Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kolizja częstochowskiego piętrusa. Był sprawny

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2018-05-11 13:48
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kolizja częstochowskiego piętrusa. Był sprawny
fot. Damian W.
Czwarty dzień kursowania częstochowskiego piętrowego autobusu turystycznego zakończył się w południe kolizją. Autobus bez wyraźnej przyczyny zjechał z jezdni i uderzył w uliczną latarnię. Służby podejrzewały awarię układu hamulcowego.

W poniedziałek 7 maja na ulice Częstochowy wyjechał reprezentacyjny autobus turystyczny zaaranżowany z angielskiego autobusu miejskiego zbudowanego na podwoziu Bristol-Lodekka. Obsługiwał on bezpłatną linię turystyczną z oznaczeniem 034 o charakterze okrężnym wiodącą przez najstarsze dzielnice miasta, a pracujący na pokładzie przewodnik poprzez system audio opowiadał o przeszłości mijanych miejsc. Więcej o pojeździe pisaliśmy zaraz po zakupie oraz po uruchomieniu atrakcji.

Zatrzymany na latarni

W czwartek, 10 maja, kurs z godziny 13:00 został niespodziewanie zakończony w środku trasy. Autobus wracający z dzielnicy Stare Miasto wyjechał z ul. Wilsona w al. NMP w kierunku zachodnim (ku Jasnej Górze). Odbywa się to poprzez wjazd na wiadukt nad linią kolejową nr 1.

Zjeżdżając z wiaduktu dojeżdżał do sznura pojazdów stojących przed skrzyżowaniem z al. Kościuszki. Wedle wstępnych ustaleń kierowca, zorientowawszy się, że hamulce nie działają, chcąc uniknąć najechania na stojące samochody zjechał w stronę pasażu środkowego alei Najświętszej Maryi Panny, gdzie zatrzymać go miała stojąca przy jezdni latarnia.

Wedle relacji świadków w autobusie przebywało 10 pasażerów i żaden nie zgłaszał obrażeń. Przed przybyciem patrolu policji prawie wszyscy oddalili się z miejsca zdarzenia, a jedyny pozostały świadek miał poświadczyć, że zjechanie z jezdni nie było efektem zajechania drogi.

Usterka, czy błąd?

Wstępnie zakładano uszkodzenie układu hamulcowego. Oględziny pojazdu ściągniętego holownikiem do zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (właściciela pojazdu) wykazały uszkodzenie przewodu hamulcowego, z jednym tylko zastrzeżeniem...

– Ten przewód został zerwany, ale w wyniku uderzenia w latarnię, bowiem zlokalizowany jest za uszkodzonym nadkolem – usłyszeliśmy się w MPK w czwartek wieczorem, po czym dodano: – Kierowca zgłaszał brak hamulca. Naprawimy więc tą usterkę i sprawdzimy, czy faktycznie tak było – podsumował nasz rozmówca.

Autobus był sprawny

Zewnętrzne uszkodzenia to wgnieciona lewa strona maski i lekko wgnieciona ściana czołowa kabiny kierowcy. Wszystko wykonane z laminatów, więc łatwe w naprawie.

Nazajutrz były już wiadomo, że autobusy był sprawny: – Jedyne uszkodzenie układu hamulcowego powstało wskutek uderzenia w latarnię. Świadczy o tym nawet wyraźny ślad pozostawiony przez wgnieciony reflektor. Innych usterek układu nie znaleziono – usłyszeliśmy w częstochowskim MPK.

Jednocześnie nasz rozmówca wstrzymał się taktownie od domniemań dotyczących faktycznych przyczyn zdarzenia. Wskazał jednak na specyfikę techniczną zabytkowego autobusu, którego prowadzenie znacząco się różni od jazdy współczesnymi pojazdami.

Prowadzić zabytek

Choć zdarzenie mogło wydawać się niecodziennym i zakrawać o sensację, którą niektórzy politycy już próbują wykorzystać w swojej grze, to przy rozpatrywaniu całego zdarzenia przed szukaniem winnych i przed roszczeniem pretensji należy wziąć pod uwagę specyfikę częstochowskiego Bristola-Lodekki.

Prowadzić taki zabytek nie jest łatwo. Już w czasie jazdy usłyszeć można charakterystyczną pracę skrzyni biegów – jest asynchroniczna i wymaga podwójnego wysprzęglania. To nie jest naturalna praca dla młodszego pokolenia kierowców. Dodatkowo drążek zlokalizowany jest po lewej stronie.

Wielkie koło kierownicy, za którą niknie kierowca świadczy o braku wspomagania. Manewrowanie kolosem wymaga więc sporego nakładu sił, a dodatkowo wcześniejszego przewidywania manewru skrętu, bo obrócenie kół dwupoziomowego autobusu w czasie postoju raczej nie wchodzi w grę. Ponadto inna wartość przełożenia przekładni kierowniczej oznacza większa ilość obrotów do wykonania w stosunku do współczesnych pojazdów.

Prowadzenie takiego autobusu wymaga dużego doświadczenia i wprawy, o której nabranie trudno przy dotychczasowym czasie pracy, bowiem Bristol-Lodekka kursował zaledwie trzy i pół dnia. Stare powiedzenie mówi, że nie myli się tylko ten, kto niczego nie robi. Nie życzymy więc nikomu takiej nieomylności.

Autobus powrócił na turystyczną trasę nazajutrz, obsługując ją od godziny 13:00.



VII Kongres Kolejowy
 

Celem kongresu CITY MATTERS jest zgromadzenie w jednym miejscu przedstawicieli samorządów, miejskich aktywistów, polskich i zagranicznych ekspertów oraz przedsiębiorców aby móc dyskutować o przyszłości naszych miast.

Wspólnym mianownikiem tematycznym wydarzenia jest szeroko rozumiana jakość życia w mieście oraz promowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych wpływających na jej poprawę. Istotną funkcją kongresu jest umożliwianie osobom decydującym o kształcie polskich miast nawiązania kontaktu, wymiany poglądów i opinii.

Wśród zagadnień, jakie poruszymy będą m.in.: wspólne miasto, jakość powietrza, transport, polityka mieszkaniowa, zieleń miejska, miasto dla pieszych, placemaking oraz estetyka przestrzeni publicznych. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS