Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kompromitacja na linii helskiej

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2014-06-16 10:12
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr/Dziennik Bałtycki/Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kompromitacja na linii helskiej
fot. DerHexer, lic. CC BY-SA 3.0
W niedzielę wznowiono ruch pociągów na linii kolejowej z Redy na Hel. I niemal natychmiast odnotowano szereg niedoróbek, które w bardzo istotny sposób zakłóciły ruch pociągów. Główne problemy: niedziałające urządzenia srk i sygnalizacja przejazdowa.

Linia nr 213 z Redy na Hel była remontowana – z przerwami na okresy wakacyjne, kiedy to ruch pociągów wznawiano – prawie 3 lata; umowa z włoską firmą Salcef została podpisana jesienią 2011 r. Inwestycja była w sposób znaczący opóźniona: – pierwotnie prace miały się zakończyć w pierwszych dniach stycznia 2014 r. Później PLK informowała, że wznowienie ruchu na Hel nastąpi w kwietniu br., ostatecznie stanęło na tym, że pociągi mają ponownie wjechać na półwysep w dniu 15 czerwca. PLK poinformowała „RK” w mailu z dnia 6 czerwca, że od 15 czerwca pociągi wracają na dobre, a opublikowany już rozkład jazdy (na okres od połowy czerwca do końca sierpnia) jest wiążący.

Opóźnienia i zastępcza komunikacja

Wczoraj okazało się jednak, że nie jest wiążący. Jak informował „Dziennik Bałtycki”, podróżni musieli liczyć się z opóźnieniami sięgającymi kilkudziesięciu minut, a za niektóre pociągi uruchomiono komunikację autobusową. Pierwszy pociąg na półwysep z Gdyni wyjechał nie, jak zapowiadano, o godzinie 5.38, a dopiero około godz. 11. Wcześniej PR uruchomiły zastępcze autobusy.

Jak tłumaczył w rozmowie z „DB” Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK, wykonawca, który był zobowiązany do soboty wykonać wszystkie prace, nie wywiązał się z obowiązków, dlatego dopiero o godzinie 10.58 w niedzielę z Redy pojechał na Hel pierwszy autobus szynowy. Winę za to, zgodnie ze słowami rzecznika PLK, „ponosi oczywiście wykonawca zgodnie z zapisami w umowie”.

Nie działa sygnalizacja przejazdowa i rozjazdy


Jaka dokładnie była przyczyna utrudnień? O tym, w rozmowie z „DB” mówił (nie ukrywając irytacji) Benedykt Plotta, naczelnik wydziału marketingu w pomorskim oddziale PR. – To kolejny przykład niewłaściwej organizacji prac remontowych przez zarządcę PKP PLK. Ruch nie odbywa się zgodnie z rozkładem jazdy, bo na linii wciąż jest 61 ograniczeń szybkości związanych ze stanem torowiska. Przed południem nie działała sygnalizacja na przejazdach, więc nasze pociągi musiały zwalniać do 20 kilometrów na godzinę. Przy tylu istniejących ograniczeniach szybkości nie da się zrealizować rozkładu, który PLK sama przyjęła. To niedoróbki wykonawcy, ale my możemy mieć pretensje tylko do PLK, które nadzorowało wykonawcę i powinno zdawać sobie sprawę z tego jak wygląda sytuacja. To jednoznacznie wina zarządcy PKP PLK – twierdzi Plotta.

Oprócz sygnalizacji przejazdowej, główną przyczyną opóźnień pociągów były nie w pełni działające urządzenia sterujące rozjazdami. Powodowało to niemożność przeprowadzania krzyżowań pociągów zgodnie z rozkładem, a to z kolei generowało „efekt” domina: jeden opóźniony pociąg na jednotorowej linii opóźniał kolejne pociągi.

Według stanu na poniedziałkowy poranek, ruch odbywa się płynniej niż w niedzielę, choć pociągi na linii helskiej odnotowują opóźnienia sięgające ok. 20 minut. PLK zapowiedziała, że na ważniejszych stacjach na tej trasie pojawią się informatorzy mobilni.

Nasza redakcja czeka na odpowiedzi z PLK i PR. Zarządcę infrastruktury zapytaliśmy, czy gdy informował na początku czerwca, że rozkład na linii helskiej „jest wiążący”, to wiedział o punktowych ograniczeniach prędkości i zdawał sobie sprawę, że może być problem z ich usunięciem przed 15 czerwca. Także od przewoźnika chcemy się dowiedzieć, czy miał wiedzę o problemach na linii 213 i sygnalizował PLK, że zaproponowany rozkład jest niemożliwy do zrealizowania.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tychy chcą nadal stawiać na rozwój kolei

Prawo & Finanse

Tychy chcą nadal stawiać na rozwój kolei

Paweł Rydzyński 25 sierpnia 2014

Rybnik chce połączeń do Czech

Prawo & Finanse

Rybnik chce połączeń do Czech

Paweł Rydzyński 20 sierpnia 2014

Na Kujawach plan transportowy sprzeczny ze strategią rozwoju

Komunikacja

Na Kujawach plan transportowy sprzeczny ze strategią rozwoju

Paweł Rydzyński 07 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS