Na „rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach” Komisja Europejska przeznaczy w latach 2014–20 ponad 2,349 mld euro. Tak określony priorytet znalazł się w przyjętym właśnie programie wydatkowania funduszy na najbliższe lata.
Z 27,4 mld euro w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na transport przeznaczono blisko 20 mld euro. Z tego polskie miasta będą miały do wydania ok. 2,35 mld euro na transport niskoemisyjny. Już dziś przygotowują się do tego, coraz chętniej spoglądając w stronę producentów autobusów elektrycznych czy gazowych, a także rozbudowując sieci tramwajowe.
Ale to niejedyne pieniądze z jakich będą mogły skorzystać. Prawie 3 mld euro przeznaczono na infrastrukturę drogową dla miast, czyli na „poprawę ich dostępności”. W ramach tych pieniędzy będzie można usprawniać komunikację drogową w aglomeracjach i budować obwodnice.
Wśród celów zapisanych w priorytecie związanym z ochroną środowiska i adaptacją do zmian klimatu (3,5 mld euro) znalazła się poprawa jakości środowiska miejskiego. Z kolei część
z 5 mld euro przypisanych na inwestycje kolejowe, zostanie przeznaczona na kolej miejską.
POIiŚ to umowa pomiędzy Polską a Komisją Europejską, która szczegółowo określa sposób wydawania pieniędzy przyznanych naszemu krajowi w ramach Polityki Spójności. W ciągu najbliższych siedmiu lat w sumie do naszego kraju trafi ok. 76 mld euro z czego w ramach POIiŚ będzie to wspomniane 27,4 mld euro. W latach 2007–13 było to 28,3 mld euro z łącznej sumy 67 mld euro przeznaczonych dla Polski. Pieniądze de facto będą wykorzystywane do końca 2022 r. bo wydatkowanie zainteresowane podmioty mogą rozliczać jeszcze dwa lata po zakończeniu danego okresu.
Priorytety PO IiŚ 2014-2020:1. Zmniejszenie emisyjności gospodarki – alokacja z FE 1 828,4 mln euro:
- wytwarzanie energii z odnawialnych źródeł energii (OZE), poprawa efektywności energetycznej i wykorzystanie OZE w przedsiębiorstwach, sektorze publicznym i mieszkaniowym, promowanie strategii niskoemisyjnych, rozwój i wdrażanie inteligentnych systemów dystrybucji, rozwój wysokosprawnej kogeneracji.2. Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu – alokacja z FE 3 508,2 mln euro:
– rozwój infrastruktury środowiskowej, dostosowanie do zmian klimatu, ochrona i zahamowanie spadku różnorodności biologicznej, poprawa jakości środowiska miejskiego.3. Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego – alokacja z FE 9 532,4 mln euro:
- rozwój drogowej infrastruktury w sieci TEN-T, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprawa bezpieczeństwa w ruchu lotniczym, transport intermodalny, morski i śródlądowy.4. Infrastruktura drogowa dla miast – alokacja z FE 2 970,3 mln euro:
- poprawa dostępności miast i przepustowości infrastruktury drogowej (rozwój infrastruktury drogowej w miastach i tras wylotowych z ośrodków miejskich, budowa obwodnic).5. Rozwój transportu kolejowego w Polsce – alokacja z FE 5 009,7 mln euro:
- rozwój kolei w TEN-T, poza tą siecią i kolei miejskich.6. Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach – alokacja z FE 2 349,2 mln euro:
- infrastruktura i tabor dla publicznego transportu zbiorowego w miastach i na ich obszarach funkcjonalnych.7. Poprawa bezpieczeństwa energetycznego – alokacja z FE 1 mld euro:
- rozwój inteligentnych systemów dystrybucji, magazynowania i przesyłu gazu ziemnego i energii elektrycznej, budowa i przebudowa magazynów gazu ziemnego, przebudowa terminala LNG.8. Ochrona i rozwój dziedzictwa kulturowego – alokacja z FE 467,3 mln euro:
- inwestycje w ochronę i rozwój dziedzictwa kulturowego oraz zasobów kultury, np. instytucji kultury, szkół artystycznych.9. Wzmocnienie strategicznej infrastruktury ochrony zdrowia – alokacja z FE 468,3 mln euro:
- wsparcie infrastruktury szpitali ponadregionalnych i współpracujących z nimi jednostek diagnostycznych w zakresie chorób „aktywności zawodowej” i opieki nad matką i dzieckiem, wsparcie infrastruktury systemu państwowego ratownictwa medycznego.10. Pomoc techniczna – alokacja z FE 330 mln euro.