Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Konstantynów: Postawili pomnik linii 43

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2014-01-31 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Konstantynów: Postawili pomnik linii 43
fot. KF
W centrum Konstantynowa Łódzkiego stanął pomnik tramwajowej linii 43 łączącej Łódź z Konstantynowem i Lutomierskiem. Zabytkowy tramwaj 2N2 to jedyny w kraju wagon ustawiony, by upamiętniać... istniejącą linię tramwajową.

Pod koniec grudnia na pl. Kościuszki w Konstantynowie Łódzkim ustawiony został odremontowany i przemalowany w barwy historyczne wagon typu 2N2, który służył wczśniej jako wagon techniczny łódzkiego MPK. Wóz, który po wycofaniu z eksploatacji liniowej stał się pojazdem gospodarczym Zakładu Remontu Taboru, odzyskał dawny blask: blachę ponownie zastąpiły okna, a do wnętrza wróciło wyposażenie związane z prowadzeniem ruchu z pasażerami.

Wagon-pomnik ma uzupełniać układ architektoniczny wyremontowanego placu i podkreślać związek miasta z tramwajem, o czym świadczy okrągła tarcza z numerem linii i wsadzona w kasetę tablica z przebiegiem trasy.

Pusty wagon na odciętym torze

Odnowiony pojazd stoi na krótkim fragmencie toru ustawionym kilka metrów od trasy tramwajowej. Odnowiony wagon można jednak oglądać tylko z zewnątrz – na co dzień drzwi do środka są zamknięte. Nie zdecydowano się bowiem nie tylko na pozostawienie wagonu jako zabytku czynnego, ale i na wykorzystanie przestrzeni tramwaju np. w celu organizacji w nim punktu informacji turystycznej albo kawiarni – taka forma adaptacji niejeżdżących wagonów tramwajowych jest często spotykana w miastach, w których sieci zostały zlikwidowane, np. w Jeleniej Górze, Słupsku czy w fińskim Turku. Niezagospodarowany wagon nie jest więc na bieżąco dozorowany.

43 kursuje obok pomnika

Konstantynowska „enka” jest jedynym w kraju pomnikiem istniejącego połączenia tramwajowego – linia 43 funkcjonuje do dziś. Choć jest jedynym w aglomeracji łódzkiej wagonem tramwajowym w tej roli, nie jest pierwszym pomnikiem związanym z miejską komunikacją szynową. Pamiątkowe odcinki torów pozostawiono bowiem w Aleksandrowie Łódzkim (upamiętnia linię podmiejską zlikwidowaną w 1991 roku) i pod wiaduktem przy dworcu Łódź Kaliska (przypomina o dawnym przebiegu torów miejskich w węźle). Na skrzyżowaniu ulicy Retkińskiej i alei Wyszyńskiego w Łodzi stoi też pomnik w formie wmurowanej w 2006 roku osi tramwajowej, który ma być śladem po pierwotnym przebiegu trasy na Retkinię.

W miejscu pierwszej „krańcówki”

Konstantynów Łódzki uzyskał połączenie tramwajowe ze stolicą aglomeracji w 1910 roku. Pierwotnie linia kończyła się na tzw. Małym Rynku, czyli dzisiejszym placu Kościuszki – tym samym, na którym stanął pomnik. Funkcjonująca tam mijanka stanowiła kraniec w formie tzw. weksla do 1954 roku, kiedy wybudowano trójkąt manewrowy w Parku Miejskim.

Linia konstantynowska została przedłużona na zachód w 1929 roku. Tramwaj dotarł wtedy do Kazimierza, a w dwa lata później przez Ner przerzucono metalowy most kratownicowy, dzięki któremu została doprowadzona do Lutomierska, gdzie kończy się do dziś. Połączenie uzyskało numer 43 w styczniu 1956 roku, kiedy wszystkim liniom podmiejskim nadano jednolitą numerację. Do 2012 roku skrócone kursy w relacji Łódź – Konstantynów oznaczane były jako 43bis. Choć po zmianie przewoźnika „bis” został zastąpiony przez tramwaje linii 9, kursy jadące przez Konstantynów do Lutomierska zachowały swój dotychczasowy numer.



VII Kongres Kolejowy
 

Celem kongresu CITY MATTERS jest zgromadzenie w jednym miejscu przedstawicieli samorządów, miejskich aktywistów, polskich i zagranicznych ekspertów oraz przedsiębiorców aby móc dyskutować o przyszłości naszych miast.

Wspólnym mianownikiem tematycznym wydarzenia jest szeroko rozumiana jakość życia w mieście oraz promowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych wpływających na jej poprawę. Istotną funkcją kongresu jest umożliwianie osobom decydującym o kształcie polskich miast nawiązania kontaktu, wymiany poglądów i opinii.

Wśród zagadnień, jakie poruszymy będą m.in.: wspólne miasto, jakość powietrza, transport, polityka mieszkaniowa, zieleń miejska, miasto dla pieszych, placemaking oraz estetyka przestrzeni publicznych. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Pabianice: Koniec linii, która nigdy nie powstała

Przestrzeń

Pabianice: Koniec linii, która nigdy nie powstała

Kasper Fiszer 19 sierpnia 2014

Łódź: ogromna popularność zajezdni muzealnej Brus

Komunikacja

Łódź: ogromna popularność zajezdni muzealnej Brus

Kasper Fiszer 02 sierpnia 2014

Łódź: Dwunasty sezon linii turystycznej

Komunikacja

Łódź: Dwunasty sezon linii turystycznej

Kasper Fiszer 04 lipca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS