruchu i stworzenia strefy pieszej. Odbyło się to pod przykrywką „wydłużonego świątecznego zamknięcia” (już w latach 50. ulicę zamykano w okresie Bożego Narodzenia). Oczywiście nie obyło się bez protestów – „Nie jesteśmy Włochami! Nie chcemy chodzić, jest za zimno. Wolimy wygodnie jeść posiłki w domach, a nie w ogródkach kawiarnianych”. Spadku obrotów obawiali się też właściciele sklepów.

Zamknięcie Strøget było punktem zwrotnym we współczesnej historii Kopenhagi. Obawy okazały się płonne – w zasadzie mało gdzie handel cierpi z tytułu tworzenia stref pieszych, a przykłady licznych miast pokazują rzecz wręcz wzrost popularności sklepów. Miasto zyskało cichsze, ładniejsze przestrzenie, które przyciągnęły dodatkowy ruch, ale tym razem pieszy. Transformacja okazała się na tyle korzystna, że wkrótce wytyczone zostały kolejne deptaki, wraz ze strefami mieszanego ruchu (shared spaces) czy innymi środkami ograniczania ruchu. Kopenhaga, będąca wcześniej w cieniu innych europejskich miast, zajmuje teraz wysokie pozycje w rankingach jakości życia.

Deptak na Strøget, utworzony w listopadzie 1962 r., liczy 1,2 km i jest jedną z głównych atrakcji Kopenhagi. W czasie sezonu turystycznego z ulicy codziennie korzysta 250 tys. osób, a w zimie wartość ta spada do 120 tysięcy. Od czasu wycofania ruchu ze Strøget powierzchnia strefy pieszej wzrosła z początkowych 15,8 tys. m kw. do ok. 100 tys. m kw.

Na zdjęciach poniżej porównanie kolejnej ulicy Købmagergade

 
Rok 1973, fot. Finn Lustrup, źródło: http://www.copenhagenize.com/


Rok 2014, źródło: http://www.copenhagenize.com/

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Nowe centrum Warszawy – mniej samochodów i krawężników

Przestrzeń

Nowe centrum Warszawy – mniej samochodów i krawężników

Witold Urbanowicz 22 lipca 2014

Lublin: Pieszy – ginący gatunek

Przestrzeń

Lublin: Pieszy – ginący gatunek

Rafał Jasiński 25 czerwca 2014

Łódź: Woonerf na 6 Sierpnia nabiera kształtów

Przestrzeń

Łódź: Woonerf na 6 Sierpnia nabiera kształtów

Roman Czubiński 14 kwietnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS