Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Kolej na Dolnym Śląsku. Wrocław walczy o Oleśnicę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-07-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Kolej na Dolnym Śląsku. Wrocław walczy o Oleśnicę
fot. (GRAD), lic. CC 3.0Linia nr 143 do Oleśnicy na wysokości Psiego Pola
Dolnośląskie nie jest zadowolone z podziału środków zapisanych w projekcie Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023 r. Prezydent Wrocławia, który przyłączył się do działań aktywistów, zabiega o zagwarantowanie środków na linię do Oleśnicy.

Zdaniem aktywistów, ale i władz Wrocławia na listach podstawowych projektu Krajowego Programu Kolejowego zabrakło kilku kluczowych dla regionu inwestycji – m.in. trasy na Oleśnicę, na Strzelin i wprowadzenie z Jelcza przez Siechnice do Brochowa. Ich wartość sięga pół miliarda złotych.

Z punktu widzenia Wrocławskiego Węzła Kolejowego (WWK) istotny jest stan torów na dziewięciu liniach kolejowych, a w aglomeracji w sumie na dziesięciu. Ostatecznie w projekcie KPK dwie inwestycje w rejonie stolicy Dolnego Śląska są na liście podstawowej– linia na Zieloną Górę i linia z Jelcza przez Kowale, a trzy są na liście rezerwowej – linie na Oleśnicę, na Strzelin i wprowadzenie z Jelcza przez Siechnice do Brochowa.

Wrocław obawia się losu projektów na liście rezerwowej. – Jak zawsze w takich dokumentach zadania z listy podstawowej mają „niemal gwarancję” na dofinansowanie – jest ona tylko uzależniona od spełnienia warunków formalnych typu zgodność z przepisami, decyzje środowiskowe, brak problemów prawnych i generalnie – odpowiednia wola i przygotowanie beneficjenta (kolejarzy) itp. Zadania z listy rezerwowej „oczekują” natomiast na zakwalifikowanie na listę podstawową – oficjalnie do czasu aż będą informacje o zwolnieniu się lub oszczędności pewnych kwot zaplanowanych na zadania z listy podstawowej. Co w praktyce oznacza albo „wypadnięcie” jakiegoś zadania, albo istotne oszczędności z powodu niższych kosztów – wyjaśnia na łamach miejskiego portalu Zbigniew Komar, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Gospodarki UM Wrocławia. W interesie regionu jest więc, by linie kolejowe miały zapewnione dofinansowanie.

Dla Wrocławia szczególnie ważna jest linia nr 143 – od Mikołajowa przez Psie Pole do Oleśnicy. Wśród priorytetów wymienia się też C-E-59 z Wrocławia do Strzelina oraz modernizacja niewielkiego odcinka linii 751 w rejonie Nowego Dworu i przejazdu z ul. Strzegomską (budowa wiaduktu kolejowego nad ulicą).

Aktywiści zbierają podpisy, lokalne media przygotowały apel do premier Ewy Kopacz. Głos w sprawie zabrał też Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia. – Ciekawym, nie zawsze korzystnym zjawiskiem, towarzyszącym naszemu rozwojowi, jest przyrost ruchu samochodowego. Dziesięć lat temu dziennie wjeżdżało do Wrocławia 40.000 samochodów, dziś – każdego dnia – już niemal 200.000 – wskazuje Dutkiewicz.

– Jednym z najbardziej pożądanych elementów wsparcia naszego rozwoju w przyszłości, a także znakomitym narzędziem, by zapanować nad niekorzystnymi zjawiskami komunikacyjnymi jest budowa Kolei Aglomeracyjnej. Wraz z Marszałkiem Województwa Dolnośląskiego zajmujemy się tym przedsięwzięciem. Jedną z jego części jest połączenie kolejowe pomiędzy Wrocławiem a Oleśnicą (jedno z tych połączeń, gdzie potoki podróżnych mogą być bardzo, bardzo duże) – pisze Rafał Dutkiewicz w liście do premier Ewy Kopacz, apelując o zagwarantowanie dofinansowania dla tej linii.

Obszerny raport dotyczący Krajowego Programu Kolejowego znajdziesz w Monitorze


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5