Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kolejny etap modernizacji sieci tramwajowej w Elblągu dobiegł końca

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
14-11-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kolejny etap modernizacji sieci tramwajowej w Elblągu dobiegł końca
fot. ZKM Elbląg
Pozytywne przykłady korzystania z zalet komunikacji szynowej w systemach transportu zbiorowego w polskich aglomeracjach i większych zespołach miejskich nietrudno wskazać. Mniej ciekawie przedstawia się sytuacja w miastach, zamieszkiwanych przez 100-200 tys. mieszkańców, chociażby tj. Olsztyn, Koszalin, Wałbrzych czy Rzeszów. Pozytywnie na tym tle wyróżnia się Elbląg.

Transport miejski w większości ośrodków o wspomnianej liczbie mieszkańców opiera się wyłącznie na liniach autobusowych; jedynie w Olsztynie trwa obecnie budowa infrastruktury tramwajowej. Na tle większości polskich miast już od dziesięcioleci wyróżnia się natomiast Elbląg. Po zakończeniu kolejnego etapu modernizacji sieci na swoje stałe trasy wracają właśnie trzy z pięciu kursujących linii tramwajowych.

Od zawsze w czołówce


Elbląg, jeśli chodzi o organizację publicznej komunikacji zbiorowej, od lat zalicza się do pionierów w skali ogólnokrajowej. Zaś pomysły, wdrażane w tym zaledwie 120 tysięcznym mieście na prawach powiatu (położonym w relatywnie niewielkiej odległości od Gdańska), były później powielane przez władze samorządowe innych, podobnej wielkości, a nawet większych miast na terenie Polski. Najważniejsze reformy, służące poprawie standardów w ramach systemu transportu miejskiego zapoczątkowane zostały 20 lat temu, kiedy to ówczesny prezydent Elbląga Józef Gburzyński podjął niezwykle ważną decyzję o utworzeniu Zarządu Komunikacji Miejskiej, który miał się zająć organizacją transportu w Elblągu oraz spółki miejskiej Tramwaje Elbląskie. Z kolei komunikacją autobusową zajęły się dwie spółki pracownicze: Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej i Zakład Komunikacji Autobusowej.

Oddzielenie funkcji organizatora i zarządcy komunikacji publicznej od przewoźnika okazało się "strzałem w dziesiątkę", pozwalającym w krótkim czasie na wypracowanie efektywnie funkcjonującego systemu miejskiego transportu zbiorowego, który stał się doskonałym wzorem dla innych samorządów. Wraz z powstaniem ZKM wprowadzono ścisłą kontrolę punktualności przejazdów – co było ówcześnie niespotykanym w Polsce rozwiązaniem. Dzięki temu systemowi miejskie autobusy i tramwaje w Elblągu zaczęły kursować zgodnie z rozkładem jazdy.

Co istotne tak pozostało aż do dziś, a ponadto wykonanych został szereg niezbędnych przedsięwzięć infrastrukturalnych. I chociaż trwające obecnie remonty elbląskich ulic w sposób znaczący komplikują codzienne funkcjonowanie komunikacji miejskiej (dodatkowo przysparzając chwilowych niedogodności mieszkańcom), to jednak uzyskiwana poprzez prowadzone prace modernizacyjne poprawa dostępności i jakości usług przewozowych stanowi wystarczające uzasadnienie celowości owych inwestycji.

Zmiany, zmiany, zmiany – cel pozostaje ten sam

Władze Elbląga z godną podziwu konsekwencją stawiały i wciąż stawiają na rozwój transportu zbiorowego. Wychodząc naprzeciw założeniom strategii zakładającej oparcie systemu komunikacji publicznej na transporcie szynowym doprowadzono do wybudowania sieci tramwajowej wzdłuż ul. Płk. Dąbka i Ogólnej. Ponadto do Elbląga już w 2006 roku trafiły nowoczesne tramwaje – produkowane w bydgoskiej Pesie niskopodłogowce 121N (popularnie zwane "ogórkami"). Warto w tym miejscu wspomnieć, iż Elbląg był pierwszym miastem, który posiadał tak nowoczesne tramwaje, wyprzedzając w tym względzie nawet Warszawę. [Dodatkowo fakt, że przewoźnikami autobusowymi są firmy prywatne sprawia, że na ulicach miasta jeżdżą coraz nowsze i bardziej komfortowe autobusy.]

Kilka dni temu Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu poinformował na swojej stronie internetowej, iż w związku z zaplanowanym na 29 października oddaniem do użytku przebudowanych torowisk w ul. Królewieckiej, Browarnej i Obrońców Pokoju, od tego dnia tramwaje linii nr 2, 4 i 5 wracają na swoje stałe trasy. Natomiast funcjonująca w okresie trwania prac modernizacyjnych autobusowa komunikacja zastępcza – linie T1, T2 i Z – zostanie zlikwidowana. Ze względu na równoczesne rozpoczęcie kolejnego etapu przebudowy ul. Browarnej, (tj. wyłączenie z ruchu torowiska od zajezdni tramwajowej do skrzyżowania Królewiecka – Robotnicza), od 29 października tramwaje linii nr 1 będą kursowały po skróconej trasie: zajezdnia Tramwajów Elbląskich – pętla Ogólna, zaś funkcjonowanie linii nr 3 zostanie zawieszone do czasu zakończenia robót. W zastępstwie, tramwaje linii nr 5 będą kursowały z większą częstotliwością, także w soboty i niedziele.

Wizja rozwoju już jest, trwa batalia o unijne dofinansowanie

Zgodnie z zapewnieniami przedstawicieli władz samorządowych Elbląga miasto w dalszym ciągu zamierza stawiać na dynamiczny rozwój systemu publicznej komunikacji zbiorowej. Aby dodatkowo wesprzeć politykę zrównoważonej mobilności w ubiegłym miesiącu zdecydowano o obniżeniu cen biletów w celu zachęcenia mieszkańców do częstszego korzystania z autobusów i tramwajów. W dalszej perspektywie planowane jest wprowadzenie linii tramwajowej w ul. Fromborską i Królewiecką do ul. Marymonckiej oraz w al. Odrodzenia. Samorząd bowiem już od kilkunastu lat – mając na uwadze dotychczasową rolę tramwaju oraz analizując jego potencjalną rolę (wynikającą z przedstawionych determinant rozwoju) – rozważa sięgającą nawet dalej rozbudowę sieci komunikacji tramwajowej. Kluczowe znaczenie w tym wypadku odegra jednakże powodzenie prowadzonych obecnie starań o zdobycie środków finansowych na ten cel. Miejscy urzędnicy żywią nadzieję, że Elbląg – podobnie jak Olsztyn – uzyska znaczne dofinansowanie na rozbudowę infrastruktury, co utoruje drogę do realizacji śmiałych planów inwestycyjnych.

L.p.

Zakres inwestycji

1

budowa dwutorowego odcinka w ciągu ul. 12 Lutego: od skrzyżowania ul. Teatralnej, Nowowiejskiej i Królewieckiej do ul. Grota-Roweckiego oraz w ul. Grota-Roweckiego

2

budowa dwutorowego odcinka w ciągu ul. Fromborskiej (od ul. Ogólnej do Królewieckiej) i Królewieckiej (od ul. Fromborskiej do skrzyżowania Marymoncka/Piłsudskiego)

3

budowa dwutorowego odcinka w ciągu al. Odrodzenia z pętlą na wysokości ul. Mazurskiej

4

budowa torowiska od pl. Słowiańskiego w ciągu ul. Rycerskiej i al. Tysiąclecia do pl. Grunwaldzkiego

5

budowa torowiska na terenie planowanej dzielnicy Modrzewina w ciągu ul. Jana Pawła II z pętlą tramwajową na końcu tej ulicy

6

budowa nowej zajezdni tramwajowej przy ul. Fromborskiej na terenie POD „Tramwajarz”


Realizacja zaprezentowanych powyżej inwestycji pomogłaby zwiększyć zakres obsługi transportem szynowym centralnych obszarów miasta, przyczyniając się tym samym do redukcji zanieczyszczenia środowiska poprzez zmniejszenie liczby kursujących linii autobusowych. Poprawie uległaby równocześnie konkurencyjność oraz efektywność ekonomiczno-finansowa elbląskiej komunikacji tramwajowej. Stanie się to możliwe jednakże dopiero po odczuwalnym zwiększeniu uzyskiwanej prędkości komunikacyjnej, co nastąpi w efekcie budowy nowych wydzielonych torowisk (w ciągu wymienionych ulic), a także modernizacji istniejących na odcinki dwutorowe. Całości dopełni zaś wówczas zakładana modernizacja parku taborowego, jak również zakup kolejnych fabrycznie nowych, w pełni nisko-podłogowych pojazdów szynowych.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Komunikacja

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Roman Czubiński 07 października 2021

Oslo: Nowy odcinek trasy tramwajowej ułatwił dojazd na Stare Miasto

Komunikacja

Poznań. Ruszają konsultacje w sprawie tramwaju na Ratajczaka

Przestrzeń

Kraków rozważa nową linię tramwajową u stóp Wawelu

Komunikacja

Zobacz również:

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Komunikacja

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Roman Czubiński 07 października 2021

Oslo: Nowy odcinek trasy tramwajowej ułatwił dojazd na Stare Miasto

Komunikacja

Poznań. Ruszają konsultacje w sprawie tramwaju na Ratajczaka

Przestrzeń

Kraków rozważa nową linię tramwajową u stóp Wawelu

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5