Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Karta rowerowa – co musimy zmienić?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-11-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Karta rowerowa – co musimy zmienić?
fot. Alina Zienowicz Ala z, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Nie od dziś wiadomo, że zdanie egzaminu na kartę rowerową w żaden sposób nie przygotowuje do jazdy rowerem w normalnym ruchu miejskim. Dlaczego tak się dzieje? Co musimy zmienić?

W artykule na temat planowanych przez NIK kontroli bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów w 2015 roku przewinął się problem niewystarczającej edukacji dzieci w zakresie bezpiecznego poruszania po drogach. Dobry system wychowania komunikacyjnego był jednym z postulatów zaproponowanych przez Izbę w celu polepszenia sytuacji niechronionych uczestników ruchu, toteż warto, by urzędnicy tej instytucji przyjrzeli się procedurom związanym z wydawaniem karty rowerowej - dokumentu prawnie wymaganego w przypadku osób poniżej 18 roku życia chcących poruszać się rowerem po drogach publicznych. Większość dzieci otrzymuje kartę przed ukończeniem szkoły podstawowej. Niestety, zdanie egzaminu nie przygotowuje ich do uczestnictwa w ruchu miejskim. Z jakiego powodu tak się dzieje? Co wymaga gruntownej naprawy?

Instruktor, który nie jeździ

Egzaminy na wydawane nieodpłatnie karty rowerowe są powszechnie przeprowadzane w szkołach podstawowych. Kto uczy młodych ludzi jazdy rowerem? Czy są to praktycy regularnie i często korzystający z jednośladów (np. przy dojazdach do pracy), nie bojący się poruszania jezdnią? Nie. Przygotowania do egzaminu na kartę rowerową prowadzą zazwyczaj osoby nieposiadające jakiejkolwiek praktycznej wiedzy odnośnie tego, jak powinien zachowywać się rowerzysta na drodze.

Czy to nie niepokojące? Nie ma osoby, która zgodziłaby się, aby na kursie prawa jazdy szkolił ją instruktor nie potrafiący jeździć samochodem po ulicach. W przypadku do rowerów stało się to powszechną, całkowicie akceptowalną praktyką. To pierwszy z absurdów wymagających wyeliminowania.

Rowerem do miasta

Jak wygląda przygotowanie na kartę rowerową od strony praktycznej? W najlepszym wypadku młodzi kursanci odwiedzają tzw. „miasteczko ruchu drogowego”, gdzie przyswajają wykonywanie podstawowych manewrów. Nie miejmy jednak złudzeń – wizyta w miasteczku nie przygotuje ich do jazdy w ruchu miejskim. Podobnie nie przygotuje ich sam egzamin, który ogranicza się do udzielenia poprawnych odpowiedzi na pytania postawione w teście oraz jazdy po szkolnym placu w części praktycznej. Komunikacyjne wychowanie w placówkach oświatowych ograniczyliśmy do kilkunastu wybranych zagadnień teoretycznych oraz slalomu między słupkami, myśląc, że to wystarczy. Niestety, nie wystarczy. Jeśli zamierzamy skończyć z iluzją, że karta rowerowa cokolwiek daje, musimy potraktować sprawę nieco poważniej.

Jak to robią w Europie?

Z których krajów powinniśmy zaczerpnąć wzorce, jeśli chodzi o system edukacji związanej z poruszaniem rowerem po mieście (i wychowania komunikacyjnego w ogóle)? Odpowiedź jest dość oczywista – z tych, w których jednoślady są powszechnym środkiem transportu, używanym na dużą skalę także przez młodych. W Danii czy Holandii widok dziecka jadącego jezdnią do szkoły to codzienność. W jaki sposób tamtejsza młodzież została przygotowana do starcia z „miejską dżunglą”?

W szkołach przeprowadzane są obowiązkowe zajęcia z wychowania komunikacyjnego. Każde dziecko uczy się bezpiecznego poruszania po drogach rowerem oraz pieszo. Holendrzy wychodzą z założenia, że taka wiedza przyda się w przyszłości niezależnie od wybranego środka transportu. Zajęcia nie ograniczają się wyłącznie do teorii; prowadzone są także ćwiczenia praktyczne polegające na jeździe w ruchu miejskim. Oczywiście, nikt nie wypuszcza dzieci na szerokie, ruchliwe arterie. Nauka odbywa się na jezdniach o względnie spokojnym ruchu oraz na drogach rowerowych. Kursy wychowania komunikacyjnego wieńczy egzamin polegający na przejechaniu wyznaczonej trasy, zaś egzaminatorami są osoby posiadające doświadczenie w jeździe rowerem. Oceniają zachowanie egzaminowanego, podpowiadając, co poszło dobrze, a co jeszcze należy poprawić.

W Danii i Holandii nie istnieje karta rowerowa. Osobom pragnącym narzucić rowerzystom ograniczenia podobne do tych, jakie obowiązują kierowców, może wydać się to dziwne, ale holenderskie i duńskie dzieci po zdaniu egzaminu nie otrzymują żadnego formalnego dokumentu potwierdzającego ich wiedzę i umiejętności potrzebne do poruszania jezdnią. Dzięki temu eliminuje się procedury biurokratyczne, które w gruncie rzeczy są zbędne. Nawet w Polsce służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo na drodze w żaden sposób nie kontrolują faktu posiadania lub nieposiadania karty rowerowej. Jak widać, problem nie leży w samym dokumencie – dalece ważniejsze jest dobre przygotowanie praktyczne.

Czy urzędnicy NIK-u zauważą problem i zaproponują odpowiednie rozwiązania polepszające polski system wychowania komunikacyjnego? Odpowiedź poznamy w przyszłym roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5