Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Katowice. Tak będą wyglądać projektowane węzły przesiadkowe

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2015-04-13 12:18
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Katowice. Tak będą wyglądać projektowane węzły przesiadkowe
wiz. UM KatowiceWęzeł przesiadkowy w Zawodziu
Cztery węzły przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia mają powstać w Katowicach do końca 2017 r. i w znacznym stopniu odkorkować miasto. Ma to kosztować blisko 170 mln zł, a pieniądze mają pochodzić z funduszy unijnych. Miasto pokazało wizualizacje trzech z nich.

Wygląda na to, że po wygranych jesienią wyborach nowy prezydent miasta Marcin Krupa do przebudowy miasta podchodzi bardzo ambitnie. O budowie węzłów wspomnieliśmy już, pisząc o planowanej nowej linii tramwajowej w kierunku Piotrowic.

Jakie centra?

Cztery planowane węzły wyglądają na poważny środek do zmiany zachowania katowiczan i usunięcia części samochodów z centrum miasta. Mają zatrzymywać kierowców zmierzających z obrzeży do centrum i pozwalać im na wygodną przesiadkę do komunikacji miejskiej. Rzecznik urzędu miasta Jakub Jarząbek w rozmowie z lokalnymi mediami tłumaczył m.in., że każdy węzeł będzie miał pojemny parking, przesiadki np. z autobusu do tramwaju będą się odbywały „drzwi w drzwi”, a bilet parkingowy, choć nie wiadomo ile będzie kosztował, będzie jednocześnie biletem tramwajowo-autobusowym.

Węzeł przesiadkowy Sadowa, źródło: UM Katowice

Katowice chcą powtórzyć sukces centrum przesiadkowego przy dworcu w Tychach. Tam m.in. pasażerowie posiadający tzw. „pomarańczowy bilet” Kolei Śląskich nie płacą opłaty parkingowej do 12 godzin.

Gdzie powstaną?

Największa inwestycja powstanie na pętli Brynów na zachodzie miasta, gdzie za 90 mln zł zostanie zbudowany parking na 800 samochodów, centrum składające się z siedmiu przystanków i dwa razy większej liczby miejsc postojowych, a także parking rowerowy. Zadaniem Brynowa byłoby łączenie komunikacji autobusowej z tramwajową, w tym właśnie planowaną linią do Piotrowic.

Węzeł przesiadkowy Zawodzie, źródło: UM Katowice

Podobną rolę – łącznika tramwajowo–autobusowego – ma pełnić węzeł „Zawodzie” na północnym wschodzie Katowic. Za 30 mln zł ma powstać osiem przystanków, 14 miejsc postojowych dla komunikacji, parking rowerowy i parking samochodowy na 400 aut.

Węzeł przesiadkowy Sadowa, źródło: UM Katowice

Węzeł przy ulicy Sadowej, będzie umiejscowiony centralnie i tam mieszkańcy Katowic mają się przede wszystkim przesiadać na krajowe i międzynarodowe połączenia autokarowe. Dlatego parking będzie mniejszy (ok. 130 miejsc dla samochodów) za to zaplanowano aż 13 przystanków i 23 miejsca postojowe dla autobusów. Całość ma kosztować 40 mln zł.

Węzeł przesiadkowy Ligota, źródło: UM Katowice

Najskromniejszy wydaje się węzeł „Ligota”, na zachód od Brynowa, który ma kosztować tylko 5 mln zł. Byłoby to jednak typowe centrum przesiadkowe mające „wyłapywać” kierowców dojeżdżających spoza Katowic. Jako jedyne jest zaplanowane obok stacji PKP, oferowałoby więc przesiadkę na pociąg, ale też na autobus. Tutaj powstaną cztery przystanki, parking na 150 miejsc i parking rowerowy.

Węzeł przesiadkowy Ligota, źródło: UM Katowice

Skąd pieniądze?

Katowice w przypadku wszystkich projektów zwróciły się o dofinansowanie w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Chcą, by środki unijne stanowiły 80 proc. kosztów inwestycji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Legionowo. Sypialnia Warszawy z dobrym dojazdem

Komunikacja

Legionowo. Sypialnia Warszawy z dobrym dojazdem

Roman Czubiński 26 października 2015

700 stacji i przystanków ze stojakami na rowery

Przestrzeń

700 stacji i przystanków ze stojakami na rowery

jd/inf. pras. 07 maja 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5