Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Konsultacje społeczne ważne nie mniej niż nowoczesne technologie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
30-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Konsultacje społeczne ważne nie mniej niż nowoczesne technologie
fot. Tom Page From London, UK; lic. CC BY-SA 2.0. Czytnik kart zbliżeniowych w Londynie
Z pasażerem trzeba komunikować się nie tylko poprzez kanały nowoczesne – to podstawowy wniosek z poniedziałkowej debaty o roli użytkownika w tworzeniu systemów komunikacji zbiorowej. Jak przekonywali prelegenci, coraz doskonalsze technologie nie zastąpią bowiem kontaktu z żywym człowiekiem. Nadal bardzo merytoryczne są więc spotkania indywidualne czy konsultacje społeczne.

Rosnąca rola pasażera w kształtowaniu systemów komunikacji zbiorowej to temat jednej z debat, jakie odbyły się w ramach forum Passenger Experience tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego. Zdaniem prelegentów nowoczesne technologie dają możliwość pozyskiwania od korzystających z komunikacji miejskiej danych pomagających usprawniać system. Pasażer coraz częściej nazywany jest więc prosumentem – nie tylko użytkownikiem, ale i jednym z twórców sieci komunikacyjnej.

Technologie mają ułatwiać, a nie utrudniać życie

Dużo miejsca poświęcono na to, jak zachęcić użytkowników do dzielenia się danymi o swoich podróżach. – Rozwiązania powinny być projektowane tak, by ułatwiały pasażerowi życie. Zbyt często o tym się zapomina, a to dzięki ułatwieniu pasażer będzie chętnie dzielił się z nami tymi danymi. Jeżeli jest możliwość kupienia tradycyjnego biletu okresowego albo biletu, który za każdym razem muszę przykładać do czytnika bez dodatkowych korzyści, to ja jako pasażer niekoniecznie będę zainteresowany zmianą moich przyzwyczajeń – wskazywał Krzysztof Całka, dyrektor handlowy GoPay.

Jednym z elementów, które mogą budzić niezadowolenie klientów z nowoczesnych rozwiązań, są sytuacje, w których z jakichś powodów odczyt elektronicznych danych podczas kontroli jest niemożliwy. – Może się tak zdarzyć np. gdy bilet zakodowany jest w telefonie komórkowym, który ma pękniętą szybkę. Wówczas pasażer kupił bilet, ale nie jest tego w stanie udowodnić – wskazywał prowadzący dyskusję Jędrzej Puzyński z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Zawsze należy zapewnić alternatywę np. w przypadku, gdy telefon jest zepsuty albo się rozładuje. Wszystko zależy od wybranej technologii, ale wówczas możemy weryfikować pasażera np. na podstawie numeru PESEL, który na ogół każdy ma przy sobie w jakimś dokumencie. Wtedy jednak ten numer musi być sprzężony z całym systemem – stwierdził Krzysztof Całka.

System wybaczy jednorazowe zapominalstwo?

Jak wskazywał natomiast Grzegorz Wojtenko, prezes zarządu MCX Systems sp. z o.o., dotychczasowe doświadczenia przy wdrażaniu płatności powiązanych z systemami gromadzącymi dane są bardzo pozytywne. Jego firma jest odpowiedzialna za pierwsze w Polsce wdrożenie systemu poboru opłat przy pomocy kart płatniczych, w którym nie są wydawane fizyczne bilety, jaki działa w Świebodzicach. – Nie miałem dotychczas żadnych skarg – przekonywał.

– Na wszystkie problemy są też rozwiązania. Mogę sobie wyobrazić, że jeśli system „wie”, że codziennie kupuję bilet, a jednego dnia w wyniku jakiejś awarii nie będę go przy sobie miał, to ja wcale nie zapłacę kary, bo system generuje informację, że ja prawdopodobnie miałem jakiś problem albo zwyczajnie raz zapomniałem biletu, ale ogólnie jestem fair – dodał. Stworzenie pilotażowego programu płatności kartą w Łodzi zapowiedziała natomiast Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. akceptacji i rozwoju kart płatniczych Mastercard.

Spotkanie z pasażerem to chwila na szczerą rozmowę o problemach

Przedstawiciele organizatorów transportu zwracali natomiast uwagę, że współpraca z klientem musi wciąż odbywać się także w ramach bardziej tradycyjnych form. – Niedawno prowadziliśmy konsultacje społeczne ws. tramwaju na Gocław. Wybraliśmy formułę indywidualnych rozmów, która pozwala na to, by mieszkańcy w sposób bardzo merytoryczny mówili nam o swoich zastrzeżeniach – mówił Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. – Do tego ja osobiście przyjmuję pasażerów w każdy poniedziałek. Ktoś powie, że nie odkrywam tym Ameryki, i oczywiście tak jest, ale dzięki tym spotkaniom mam moment, w którym każdym chętnym mogę szczerze porozmawiać – dodał.

Podkreślał także, że wciąż konieczne jest rozwijanie form komunikacji opartych na osobistym kontakcie pasażera z przedstawicielem organizatora. – Nie rezygnujemy z tradycyjnej opieki nad podróżnym, jaką dają punkty obsługi pasażera. Wręcz przeciwnie: naszym nowym pomysłem jest wyjście w kierunku galerii handlowych. Nie wszyscy precież obsługują superaplikacje – wskazywał. W podobnym tonie wypowiadał się Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście. – Każdy, i piętnastolatek, i sześćdziesięciolatek, potrzebuje tzw. kontaktu face-to-face. Nie załatwimy wszystkiego przez aplikacje, maile i SMS-y – ocenił.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Bilet na karcie płatniczej jesienią

Komunikacja

Łódź: Bilet na karcie płatniczej jesienią

Kasper Fiszer 13 stycznia 2017

Czy w Polsce może rozpowszechnić się kolej gondolowa?

Mobilność

Katowice: Chcemy, aby ludzie dojeżdżali do centrum komunikacją

Komunikacja

Wojtenko: Różne nośniki biletu, ale jeden system centralny

Komunikacja

Karta to nośnik biletu i agregator danych o podróżach

Komunikacja

Zobacz również:

Łódź: Bilet na karcie płatniczej jesienią

Komunikacja

Łódź: Bilet na karcie płatniczej jesienią

Kasper Fiszer 13 stycznia 2017

Czy w Polsce może rozpowszechnić się kolej gondolowa?

Mobilność

Katowice: Chcemy, aby ludzie dojeżdżali do centrum komunikacją

Komunikacja

Wojtenko: Różne nośniki biletu, ale jeden system centralny

Komunikacja

Karta to nośnik biletu i agregator danych o podróżach

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5