Warszawa ogłosiła konkurs na opracowanie koncepcji zagospodarowania części terenów poprzemysłowych Targówka Fabrycznego. Zwycięskie i wyróżnione prace staną się podstawą do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Prace mają wskazać jak najlepsze rozwiązania urbanistyczne, funkcjonalne i użytkowe dla obszaru poprzemysłowego po dawnych zakładach tłuszczowych, ograniczonego ul. Radzymińską, gen. T. Rozwadowskiego, Księcia Ziemowita oraz Naczelnikowską, które zintegrują Targówek Fabryczny z Mieszkaniowym i umożliwią powstanie w tym rejonie lokalnego centrum. Startujący powinni zaproponować rozwiązania komunikacyjne oraz zaproponować urządzenie struktur zieleni.
Wytyczne zakładają zmianę wykorzystania terenu z przemysłowo-technicznej na funkcję mieszkaniowo-usługową o większych parametrach wysokościowych, z dopuszczeniem obiektów handlowych poniżej 2000 m2. Przyjęto szereg ustaleń w celu zapewnienia sprawnej obsługi. Przede wszystkim powinna powstać droga lokalna, łącząca ulice posiadające skrzyżowania z ul. Radzymińską, z możliwością przejazdu pod wiaduktem drogowym ulicy Gen. Rozwadowskiego, do połączenia z ul. Kraśnicką. Konkurs nie dopuszcza wytyczania nowych zjazdów z Radzymińskiej – mają być wykorzystane istniejące zjazdy i skrzyżowania w ciągu Trockiej – Bieżuńskiej i Gorzykowskiej. Dla Radzymińskiej ma być utrzymana klasa drogi głównej (G) o przekroju 2x3, z możliwością przeznaczenia lewych pasów na potrzeby komunikacji publicznej. Dla Rozwadowskiego również przewidziano klasę G z założeniem dobudowy drugiej jezdni – obsługa rewitalizowanego obszaru ma się odbywać jedynie za pomocą relacji prawoskrętnych. W południowo-wschodniej części obszaru będzie przebiegać na wiadukcie obwodnica śródmiejska.
Obszar ten jest z dwóch stron wygrodzony naturalnymi barierami – linią kolejową oraz Radzymińską. Uczestnicy konkursu powinni zaproponować wygodne połączenia komunikacyjne, integrujące Targówek Przemysłowy i Mieszkaniowy, wymagającymi – zdaniem miasta – rewitalizacji. Połączenia pieszo-rowerowe powinny powstać wzdłuż ulicy Bieżuńskiej, ulicy Gorzykowskiej i pożądane na przedłużeniu ulicy Handlowej. Warunki konkursu zakładają również ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż linii kolejowej od przedłużenia ulicy Gorzykowskiej do ulicy Kraśnickiej (pod wiaduktem).
Obsłudze komunikacyjnej tego obszaru będzie służył przystanek kolejowy Stalowa na przecięciu linii wołomińskiej i obwodowej. Startujący powinni również zaproponować nowe bezkolizyjne przejścia rowerowo-piesze na drugą stronę linii kolejowej nr 21 – co najmniej w rejonie terenów usług oświatowych przy Mieszka I. Organizator konkursu oczekuje również propozycji wykorzystania na inne funkcje terenów kolejowych znajdujących się poza działającym szlakiem kolejowym.
Prace oceni sąd konkursowy. Zdobywca I nagrody otrzyma 100 tys. złotych, II nagrody - 60 tys. zł, a III - 30 tys. złotych. Pula na ewentualne wyróżnienia wynosi 60 tys. złotych. Sponsorem nagród są Zakłady Tłuszczowe „Kruszwica”.
Termin składania wniosków o udział w konkursie mija 19 grudnia 2014 r. Następnie zaproszeni uczestnicy będą mogli składać prace konkursowe od 24 lutego do 2 marca 2015 r. O wyborze zadecydują: atrakcyjność i funkcjonalność proponowanych rozwiązań (40%), zgodność pracy konkursowej z założeniami i celami konkursu (40%) i jakoś detalu architektonicznego (20%).
Wyniki powinniśmy poznać 9 marca 2015 r. Na czele sądu konkursowego stoi Marek Mikos z Biura Architektury i Planowania Przestrzennego.