Stolica Wielkopolski gości II Kongres Transportu Publicznego – największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne poświęcone komunikacji w polskich regionach i miastach. W Kongresie bierze udział ponad 300 osób, a dyskutowane są tematy związane z nową perspektywą budżetową Unią Europejską, zagadnieniom związanym z darmowym transportem, czy też jego ekonomicznością i energooszczędnością.
- Aglomeracja miejska Poznania jest głównym źródłem rozwoju regionu, w którym się znajdujemy, a kilka aglomeracji decyduje o obliczu kraju – podkreślił Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania, który otworzył Kongres. - Problemy związane z rozwojem miast to również problemy transportu publicznego. Decyduje on także o przewagach jednego miasta nad innym - zaznaczył.
Głos zabrał także Krzysztof Grabowski, członek zarządu województwa wielkopolskiego. - Transport publiczny jest niezwykle ważny z punktu widzenia marszałka województwa wielkopolskiego. Zachęcamy do jazdy po Poznaniu, jak również do zobaczenia po całej Wielkopolsce – powiedział.
Nowoczesne miasta i nowe wymagania pasażerów
– Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, co oznacza nowoczesny transport w miastach – powiedziała Brigitte Ollier, dyrektor Departamentu Europejskiego UITP podczas przemowy wprowadzającej do pierwszej sesji tematycznej II Kongres Transportu Publicznego. Jak podkreśliła miasta są ekonomicznym silnikiem Europy. – 72 proc. populacji naszego kontynentu żyje w miastach, w których wytwarzane jest 85 proc. PKB. Jednocześnie wiąże się to z ogromnymi wyzwaniami, m.in. z zanieczyszczeniem środowiska – powiedziała przedstawicielka UITP.
– Każdego dnia w europejskich aglomeracjach jest 190 mln pasażerów do przewiezienia. Jako sektor zapewniamy 1,2 mln miejsc pracy oraz dodatkowo ok. 2 mln miejsc pracy w całym łańcuchu dostaw. Transport publiczny jest odpowiedzialny za ok. 1-1,2 proc. PKB Unii Europejskiej, a inwestycje w publiczny transport w UE wynoszą ok. 40 mld euro rocznie – prezentowała Brigitte Ollier stwierdzając jednocześnie, że udział transportu publicznego w metropoliach UE jest wciąż dość niski – wynosi ok. 15 proc.
Warunki rozwoju transportu publicznego
Co oznacza według UITP wysoka jakość transportu publicznego? – Ludzie oczekują przede wszystkim pewności transportu publicznego, bezpieczeństwa i szybkości. Ale jest bardzo wiele przymiotników określających wysoką jakość transport publicznego – zaznaczyła dyrektor Departamentu Europejskiego UITP. Według niej są dwa główne warunki, które trzeba spełnić, aby transport publiczny mógł się rozwijać. – Potrzebne jest silne wsparcie polityczne. Jeżeli nie będzie pomocy władz państwowych, samorządowych czy miejskich w rozwój transportu publicznego, będzie on niemożliwy. Drugim warunkiem rozwoju transportu w aglomeracjach jest zapewnienie jego długoterminowego finansowania. Jeśli nie możesz zaplanować inwestycji długim terminie, to nie możesz zapewnić długotrwałego rozwoju transportu publicznego – tłumaczyła Brigitte Ollier.
Jakie są podstawowe elementy nowoczesnego systemu transportu publicznego? – Bardzo ważne jest zapewnienie zintegrowanej informacji pasażerskiej w miastach. Dzisiaj niemal wszyscy posiadają smartfony, za których pośrednictwem można przesyłać informacje nie tylko o rozkładzie jazdy, ale również o utrudnieniach transportowych – mówiła przedstawicielka UITP. – Niezbędny jest też zintegrowany system biletowy, obejmujący także m.in. rowery. Dobrym przykładem jest Bruksela, w której korzystający z transportu publicznego mają tańszy dostęp do miejskich rowerów oraz mogą taniej wynająć auto – kontynuowała.
Dekarbonizacja transportu wyzwaniem dla całej Europy
Podsumowując stwierdziła, że rozwój transportu publicznego wiąże się z ogromnymi wyzwaniami, z których jednym z najważniejszych jest dekarbonizacja transportu publicznego. – Pierwszym krokiem, aby to zrobić jest promocja i zachęcanie mieszkańców miast do zmiany środka transportu, aby przesiedli się z samochodów na transport zbiorowy. To pierwszy, najważniejszy i najskuteczniejszy sposób, żeby oczyścić powietrze w naszych miastach. Transport publiczny odpowiada za 70 proc. zanieczyszczeń powietrza w obszarach zurbanizowanych – przekonywała Brigitte Ollier.
Całodniowy Kongres Transportu Publicznego odbywa się w poznańskim centrum konferencyjnym Concordia Design. Jutro natomiast będą miały miejsce wydarzenia towarzyszące - Forum Inwestycji Tramwajowych oraz specjalistyczne seminarium "Inwestycje infrastrukturalne - jak skutecznie aplikować o środki w perspektywie 2014-2020".
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.