Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Katowice: Chcemy, aby ludzie dojeżdżali do centrum komunikacją

Dalej Wstecz
Autor:

Leonard Dolecki

Data publikacji:
2016-11-09 14:11
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Katowice: Chcemy, aby ludzie dojeżdżali do centrum komunikacją
fot. UM Katowice
– Obecnie największy udział w ruchu dojazdowym do Katowic odbywa się komunikacją indywidualną i to jest największy problem – mówił podczas tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego Bogusław Lowak naczelnik wydziału transportu w Urzędzie Miasta Katowice. Zaprezentował on pomysł na centra przesiadkowe na obrzeżach miasta, które mają zmienić obecną sytuację.

778 tys. – tyle podróży odbywa się średnio w Katowicach każdego dnia. Z tej liczby 43% to podróże wewnętrzne, a 57% zewnętrzne. Największy udział w nich ma transport indywidualny i to władze Katowic definiują jako największy problem.

– Nasz plan inwestycyjny w zakresie rozwoju systemu transportowego do roku 2020 ma kilka podstawowych punktów. Głównym z nich jest budowa systemu zintegrowanych węzłów przesiadkowych – mówił Bogusław Lowak. – Dodatkowo mają powstać nowe linie tramwajowe, które przede wszystkim usprawnią komunikację w centrum miasta. Planujemy realizację systemu ITS oraz rozbudowanie sieci infrastruktury rowerowej – komentował.

Dla miasta w najbliższych latach najważniejsze ma być odciążenie ulic od nadmiernego ruchu. Ten cel ma zostać osiągnięty nie tylko poprzez rozwój transportu publicznego, ale także likwidację tzw. „wąskich gardeł”.

Węzły przesiadkowe

Najistotniejsze są jednak węzły przesiadkowe, których liczba, w pierwszym etapie, w latach 2016-2019 ma powstać, ma zwiększyć się o cztery. Według założeń, będą one dostosowane do nowoczesnej komunikacji. Dodatkowo mają pozwalać korzystającym z nich zostawić w ich pobliżu samochód i pojechać dalej komunikacją. To ostatnie ważne jest przede wszystkim z uwagi na to, że będą one zlokalizowane poza centrum miasta.

Cztery węzły o których mowa to: Zawodzie (koszt budowy ok. 80 mln zł), Brynów Pętla (koszt budowy ok. 80 mln zł), Sądowa (koszt budowy ok. 50 mln zł) oraz Ligota (koszt budowy ok. 13 mln zł). Więcej informacji na temat węzłów przesiadkowych, które mają powstać w Katowicach znajdziesz tu.

Dalej, w latach 2018-2020 mają powstać kolejne cztery węzły przesiadkowe zlokalizowane na południu miejscowości.

Nowa linia tramwajowa i tabor

Ważnym punktem rozwoju miasta ma być nowa linia tramwajowa. Skomunikuje ona południowe dzielnice z centrum aglomeracji. Długość nowej trasy będzie wynosić 5,2 km, a prędkość techniczna będzie się wahać między 45 km/h a 36 km/h przy czym prędkość komunikacyjna wyniesie 30-24 km/h.

Wraz z powstaniem nowej linii wymieniony ma zostać tabor tramwajowy. Tramwaje Śląskie kupią 44 tramwaje. Inwestycja zostanie dofinansowana z POIiŚ. Dodatkowo wymieniony ma zostać tabor autobusowy. Zakupionych zostanie 35 autobusów elektrycznych w ramach POIiŚ oraz 100 autobusów, w tym 10 elektrycznych, przy dofinansowaniu z ZIT RPO WSL.

ITS i inne inwestycje

– Ważny dla nas jest także sam system zarządzania transportem. Zrealizujemy system ITS, który będzie sterował ruchem w całym mieście – mówi Lowak. – Nie zapominamy także o inwestycjach drogowych czy rowerowych. Planujemy przebudowę ulic w taki sposób aby po zakończonych inwestycjach spełniały one nasze założenie odciążenia miasta. Dodatkowo chcemy połączyć centralną strefę rowerową z poszczególnymi dzielnicami miasta i węzłami przesiadkowymi – dodaje.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tychy do 2024 r. chcą mieć wyłącznie autobusy CNG. Ale nie mikrobusy

Komunikacja

Tychy do 2024 r. chcą mieć wyłącznie autobusy CNG. Ale nie mikrobusy

Witold Urbanowicz 09 listopada 2016

PKP SA chcą zmodernizować 464 dworce do 2023 r.

Przestrzeń

PKP SA chcą zmodernizować 464 dworce do 2023 r.

Witold Urbanowicz 09 listopada 2016

Miami też chce mieć świecącą ścieżkę z Lidzbarka [film]

Przestrzeń

Miami też chce mieć świecącą ścieżkę z Lidzbarka [film]

Michał Szymajda 09 listopada 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS