Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kazachstan: Powolny upadek hutniczego tramwaju

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
03-07-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kazachstan: Powolny upadek hutniczego tramwaju
Fot. Kasper FiszerTramwaj w Temyrtau
W Kazachstanie tramwaje kursują dziś tylko w trzech miastach: Pawłodarze, Ust-Kamienogorsku i Temyrtau. W tym ostatnim układ właścicielski jest nieco egzotyczny: tramwajem zarządza obecnie zależna od huty firma produkująca odzież. Torowisk w mieście jest jednak coraz mniej – aktualnie ruch prowadzony jest tylko na jednej trasie.

Inaczej niż w PRL, gdzie sieci tramwajowe utrzymywane były wyłącznie przez miasta, w Związku Radzieckim rolę organizatora transportu zbiorowego w ośrodkach przemysłowych pełniły niejednokrotnie olbrzymie zakłady pracy. Tak było w leżącym w Kazachskiej SRR Temyrtau, mieście, którego serce przez ostatnie dziesięciolecia biło w miejscowej hucie. Ta została sprywatyzowaana i weszła w skład koncernu ArcelorMittal, a nowy właściciel przeprowadził restrukturyzację zakładu.

O dziwo przejście huty w ręce światowego giganta przemysłu metalurgicznego nie oznaczało automatycznej likwidacji balastu, jakim mogła być w oczach korporacji sieć tramwajowa. Po przekształceniach własnościowych znajduje się ona obecnie w rękach przedsiębiorstwa o nieco absurdalnej, bo zapisywanej często cyrylicą nazwie Temirtau Associates and Ancillaries, spółki joint-venture z udziaem ArcelorMittal. Jednak mimo pewnego zaangażowania w utrzymanie przewozów sieć wyraźnie chyli się ku upadkowi.

Sieć ograniczona do jednej linii

Pierwszym poważnym ograniczeniem było zaprzestanie utrzymywania przewozów na liniach 1 i 3 prowadzących do pętli Staryj Gorod w historycznej części miasta. Długa odnoga prowadziła nie tylko na starsze osiedla mieszkalne, ale i na dworzec kolejowy oraz do kilku mniejszych zakładów produkcyjnych (zakłady litowo-mechaniczne, karbidowe i inne). Już kilka dni po zawieszeniu ruchu w roku 2005 rozpoczęto demontaż szyn.

Od tamtego czasu funkcjonowały jedynie dwie linie – podstawowa „czwórka” łącząca hutę z dużym osiedlem nr 8 i uzupełniająca „dwójka”, również rozpoczynająca swoją trasę na pętli Cech Obżyga (Oddział Wypalania), ale odgałęziająca się do pętli Koksochimproizwodstwo (Koksowo-Chemiczny Zakład Produkcyjny – pozostaje on w rękach huty). Oba krańce trasy zlokalizowane były więc przy różnych oddziałach olbrzymiego przedsiębiorstwa. Po ośmiu latach od poprzedniego uszczuplenia sieci zlikwidowano jednak i tę trasę.

Na ulicach królują zdezelowane KTM-y

Aktualnie ruch prowadzony jest więc jedynie na linii nr 4 (mimo to zachowano numerację i każdy wagon ma wyraźny numer trasy za szybą). Stan infrastruktury jest jednak na niektórych fragmentach trasy zły. Renowacji lub wymiany zdecydowanie wymagałby również tabor. Choć w latach 2009 – 2010 do Temyrtau sprowadzono 12 tatr KT4 z Poczdamu, trzon codziennej obsługi stanowią radzieckie wagony KTM-5 z lat 1981 – 89.

Biorąc jednak pod uwagę dotychczasowe cięcia, trudno jest spodziewać się znaczących inwestycji, które byłyby jedyną szansą na przetrwanie komunikacji tramwajowej w dłuższej perspektywie czasu. Prawdopodobnie więc jedna z trzech ostatnich – po likwidacji ruchu w Ałmaty – sieci w Kazachstanie zostanie wkrótce zamknięta, co zakończy trwający od 1959 r. nieco egzotyczny mariaż hutnictwa i transportu zbiorowego.

Po cięciach tramwaj nie dociera na dworzec kolejowy

Póki co jednak przejażdżka tramwajem jest tania (jednorazowy przejazd kosztuje 50 tenge, czyli ok. 60 gr, z opłaty zwolnieni są pracownicy huty), a dojazd z każdego z łatwo dostępnych z Polski lotnisk jest dość dogodny. Z Astany czy Ałmaty można bowiem bez problemu dotrzeć pociągiem do Karagandy, skąd co kwadrans odjeżdżają do Temyrtau tanie autobusy podmiejskie docierające wprost do linii tramwajowej. Można tu dotrzeć z Karagandy także pociągiem regionalnym, ale dworzec znajduje się daleko od jedynej istniejącej linii, podróż trwa znacznie dłużej, a kursów jest bardzo niewiele.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5