Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kielce zabierają się za modernizację dworca UFO. W odchudzonej wersji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-05-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Kielce zabierają się za modernizację dworca UFO. W odchudzonej wersji
fot. Martyn Janduła
Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach rozpisał nowy przetarg na przebudowę i modernizację charakterystycznego dworca autobusowego, będącego jednym z symboli miasta. Projekt – po fiasku poprzedniego postępowania – został jednak nieco odchudzony.

Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił przetarg na budowę centrum komunikacyjnego wraz z systemem informacji dla pasażerów. Zakres inwestycji obejmuję przebudowę, rozbudowę i modernizację istniejącego zespołu dworca autobusowego przy ul. Czarnowskiej 12. To już drugie postępowanie w tej sprawie.

Główna bryła budynku będzie podlegać ingerencji jedynie w zakresie zmiany materiałów. Przewidziano przebudowę ścian bocznych dworca, które będą przeszklone w układzie karo. Modyfikacji ulegnie układ wyjść na perony oraz wejść do tuneli. Na antresoli pojawi się mediateka. Powstać mają schody ruchome łączące poziom tunelu z budynkiem dworca. W przyziemu zlokalizowano zespół toalet, strefę kas, palarnię i skrytki bagażowe. W przyszłości, jak założył projektant, ofertę uzupełnić może lapidarium – muzeum dworca (wykorzystujące oryginalne elementy pierwotnego wyposażenia, w tym działające kamery oraz odrestaurowane, historyczne automaty do gier. Ta strefa powinna znajdować się w części, gdzie pozostał fragment oryginalnej ściany i ławki lastrykowej (przed schodami ruchomymi w klinie pomiędzy wejściami do tuneli).

Istniejące tunele zostaną wyburzone i odtworzone w starym śladzie. W rejonie tunelu wschodniego, przy wyjściu na peron międzynarodowy zaproponowano lokalizację poczekalni nocnej, co pozwoli na użytkowanie tych peronów bez konieczności wstępu do części głównej. Peron ten służył będzie obsłudze komunikacji miejskiej. W ramach prac obiekt zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, zlikwidowana zostanie też różnica poziomów przy wejściu do przejścia podziemnego (korekta niwelety przedpola dworca).

Na posadzkach zostanie położone lastryko (terazzo). W tunelach oraz holach przewidziano wykończenie masą mineralną na bazie mączki marmurowej i trawertynowej. Ponadto na poziomie ‘0’założono, że odcinek ściany pomiędzy kasami a windą będzie wykonany z elementów porcelanowych (w ostateczności inna ceramika lub lakierowana płyta MDF) tworzących albo autorski układ z nadrukowanymi trwale zdjęciami albo tworzących specyficzną rozrzeźbioną powierzchnię. W tunelach założono sufity podwieszane w postaci kratki stalowej, natomiast w holi na poziomie „0” przewidziano „plastry miodu” zespolone z oświetleniem.

Termin składania ofert mija 5 lipca. O wyborze oferty decydują cena (60%), okres udzielonej gwarancji (60%) oraz doświadczenie osób pełniących funkcje kierownicze (20%). Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych z programu dla Polski Wschodniej. Na realizację przedsięwzięcia zamawiający przeznaczył 22 miesiące.

To już drugie podejście do remontu charakterystycznego dworca. W poprzednim postępowaniu wpłynęły dwie oferty, jednak dwukrotnie przekraczały one budżet zaplanowany w wysokości niespełna 40 mln zł. Teraz Kielce przewidziały odchudzenie projektu – niektóre z elementów wyposażenia zastąpiono elementami typowymi, katalogowymi. Zmieniono też materiały wykończenia ścian, sufitów, oświetlenie wnętrza, pokrycie zadaszenia oraz rozwiązania związane z zielenią. Wydłużono również termin realizacji. Zamawiający zabezpieczył się przed ofertami przewyższającymi budżet w jeszcze jeden sposób: Kielce zastrzegły sobie w takiej sytuacji prawo do odstąpienia od realizacji części przedmiotu umowy i ograniczenia zakresu rzeczowego, co wpływać będzie na zmniejszenie wynagrodzenia. Podstawą ustalenia zmniejszonego zakresu rzeczowo-finansowego będzie kosztorys ofertowy wykonawcy.

Obiekt w formie spodka stał się charakterystycznym elementem panoramy Kielc. Jego realizacja przypada na lata 1975-1985. Trzykondygnacyjny obiekt wyróżnia się swoją okrągłą formą, a zwłaszcza kopułą z wypustkami (lampionami). Na uwagę zasługują też rozwiązania komunikacyjne – autobusy jeżdżą niemal bezkolizyjnie wokół budynku dworca, do którego pasażerowie dostają się za pomocą przejść podziemnych. W obecnej postaci nieremontowany obiekt jest żywym muzeum PRL-u. Obiekt od 2011 r. jest wpisany do gminnej ewidencji zabytków.

Przez lata istniało ryzyko, że obiekt zniknie z pejzażu miasta, gdyż prywatny właściciel chciał go zburzyć bądź obudować centrum handlowym. Obiekt od kwietnia 2016 r. jest własnością miasta. W 2016 r. przeprowadzono też konkurs na koncepcję przebudowy dworca.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5