fot. Lestat, lic. CC bY 3.0Drogowa Trasa Średnicowa w Katowicach
Inter, przewoźnik autokarowy, który wozi pasażerów głównie między Górnym Śląskiem a Krakowem, uruchomił w styczniu połączenie Gliwice – Katowice. Na trasie, po której jeżdżą Koleje Śląskie, oferuje połączenie minimalnie szybsze i póki co za złotówkę. Ale przewoźnik kolejowy z obecności konkurenta… się cieszy i nie boi się go.
Inter oferuje połączenia między głównymi miastami województwa śląskiego, łączy Katowice, Gliwice i Jaworzno z Krakowem, a latem oferuje połączenia wakacyjne z Krakowa i Katowic nad morze, oraz z Krakowa w Bieszczady.
Uruchomione w styczniu połączenie z Gliwic, przez Chorzów do Katowic jest jednak szczególne, bo to trasa, którą do tej pory najłatwiej było pokonać pociągiem Kolei Śląskich. Kolej aglomeracyjna pozwala na przejechanie całej trasy w pół godziny. Bilet kosztuje 5 zł. Miejskie autobusy nie są dla niej konkurencją, bo jadą prawie dwa razy dłużej i korzystają z nich pasażerowie, którzy wsiadają i wysiadają na stacjach pośrednich.
Ale Inter konkurencją już jest. Autokar ma porównywalny czas przejazdu (nawet jest nieco szybszy – 30 minut, w porównaniu do deklarowanych przez Koleje Śląskie 32 minut). To możliwe dzięki Drogowej Trasie Średnicowej, której odcinek sięgający Gliwic oddano niedawno do użytku. Dzięki niej między miastami można jechać z prędkością do 100 km/h. W dodatku autokar zatrzymuje się wyłącznie w Chorzowie. Jakby tego było mało na razie, w ramach promocji, bilet na wspomnianą trasę kosztuje zaledwie złotówkę. Docelowo ma kosztować 6 zł.
„Cieszmy się, że powstają takie usługi, gdyż przyczyniają się one do poszerzenia oferty transportowej w naszym regionie – a to jest korzystne dla pasażera” – napisali nam w komentarzu przedstawiciele Kolei Śląskich. Ale jednocześnie zwrócili uwagę na różnice, głównie cenowe w ofercie swojej i Interu.
Już wspomniany bilet jednorazowy jest tańszy, choć niewiele, w przypadku pociągu. Dwukrotna różnica pojawia się za to w przypadku biletów miesięcznych. Ten kolejowy kosztuje 120 zł, za to chcąc przez miesiąc jeździć autokarem Interu trzeba zapłacić 240 zł. Ta proporcja rzecz jasna jest zachowana w przypadku biletów studenckich.
Co nie mniej istotne, połączeń kolejowych jest póki co więcej. Koleje Śląskie uruchamiają 31 par pociągów w dni robocze i 21 par w dni wolne. W przypadku Interu jest to odpowiednio 24 i 14 par kursów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.