Osiem razy mocniejszy niż aluminium i dziesięć razy mocniejszy niż stal – tak Vibranium określają inżynierowie z Hyperloop Transportation Technologies. Nie chodzi tu o legendarny materiał, z którego zrobiona została m.in. tarcza Kapitana Ameryki z uniwersum Marvela, ale o tworzywo będące kompozytem opartym na włóknie węglowym, które ma pokryć kapsuły Hyperloop. Dodatkowo technologią superszybkiej kolei zaczynają interesować się Rosjanie i deklarują prace nad analogicznym systemem.
Materiał będący kompozytem opartym na włóknie węglowym ma pokryć zarówno wewnętrzną jak i zewnętrzną powierzchnię kapsuł. Jego innowacyjność nie polega tylko na trwałości bo jak zapewniają jego twórcy, jest on dziesięć razy mocniejszy od stali. Vibranium zawiera szereg czujników, które monitorują jego temperaturę, trwałość oraz integralność. Dzięki dostarczanym przez nich danym będzie można bardzo szybko wykrywać problemy związane z kapsułami, zapobiegając znacznie poważniejszym awariom.
Hyperloop ma osiągać prędkość na poziomie ok. 1200 km na godzinę. Nic dziwnego więc, że zainteresowało się nim państwo o największej powierzchni na świecie – Rosja. Prace nad systemem superszybkiej kolei zadeklarował Anatolij Zajcew szef Centrum Rozwoju Przewozów Pasażerskich w Moskwie. Projekt zakłada budowę magistrali łączącej zachód kraju z Dalekim Wschodem i południe z północą.
Jako pierwsza miałaby powstać linia prowadząca z bałtyckich portów do Moskwy. W tej sytuacji priorytetem nie byłby jednak przewóz ludzi, jak jest przy amerykańskim projekcie, a towarów. – Koszty takiego systemu na Zachodzie to ok. 21 mld dolarów U nas będzie to o jakieś połowę mniej 12-13 mld dolarów – wyjaśnił Zajcew w rozmowie z telewizją RBK.
Projekt kapsuły Hyperloop zaprezentowany przez HTT.
Na wschodzie nie próżnują
Inwestorem rosyjskiego Hyperloop jest firma inwestycyjna Gordon Atlantic. Dzięki współpracy Rosjanie mają już model magnetyczno-lewitacyjnej platformy. – Zademonstrowaliśmy już magnetyczną lewitację, która może unieść dowolny ciężar. Platforma z kontenerem znajduje się w St. Petersburgu, każdy może ją obejrzeć. Dzięki pieniądzom inwestora kończymy wyposażenie laboratorium, w którym będziemy pracować nad doborem materiałów na potrzeby budowy magistrali. A dalej będą nam oczywiście potrzebne następne pieniądze – dodał Zajcew.
Z pieniędzmi ze strony rządowej w Rosji nie powinno być problemu. O gotowości do budowy sieci magistrali hiper szybkiego ruchu poinformował minister transportu Maksim Sokołow. Dodał, że analogiczne pomysły do projektu Elona Muska, były w Rosji opracowywane już stosunkowo dawno.
Czy w takim razie, idąc z duchem Marvelowskich superbohaterów, rosyjski zamiennik mógłby nazywać się „Winter Soldier"?
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.