Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Koniec darmowej komunikacji w Olkuszu

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2014-12-09 14:48
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Koniec darmowej komunikacji w Olkuszu
Olkusz z lotu ptakafot. Ufoizba/lic. CC 3.0
Posiadacze samochodów przez ponad rok korzystali w małopolskim Olkuszu i przyległych gminach z darmowej komunikacji. W przyszłym roku eksperyment jednak się zakończy.

W Olkuszu pomysł na darmową komunikację wziął się z Nysy, gdzie dwa lata temu, na czas remontu mostu, postanowiono w ten sposób umożliwić kursowanie w granicach miasta zmotoryzowanym. Pomysł wypalił na tyle, że go utrzymano. Od pierwszego września również w małopolskim mieście ten, kto w autobusie wylegitymował się ważnym prawem jazdy i dowodem rejestracyjnym, nie potrzebował biletu.

Pomysł wprowadzono w Olkuszu, Bolesławiu, Bukownie i Kluczach, czyli w gminach, które tworzą tamtejszy związek komunikacyjny. Na tym terenie kursuje 28 linii autobusowych, które codziennie przewożą niecałe 5 tys. pasażerów. Dzięki temu planowano zmniejszyć ruch samochodowy w mieście cierpiącym na brak miejsc parkingowych.

I kierowcy z możliwości jazdy za darmo korzystali. - Czasem bardziej opłaciło się jechać autem. Teraz częściej wybieram autobus, choć oczywiście nadal są sprawy, które lepiej załatwić, jadąc samochodem – mówiła jedna z pasażerek wypytywanych przed rokiem przez „Gazetę Krakowską”. Kontrolerzy przyznawali, że zwykle kilka osób w autobusie korzysta z jazdy „na dowód rejestracyjny”.

Przedstawiciele związku nie wyjaśniają dlaczego rezygnują z tego pomysłu a jedynie wspominają o ewentualnych innych formach promocji publicznego transportu w przyszłym roku. Lokalne media tłumaczą to przede wszystkim kosztami, bo darmową komunikację trzeba jednak finansować z budżetu gminy. Serwis pulsolkusza.pl wspomina też, że głównym pomysłodawcą darmowej komunikacji był szef związku komunikacyjnego i radny Olkusza, który jednak przepadł w niedawnych wyborach samorządowych.

Darmowa komunikacja miejska to temat, który często poruszano podczas niedawnych wyborów samorządowych. Był m.in. jednym z głównych postulatów Jacka Sasina, kandydata PiS na prezydenta Warszawy. Jego konkurentka Hanna Gronkiewicz–Waltz przekonywała z kolei, że jazda bez biletów odbije się na jakości usług, które w stolicy stoją na wysokim poziomie. Również politycy w innych dużych miastach kusili wyborców podobnymi pomysłami.

Jednak darmowa komunikacja, w każdym z możliwych wariantów, to w Polsce i na świecie raczej domena małych miast. Kierowcy samochodów jeżdżą za darmo we wspomnianej Nysie i (jeszcze przez trzy tygodnie) w Olkuszu, po to by uchronić centrum miasta przed zatłoczeniem samochodami. Ząbki (tam za darmo jeżdżą zameldowani) próbują w ten sposób przekonać mieszkańców do płacenia tam podatków. W niewielkim Gostyniu to efekt głosowania w ramach budżetu obywatelskiego. Z kolei w Żorach za darmo jeżdżą wszyscy, również przyjezdni, bo samorząd uznał, że najwygodniej jest nie dzielić pasażerów na swoich i przyjezdnych, dzięki temu pozbywając się kłopotu z biletami, czy kontrolerami.

Największym miastem na świecie, w którym jeździ się za darmo jest 600–tysięczny Tallinn. Gdzie tego rodzaju rozwiązanie (dla mieszkańców) funkcjonuje drugi rok. Ale według badań liczba pasażerów komunikacji miejskiej wzrosła nieznacznie.




VII Kongres Kolejowy
 

Celem kongresu CITY MATTERS jest zgromadzenie w jednym miejscu przedstawicieli samorządów, miejskich aktywistów, polskich i zagranicznych ekspertów oraz przedsiębiorców aby móc dyskutować o przyszłości naszych miast.

Wspólnym mianownikiem tematycznym wydarzenia jest szeroko rozumiana jakość życia w mieście oraz promowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych wpływających na jej poprawę. Istotną funkcją kongresu jest umożliwianie osobom decydującym o kształcie polskich miast nawiązania kontaktu, wymiany poglądów i opinii.

Wśród zagadnień, jakie poruszymy będą m.in.: wspólne miasto, jakość powietrza, transport, polityka mieszkaniowa, zieleń miejska, miasto dla pieszych, placemaking oraz estetyka przestrzeni publicznych. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Jacek Sasin chce darmowej komunikacji. PO straszy

Komunikacja

Warszawa. Jacek Sasin chce darmowej komunikacji. PO straszy

Jakub Dybalski 28 listopada 2014

Mazowieckie: Nie będzie darmowej komunikacji pod Sokołowem Podlaskim

Prawo & Finanse

Mazowieckie: Nie będzie darmowej komunikacji pod Sokołowem Podlaskim

Łukasz Pastor 20 listopada 2014

Komunikacja solidarna zamiast bezpłatnej? Tak jest w Strasburgu

Komunikacja

Komunikacja solidarna zamiast bezpłatnej? Tak jest w Strasburgu

Jakub Dybalski 14 czerwca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS