Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Konstancińskie „Veturilo” wystartuje 15 czerwca

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2014-05-15 13:03
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Konstancińskie „Veturilo” wystartuje 15 czerwca
Konstancin-Jeziornafot. Albertyanks, lic. CC 3.0
Za miesiąc w Konstancinie–Jeziornie ruszy system roweru miejskiego, kompatybilnego z warszawskim Veturilo. Początkowo będzie to 5 stacji, ale ma być więcej. Nextbike przekonuje, że tworzenie stacji rowerowych daleko od centrum miasta ma sens i Konstancin traktuje testowo.

– Grupa mieszkańców przyszła z tym pomysłem do prezydenta i uznaliśmy, że warto coś takiego zrobić – tłumaczy Patryk Siepsiak z wydziału promocji Urzędu Miasta Konstancina–Jeziorny. – Ogłosiliśmy przetarg, ale okazało się, że Nextbike zażądał więcej niż przewidywaliśmy na ten cel. W tym roku udało się porozumieć – wyjaśnia.

Rowerem do I strefy biletowej

Nextbike, czyli dostawca i operator uruchomionego z sukcesem kilka lat temu w Warszawie Veturilo, do 15 czerwca ma czas na uruchomienie pięciu stacji z 55 rowerami. Staną na skrzyżowaniu ulic Warszawskiej i Mirkowskiej, na parkingu w pobliżu Wydziału Planowania Przestrzennego urzędu miasta, na parkingu przy poczcie na ul. Wilanowskiej, przy Pasażu Henryka Sienkiewicza oraz w Skolimowie przy Ośrodku Pomocy Społecznej.

System nazywa się Konstancińskim Rowerem Miejskim. Do niedzieli na stronie urzędu miasta można zagłosować na wzór loga, którym zostaną oznaczone rowery. Choć nie będzie to Veturilo, to będzie kompatybilny z warszawskimi rowerami. Pojazd wypożyczony w Konstancinie będzie można zwrócić w Warszawie i odwrotnie. Siepsiak porównuje go do systemu Bemowo Bike, który powstał jeszcze zanim uruchomiono Veturilo, a dla przeciętnego warszawiaka jest de facto jego częścią.

– To coś co u nas się przyda. Konstancin to bardzo ładna, wypoczynkowa miejscowość. Niedawno mieliśmy festiwal, na który mieszkańcy warszawy przyjeżdżali właśnie rowerami Veturilo. Poza tym dzięki tym rowerom dość łatwo będzie można z naszego miasta dojechać do przystanków autobusowych w pierwszej strefie biletowej – przekonuje Siepsiak pytany o sensowność projektu i zapowiada, że pięć stacji to nie jest maksimum tego co planuje miasto. – Na razie zobaczymy jak przyjmą się te, które ruszą w czerwcu.

Kto będzie woził rowery?

Klasyczny rower miejski jest jednak systemem z zasady przeznaczonym do centrum. Stacje peryferyjne buduje się rzadko, bo wypożyczający odbywają rowerami przeważnie krótkie podróże, a na efektywność systemu duży wpływ ma gęstość stacji (działa tym lepiej im więcej stacji jest w okolicy). Poza tym stacje położone na przedmieściach „wysysają” rowery z centrum, bo popołudniami korzystający z nich wracają z pracy.

– Jesteśmy przygotowani na to, że obsługa systemu w Konstancinie–Jeziornie będzie bardziej intensywna – przyznaje Michał Dąbrowski, odpowiedzialny w Nextbike’u za kontakty z mediami. – Ale nie zgadzam się, że nie ma sensu tworzyć go w podwarszawskich miejscowościach. Plan rowerowy dla Warszawy powstał kilka lat temu, gdy nikt nie przewidywał jak system się rozwinie. Tymczasem dziś to już 3 tys. rowerów i akurat w tamtym kierunku stacji jest sporo – tłumaczy.

Istotnie. Gdy spojrzymy na mapę Veturilo okaże się, że system w Warszawie rozwija się nierównomiernie. Stacji jest dużo w Śródmieściu, na Mokotowie, sporo też na Ursynowie. – Tak naprawdę w tę stronę system dochodzi do Kabat. Gdybyśmy mieli go budować np. w Otwocku, to byłby pewien problem, bo w tamtą stronę stacji na razie nie ma – tłumaczy Dąbrowski.

Przyznaje, że o podobnym pomyśle myślało leżące obok Konstancina–Jeziorny Piaseczno, co z punktu widzenia Veturilo byłoby świetnym rozwiązaniem.

W sierpniu kolejne w Warszawie

Na razie w dzielnicach Warszawy trwają ostatnie konsultacje w sprawie postawienia jeszcze w tym roku ok. 20 dodatkowych stacji, czyli w sumie ponad 200 rowerów. Choć ZTM zapowiadał niedawno, że nowych stacji raczej nie będzie, to chcą je sfinansować dzielnice. Najprawdopodobniej zostaną zamontowane pod koniec sierpnia.

Konstancin–Jeziorna podpisał z Nextbike’m trzyletnią umowę wartą ponad 745 tys. zł. Umowa firmy w Warszawie obowiązuje do końca listopada 2016 r.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Będą nowe stacje Veturilo? Zależy od ceny

Przestrzeń

Warszawa: Będą nowe stacje Veturilo? Zależy od ceny

Witold Urbanowicz 18 marca 2014

Rower miejski w polskich miastach. Jak działa?

Komunikacja

Rower miejski w polskich miastach. Jak działa?

Justyna Urbaniak 03 marca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS