Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Jest ugoda między Olsztynem a FCC Construcción ws. nieudanej budowy tramwaju

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-12-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Jest ugoda między Olsztynem a FCC Construcción ws. nieudanej budowy tramwaju
fot. MJ
Cztery lata trwał spór między Olsztynem a hiszpańską firmą FCC Construcción. To właśnie ten wykonawca pierwotnie rozpoczął budowę sieci tramwajowej. Ostatecznie cały projekt dokończyło pięciu innych wykonawców, a miasto zerwało z Hiszpanami umowę, argumentując to opieszałością firmy. Sprawa doczekała się szczęśliwego końca.

FCC Construccion była pierwszym wykonawcą budowy linii tramwajowej w Olsztynie. Miasto wybrało firmę w przetargu w 2011 roku. Hiszpanie zaproponowali, że zaprojektują oraz zrealizują całą inwestycję za około 250 mln zł. Szybko się okazało, że wykonawca działał opieszale, dlatego w sierpniu 2013 roku doszło do zerwania umowy ze strony miasta i zabezpieczenia gwarancji bankowej należytego wykonania w kwocie 24.978.170,90 zł.

Sprawa ostatecznie trafiła do sądu. Obie strony złożyły pozew. Sprawa odszkodowania za niedokończoną budowę linii tramwajowej w Olsztynie przez hiszpańską firmę FCC Construccion ruszyła we wrześniu 2016 roku. Firma zarzucała miastu zwłokę w wykonywaniu obowiązków. Firma wyliczyła, że urzędnicy Olsztyna między innymi działali opieszale podczas zatwierdzania koncepcji projektów wszystkich odcinków tramwajowych. Zażądała od miasta wypłaty odszkodowania w wysokości aż 322 mln zł.

Miasto także złożyło pozew. Powtórny przetarg na dokończenie inwestycji – w wersji z podziałem na pięć niezależnych odcinków – zakończył się wyższymi kwotami za roboty. Dlatego Olsztyn żądał od FCC Construccion odszkodowania w wysokości przynajmniej 37 milionów złotych, które pokryłyby różnicę między ceną zaproponowaną przez Hiszpanów a całkowitym kosztem dokończenia projektu.

Sprawa dobiegła wreszcie końca, a strony zgodziły się na zawarcie 4 grudnia ugody, którą zaakceptował Sąd Okręgowy w Olsztynie. – W sprawie było przesłuchanych bardzo wielu świadków. Po przeanalizowaniu przez naszych prawników oraz strony prawnej ze strony FCC, wynikało, że proces będzie trwał bardzo wiele lat. W związku z tym pojawiła się inicjatywa ze strony FCC. Otrzymaliśmy prośbę o spotkanie, na którym przedstawiono propozycję zawarcia ugody – wyjaśnia Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.

Dokument wyczerpuje wzajemne roszczenia. W ramach ugody FCC uznało, że gmina była uprawniona do odstąpienia od umowy oraz uzyskania płatności w wysokości prawie 25 mln zł w ramach gwarancji należytego wykonania, a jej pracownicy wykonywali swoje obowiązki w sposób należyty.

Prezydent podkreślił także, że zapisy ugody nakazują firmie FCC Construcción zapłatę Olsztynowi dodatkowej kwoty 2,5 miliona złotych. – Zostanie ona wypłacona po upływie pięciu dni po wydaniu ostatecznego postanowieniu o przyjęciu i zawarciu ugody przez Sąd Okręgowy – wyjaśnia Grzymowicz. Ugoda zamyka wszystkie kwestie umowy Olsztyna z FCC Construcción i rozwiewa wszelkie wątpliwości, która ze stron była winna zaistniałej sytuacji oraz jakie ponosi z tego tytułu konsekwencje finansowe.

Pojawia się więc pytanie, czy Olsztyn nie mógłby zyskać więcej, gdyby doprowadził do końca procesu sądowego. – Do zawarcia ugody została przygotowana bardzo pogłębiona opinia prawna, która analizowała całość postępowania – zarówno jednej, jak i drugiej strony. Wskazywała ona jednoznacznie, że najlepszym rozwiązaniem dla Olsztyna będzie zawarcie tej ugody, w oparciu o warunki, które zostały przed rozjemcą przedstawione – podkreśla prezydent.



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5