Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Jest przetarg na polski autobus. Ma być elektryczny, ale też… autonomiczny

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-01-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Jest przetarg na polski autobus. Ma być elektryczny, ale też… autonomiczny
fot. MPK Kraków
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, razem z 45 innymi podmiotami – samorządami i miejskimi przedsiębiorstwami transportowymi – rozpisało właśnie zapowiadany od wielu miesięcy przetarg na projekt i wdrożenie składającego się w całości z polskich podzespołów autobusu elektrycznego. Do rozdania jest ponad 2,3 mld zł netto. Autobus ma być przystosowany do różnych rodzajów elektrycznego napędu, w trzech wersjach długości a także… autonomiczny, przynajmniej na potrzeby zajezdni.

Przetarg w ramach programu Bezemisyjny Transport Publiczny, to jedno z kół zamachowych Planu Elektromobilności, przygotowanego przez zespół Mateusza Morawieckiego, gdy jeszcze szefował resortowi rozwoju. Plan zakłada, że poza generalnym rozwojem przemysłu i rynku elektromotoryzacyjnego, Polska stanie się zagłębiem produkcji i zbytu autobusów elektrycznych. Według zapowiedzi urzędników odpowiedzialnych za ten projekt, do 2020 r. ma po naszym kraju jeździć tysiąc takich pojazdów. Na razie miasta kupiły ich niecałe 80.

W założeniach przetargu określono, że faza badawczo–rozwojowa (B+R) a potem wdrożeniowa, czyli zakupy elektrobusów, zakończy się do 2023 r. NCBiR, dzięki podpisanej niedawno umowie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wyłoży 2 308 700 000 zł netto, z czego większość trafi do samorządów jako zwrotne i bezzwrotne dofinansowanie zakupów autobusów wymyślonych przez polskich inżynierów. Nieco ponad 100 mln zł z tej kwoty ma zostać przeznaczone na część badawczo rozwojową.

Jaki to autobus?

Głównym przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie prac badawczo-rozwojowych i opracowanie, a następnie dostawa typoszeregu innowacyjnych pojazdów bezemisyjnych kategorii M3 (wg ustawowego załącznika pojazdy do przewozu osób posiadające minimum 8 siedzeń dla pasażerów i cięższe niż 5 ton, czyli po prostu autobusy), w kategoriach długości 10m (zakres od 9 do 10,5m), 12m (zakres od 11,8 do 12,5m) i 18m (zakres od 17,5 do 18,75m), co odpowiada pojazdom MIDI, MAXI i MEGA.

Muszą mieć możliwość ładowania bateri prądem zmiennym przez gniazdo zgodne ze standardem IEC 60309, a także prądem zmiennym i stałym w najnowszej wersji standardu Combined Charging System (CCS).

Do pierwszego etapu fazy B+R zostanie dopuszczonych maksymalnie 30 oferentów, których propozycje zostaną ocenione pod względem jakościowym, technicznym i ekonomicznym (NCBiR jeszcze nie opublikował specyfikacji zamówienia). Do etapu drugiego trafi nie więcej niż siedmiu oferentów, którzy będą musieli przedstawić ocenie prototypowe autobusy w wersji 12–metrowej. W trzecim etapie znajdzie się nie więcej niż trzech producentów, których autobusy w wersji MIDI, MAXI i MEGA zostaną przetestowane w rzeczywistych warunkach. Do fazy wdrożeniowej mogą zostać dopuszczeni wszyscy trzej najlepsi producenci.

Musi sam jeździć po zajezdni

Co niezwykle istotne NCBiR zastrzegł, że autobusy muszą posiadać dwie wyraźnie określone cechy. Po pierwsze muszą mieć możliwość zastosowania wymiennych modułów zapewniających wzajemną zastępowalność różnych rodzajów magazynów energii (np. baterii trakcyjnych i wodorowych ogniw paliwowych z zasobnikiem wodoru). Miasta muszą zachować możliwość ewentualnej zmiany napędy, w ramach napędów bezemisyjnych, w zależności od potrzeb ekologicznych, ekonomicznych, czy rozwoju konkretnych technologii. Po drugie, autobusy muszą być zdolne, przynajmniej na terenie zajezdni, do „jazdy autonomicznej na poziomie 3 SAE”. To klasyfikacja składająca się z sześciu poziomów (od 0 do 5) zaproponowana przez International Society of Automotive Engineers, która na poziomie trzecim zakłada, że autobus jeździ całkowicie autonomicznie, choć kierowca w każdym momencie ma możliwość przejęcia prowadzenia pojazdu.

Autobusy wybranego producenta lub producentów trafią do miast. Zarówno tych dużych (w przetargu biorą udział m.in. warszawskie MZA, MPK Kraków i Gmina Miejska Kraków, czy jeszcze istniejący KZK GOP, który w tym roku stanie się częścią górnośląsko–zagłębiowskiego ZTM), ale też mniejsze ośrodki, takie jak Tczew i Zakliczyn. Bezwarunkowo uczestnicy zadeklarowali kupno 5 autobusów, które spełnią ich założenia jeśli chodzi o wydajność i cenę, kolejne w sumie 201 autobusów trafi do miast, jeśli te otrzymają na to dofinansowanie, co wydaje się prawie pewne, bo to w końcu podstawa całego programu. Wreszcie zadeklarowano zakup 876 pojazdów w ramach prawa opcji, czego raczej w większości przypadków należy się spodziewać, bo w końcu wspomniane autobusy mają spełniać wszelkie wymagania miast. Np. urzędnicy metropolii górnośląskiej zadeklarowali że kupią jeden autobus nawet bez dofinansowania, ale docelowo mają zamiar nabyć 300 takich pojazdów.

Zgłoszenia do programu producenci lub konsorcja mogą składać do 28 lutego. W NCBiR szacują, że zaproszenia do składania konkretnych ofert dla wybranych 30 producentów zostaną wysłane do 30 marca.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Przestrzeń

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Witold Urbanowicz 07 września 2023

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

Komunikacja

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Dwa nowe czarterowe kierunki z Radomia. 70 tys. obsłużonych pasażerów

Komunikacja

Zobacz również:

Włocławek na drodze do elektromobilności

Mobilność

Włocławek na drodze do elektromobilności

ZDG TOR 20 sierpnia 2020

Nie będzie polskiego elektrobusu. NCBR zamyka program za 2,7 mld zł

Prawo & Finanse

Nie będzie polskiego elektrobusu. NCBR zamyka program za 2,7 mld zł

Łukasz Malinowski, współpraca Witold Urbanowicz 08 kwietnia 2020

Pozostałe z wątku:

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Przestrzeń

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Witold Urbanowicz 07 września 2023

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

Komunikacja

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Dwa nowe czarterowe kierunki z Radomia. 70 tys. obsłużonych pasażerów

Komunikacja

Zobacz również:

Włocławek na drodze do elektromobilności

Mobilność

Włocławek na drodze do elektromobilności

ZDG TOR 20 sierpnia 2020

Nie będzie polskiego elektrobusu. NCBR zamyka program za 2,7 mld zł

Prawo & Finanse

Nie będzie polskiego elektrobusu. NCBR zamyka program za 2,7 mld zł

Łukasz Malinowski, współpraca Witold Urbanowicz 08 kwietnia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5