Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kaznowska: Transport zbiorowy przejmie 65% podróży w Warszawie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
24-02-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kaznowska: Transport zbiorowy przejmie 65% podróży w Warszawie
fot. Roman Czubiński
Rozwój komunikacji miejskiej w najbliższych latach doprowadzi do przejęcia kolejnych pasażerów z transportu samochodowego – zadeklarowała podczas zorganizowanej przez Executive Club konferencji „Infrastruktura Polska i Budownictwo” wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska. Główną rolę mają odgrywać metro, kolej i tramwaje. Według wiceprezydent w przyszłości będzie konieczne przyjęcie ustawy metropolitalnej dla Warszawy – ale w formie zbliżonej raczej do tej górnośląskiej niż do poselskiego projektu sprzed roku.

Władze stolicy przygotowały projekt Warszawskiej Polityki Mobilności, zawierający wieloletnie wytyczne co do kształtowania transportu w mieście. – Poruszamy w dokumencie bardzo wiele zagadnień, oczywiście z naciskiem na transport publiczny. Mamy świadomość, że w dwumilionowym mieście i prawie trzymilionowej aglomeracji nie jesteśmy w stanie oprzeć się na transporcie prywatnym. Dodatkowy kontekst tworzy ustawa o elektromobilności, która stawia przed miastem wiele wyzwań – powiedziała Kaznowska.

„Szyna” to podstawa

Jak stwierdziła wiceprezydent, w ostatnich latach transport publiczny w Warszawie przeżywa absolutny boom. – Świadczy o tym choćby z rozmachem prowadzona rozbudowa drugiej linii metra. Podstawowym założeniem jest ukształtowanie transportu w mieście w taki sposób, by jego kręgosłupem były pojazdy szynowe: metro, tramwaj i kolej. Autobusy mają dowozić do tych środków transportu z kierunków poprzecznych – poinformowała przedstawicielka ratusza. W drugiej połowie roku powinien być gotowy plan systemu transportowego. Stanie się on jedną z wytycznych do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta, przygotowywanego na rok 2020.

– Obecnie przewozimy 1,2 mld pasażerów rocznie. Chcielibyśmy zwiększyć odsetek niepieszych podróży po Warszawie odbywanych za pomocą transportu zbiorowego z 57% do 65% – zadeklarowała Kaznowska. Wzrost o 8 punktów procentowych to olbrzymie wyzwanie, tym bardziej, że wymagania podróżnych wobec środków transportu w Warszawie są wysokie. Takie udogodnienia, jak klimatyzacja czy ładowarki USB są już traktowane jako oczywistość. Ich zastosowanie generuje dodatkowe koszty, podczas gdy komunikacja publiczna już obecnie jest drugą pozycją w budżecie miasta (wydatki wynoszą 3 mld zł, a dochody z biletów – niespełna 900 mln zł). Jednym ze środków zwiększenia atrakcyjności transportu publicznego ma być rozwijanie zintegrowanego systemu zarządzania ruchem, który przyzna priorytet tramwajom. Władze stolicy chcą też odzyskiwać przestrzeń publiczną na placach, które dziś pełnią rolę parkingów.

Elementów, które będą determinowały sposób dalszego rozwoju komunikacji, jest wiele. – Jako przykład można podać prognozowaną liczbę mieszkańców w 2030 r. Nikt nie jest w stanie precyzyjnie podać nawet tej dzisiejszej – dane GUS są bardzo sztywne. Warszawiaków jest o wiele więcej, niż osób zameldowanych. A przecież z transportu publicznego korzystają także ci, którzy codziennie przyjeżdżają do pracy i wracają do domu poza Warszawą – tłumaczyła wiceprezydent. Trudno wobec tego określić ramę demograficzną, która pozwoli we właściwy sposób kształtować transport w mieście.

Co powinna dać metropolia?

W ubiegłym roku – przy okazji debaty nad poselskim projektem ustawy o metropolii warszawskiej, zakładającym przyłączenie do stolicy 33 otaczających ją gmin – odbyła się szeroka dyskusja także o organizacji międzygminnego transportu publicznego. Wobec protestów ustawa nie weszła w życie, jednak – zdaniem Kaznowskiej – w przyszłości władze Warszawy i sąsiednich gmin będą musiały wspólnie rozwijać infrastrukturę. – Nasze miasto będzie nadal kręgosłupem dla transportu. Już dziś obsługujemy ponad 30 gmin na mocy umów i porozumień – uzasadniła wiceprezydent.

Bardzo wiele spośród owych gmin stara się o włączenie do pierwszej strefy biletowej. Stało się tak, między innymi, w przypadku Marek i Łomianek. – Wynika to z tego, że mieszkańcy gmin ościennych pracują głównie w Warszawie. To bardzo duże wyzwanie również dla gmin i ich budżetów – podkreśliła Kaznowska. W jej opinii w roku 2020, po zakończeniu unijnej perspektywy budżetowej, konieczne będzie wprowadzenia nowego sposobu finansowania transportu zbiorowego, podobnego do rozwiązań zastosowanych w konurbacji górnośląsko-zagłębiowskiej po przyjęciu ustawy metropolitalnej. Tylko w ten sposób – przy wpływach z biletów niepokrywających kosztów utrzymania komunikacji – będzie można zapewnić satysfakcjonujący standard jej usług.

W kolejnych latach budżet unijny dla Polski prawdopodobnie będzie skromniejszy, niż dziś. Na razie jednak zarówno wymiana taboru, jak i rozbudowa oraz modernizacja infrastruktury odbywa się ze wsparciem funduszy europejskich. – Sprawia to, że musimy zmieścić się w konkretnych ramach czasowych. Mam nadzieję, że do 2023 r. skończymy wszystkie niezmiernie liczne inwestycje, choć pogodzenie interesów użytkowników z organizacją ruchu na czas remontu jest poważnym wyzwaniem – deklaruje wiceprezydent. – Na przykład przy okazji metra na Woli na Obozowej wiele problemów spowodowała konieczność pogodzenia inwestycji PKP z inwestycją metra. Inwestycje, które zaplanowaliśmy, będą jednak służyć nam przez lata – podsumowała.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Przestrzeń

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2023

Warszawska komunikacja wraca z wakacji

Komunikacja

Warszawska komunikacja wraca z wakacji

inf. pras. UM Warszawa 28 sierpnia 2023

Warszawa: ZTM zagęszcza komunikację zastępczą na Woli i Jelonkach

Przestrzeń

Zobacz również:

Warszawa: Nowe trasy autobusów na Białołęce

Komunikacja

Warszawa: Nowe trasy autobusów na Białołęce

inf. pras. UM Warszawa 07 września 2023

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

KZN Bieżanów: CONTRACK z umową na innowacje

Komunikacja

KZN Bieżanów: CONTRACK z umową na innowacje

Łukasz Malinowski 01 września 2023

Pozostałe z wątku:

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Przestrzeń

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2023

Warszawska komunikacja wraca z wakacji

Komunikacja

Warszawska komunikacja wraca z wakacji

inf. pras. UM Warszawa 28 sierpnia 2023

Warszawa: ZTM zagęszcza komunikację zastępczą na Woli i Jelonkach

Przestrzeń

Zobacz również:

Warszawa: Nowe trasy autobusów na Białołęce

Komunikacja

Warszawa: Nowe trasy autobusów na Białołęce

inf. pras. UM Warszawa 07 września 2023

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

KZN Bieżanów: CONTRACK z umową na innowacje

Komunikacja

KZN Bieżanów: CONTRACK z umową na innowacje

Łukasz Malinowski 01 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5