Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

W Toronto mieszkańcy partycypują w decyzjach dzięki... losowaniu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-04-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
W Toronto mieszkańcy partycypują w decyzjach dzięki... losowaniu
By Wladyslaw, CC BY-SA 3.0, commons.wikipedia.org
- Jeśli chcemy, żeby z rozwoju miasta korzystali wszyscy, przemyślmy ponownie sposób projektowania naszych miast. Jaka ma być partycypacja społeczna? Kto powinien mieć możliwość kształtowania miasta? – przekonywała podczas wiedeńskiej konferencji Urban Future była główna planistka miejska w Toronto Jennifer Keesmaat. Jak stwierdziła, powołując się na własne doświadczenie – narzędziem, które najbardziej pomoże w uwzględnieniu interesów wszystkich członków zróżnicowanej wspólnoty, może okazać się… losowanie.

Przed kilkoma laty problem kwestia włączania szerokiego grona mieszkańców w proces podejmowania decyzji stała się w Toronto ważnym problemem. Zauważono, że ponad 75% uczestników konsultacji społecznych, mających na celu planowanie układu miasta w przyszłości, miało ponad 55 lat. Wielu z nich było właścicielami nieruchomości i należało do rasy białej, co w przypadku zróżnicowanej społecznie i wieloetnicznej metropolii, jaką jest Toronto, nasuwało wniosek, że grupa jest niereprezentatywna. – Zastanawialiśmy się, dlaczego tak się dzieje, i jak skłonić młode pokolenie, by też się zaangażowało? – wspomina Keesmaat.

Rozwiązaniem okazało się wyłanianie uczestników spośród całej ludności miasta w drodze losowania. 28 wyłonionych w ten sposób osób utworzyło Zespół Oceny Planowania. Organ doradczy o tej nazwie spotyka się sześć razy w roku, by recenzować wytyczne związane z planowaniem i streszczenia dokumentów, wysłuchiwać ekspertów oraz formułować wnioski, które są poważnie brane pod uwagę przy podejmowaniu decyzji przez odpowiednie wydziały miejskich władz. Kadencja każdego z członków trwa dwa lata.

Zdaniem byłej głównej planistki Toronto w planowaniu miasta brakuje często troski o wspólnotę. Wiąże się z tym kwestia innowacji oraz wykorzystywania istniejących technologii w nowy sposób. – Nieraz wprowadzamy technologie bez krytycznego myślenia o skutkach ich rozpowszechnienia. Było tak np. z samochodami: miały one zapewnić ludziom mobilność, tymczasem zniszczyliśmy dla nich nasze miasta – podała przykład Keesmaat, porównując takie działanie do pogoni za błyskotkami. Aby zapobiec powtórzeniu się takiego scenariusza w przyszłości, należy – jej zdaniem – patrzeć w dłuższej i szerszej perspektywie, mając przed oczami docelową wizję miasta. – Bądźmy świadomi zasad i wartości, które chcemy zrealizować. Czy użycie danej technologii w dany sposób przybliża nas do nich, czy oddala? – przekonywała.

Jako miejska planistka Keesmat musiała zmierzyć się z problemem dominacji samochodów w przestrzeni publicznej. Jednym z jej celów było promowanie poruszania się pieszo i dostosowywanie ulic tak, by stały się bardziej przyjazne dla pieszych. – Jedno z kluczowych pytań to: komu przyznać przestrzeń? Przykładów tworzenia środowisk zrównoważonej mobilności i miejsc przyjaznych dla pieszych i rowerzystów jest wiele na całym świecie. To ważne – między innymi – z perspektywy rodziców z małymi dziećmi – zaznaczyła podczas konferencji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gorzów Wielkopolski: ZDG TOR przygotował plan mobilności

Prawo & Finanse

Gorzów Wielkopolski: ZDG TOR przygotował plan mobilności

Roman Czubiński 05 czerwca 2023

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Komunikacja

Dane w mieście: Między papierem a wirtualną rzeczywistością

Prawo & Finanse

Smart City: ITS i budżet obywatelski nie wystarczą

Prawo & Finanse

Smart City: ITS i budżet obywatelski nie wystarczą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2022

Poznaniacy chcą budowy trasy tramwajowej “Poznań Wschód”

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Gorzów Wielkopolski: ZDG TOR przygotował plan mobilności

Prawo & Finanse

Gorzów Wielkopolski: ZDG TOR przygotował plan mobilności

Roman Czubiński 05 czerwca 2023

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Komunikacja

Dane w mieście: Między papierem a wirtualną rzeczywistością

Prawo & Finanse

Smart City: ITS i budżet obywatelski nie wystarczą

Prawo & Finanse

Smart City: ITS i budżet obywatelski nie wystarczą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2022

Poznaniacy chcą budowy trasy tramwajowej “Poznań Wschód”

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5