Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Koniec darmowej komunikacji w Olkuszu

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2014-12-09 14:48
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Koniec darmowej komunikacji w Olkuszu
Olkusz z lotu ptakafot. Ufoizba/lic. CC 3.0
Posiadacze samochodów przez ponad rok korzystali w małopolskim Olkuszu i przyległych gminach z darmowej komunikacji. W przyszłym roku eksperyment jednak się zakończy.

W Olkuszu pomysł na darmową komunikację wziął się z Nysy, gdzie dwa lata temu, na czas remontu mostu, postanowiono w ten sposób umożliwić kursowanie w granicach miasta zmotoryzowanym. Pomysł wypalił na tyle, że go utrzymano. Od pierwszego września również w małopolskim mieście ten, kto w autobusie wylegitymował się ważnym prawem jazdy i dowodem rejestracyjnym, nie potrzebował biletu.

Pomysł wprowadzono w Olkuszu, Bolesławiu, Bukownie i Kluczach, czyli w gminach, które tworzą tamtejszy związek komunikacyjny. Na tym terenie kursuje 28 linii autobusowych, które codziennie przewożą niecałe 5 tys. pasażerów. Dzięki temu planowano zmniejszyć ruch samochodowy w mieście cierpiącym na brak miejsc parkingowych.

I kierowcy z możliwości jazdy za darmo korzystali. - Czasem bardziej opłaciło się jechać autem. Teraz częściej wybieram autobus, choć oczywiście nadal są sprawy, które lepiej załatwić, jadąc samochodem – mówiła jedna z pasażerek wypytywanych przed rokiem przez „Gazetę Krakowską”. Kontrolerzy przyznawali, że zwykle kilka osób w autobusie korzysta z jazdy „na dowód rejestracyjny”.

Przedstawiciele związku nie wyjaśniają dlaczego rezygnują z tego pomysłu a jedynie wspominają o ewentualnych innych formach promocji publicznego transportu w przyszłym roku. Lokalne media tłumaczą to przede wszystkim kosztami, bo darmową komunikację trzeba jednak finansować z budżetu gminy. Serwis pulsolkusza.pl wspomina też, że głównym pomysłodawcą darmowej komunikacji był szef związku komunikacyjnego i radny Olkusza, który jednak przepadł w niedawnych wyborach samorządowych.

Darmowa komunikacja miejska to temat, który często poruszano podczas niedawnych wyborów samorządowych. Był m.in. jednym z głównych postulatów Jacka Sasina, kandydata PiS na prezydenta Warszawy. Jego konkurentka Hanna Gronkiewicz–Waltz przekonywała z kolei, że jazda bez biletów odbije się na jakości usług, które w stolicy stoją na wysokim poziomie. Również politycy w innych dużych miastach kusili wyborców podobnymi pomysłami.

Jednak darmowa komunikacja, w każdym z możliwych wariantów, to w Polsce i na świecie raczej domena małych miast. Kierowcy samochodów jeżdżą za darmo we wspomnianej Nysie i (jeszcze przez trzy tygodnie) w Olkuszu, po to by uchronić centrum miasta przed zatłoczeniem samochodami. Ząbki (tam za darmo jeżdżą zameldowani) próbują w ten sposób przekonać mieszkańców do płacenia tam podatków. W niewielkim Gostyniu to efekt głosowania w ramach budżetu obywatelskiego. Z kolei w Żorach za darmo jeżdżą wszyscy, również przyjezdni, bo samorząd uznał, że najwygodniej jest nie dzielić pasażerów na swoich i przyjezdnych, dzięki temu pozbywając się kłopotu z biletami, czy kontrolerami.

Największym miastem na świecie, w którym jeździ się za darmo jest 600–tysięczny Tallinn. Gdzie tego rodzaju rozwiązanie (dla mieszkańców) funkcjonuje drugi rok. Ale według badań liczba pasażerów komunikacji miejskiej wzrosła nieznacznie.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Jacek Sasin chce darmowej komunikacji. PO straszy

Komunikacja

Warszawa. Jacek Sasin chce darmowej komunikacji. PO straszy

Jakub Dybalski 28 listopada 2014

Mazowieckie: Nie będzie darmowej komunikacji pod Sokołowem Podlaskim

Prawo & Finanse

Mazowieckie: Nie będzie darmowej komunikacji pod Sokołowem Podlaskim

Łukasz Pastor 20 listopada 2014

Komunikacja solidarna zamiast bezpłatnej? Tak jest w Strasburgu

Komunikacja

Komunikacja solidarna zamiast bezpłatnej? Tak jest w Strasburgu

Jakub Dybalski 14 czerwca 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS