Jaworzno jest jednym z 41 miast, które podpisały listy intencyjne z przedstawicielami rządu i zadeklarowały chęć zakupu autobusów elektrycznych. Jednym z istotnych celów porozumienia jest zwiększenie liczby elektrobusów w polskich miastach i gminach w ramach istniejących systemów komunikacji zbiorowej.
Listy intencyjne w tej sprawie
podpisali w poniedziałek przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Energii, Polskiego Funduszu Rozwoju, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz samorządowcy z 41 polskich miast i gmin, reprezentujący niemal 45 proc. taboru autobusowego w Polsce.
Jaworzno ma największe doświadczenie w eksploatacji elektrycznego autobusu na regularnych trasach. – Nasze miasto wybija się na krajowego lidera elektromobilności oraz zrównoważonego transportu publicznego. Świadczą o tym nasze zamierzenia inwestycyjne, jak i przyszłościowe spojrzenie na wykorzystanie energii elektrycznej w codziennym ruchu pojazdów i przemieszczaniu się ludzi mówi Paweł Silbert, prezydent Jaworzna.
Rozwój sektora elektromobilności w Polsce jest jednym ze strategicznych projektów zapisanych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, uchwalonej tydzień temu przez rząd.
- Chodzi nam o zaangażowanie dzisiejszych i przyszłych miast-sygnatariuszy naszego porozumienia we wszystkie inicjatywy związane z rozwojem elektrycznego transportu miejskiego i samochodów elektrycznych. Chcemy razem wypracować rozwiązania, z których wspólnie będziemy korzystać - podkreślał wiceminister energii, Michał Kurtyka, szef Programu Rozwoju Elektromobilności.
Na czym polega program?Dokument proponuje wyszczególnienie trzech faz rozwoju elektromobilności w Polsce. Pierwsza faza będzie miała charakter przygotowawczy i potrwa do 2018 r.. Najważniejszym jej elementem jest przyjęcie ustawy o elektromobilności (w Ministerstwie Energii trwają ostatnie prace nad projektem) oraz skoncentrowanie finansowania publicznego na tej gałęzi transportu.
W drugiej fazie (2019-2020) w wybranych aglomeracjach zbudowana zostanie infrastruktura zasilania pojazdów elektrycznych. Zintensyfikowane zostaną zachęty do zakupu pojazdów elektrycznych. Oczekiwana jest komercjalizacja wyników badań z obszaru elektromobilności rozpoczętych w fazie pierwszej oraz wdrożenie nowych modeli biznesowych upowszechnienia pojazdów elektrycznych. W trzeciej fazie (2020-2025) zakłada się stopniowe osiąganie dojrzałości przez rynek elektromobilności i wycofywanie instrumentów wsparcia.
Jaworzno lideremNa koniec 2016 roku, autobusy elektryczne stanowiły zaledwie 0,3 proc. wszystkich autobusów obsługujących komunikację zbiorową w polskich samorządach. W sumie, 31 e-busów jeździ obecnie po ulicach 5 polskich miast. Zgodnie z planami polskich samorządów oraz prognozami rządowymi, za pięć lat, po ulicach polskich miast i gmin będzie jeździć ok. tysiąca autobusów z napędem elektrycznym. Już teraz sygnatariusze porozumienia zadeklarowali chęć zakupu w sumie 780 autobusów elektrycznych.
Jaworznicki PKM, niezależnie od uczestnictwa w rządowym projekcie, w 2017 r. będzie dysponował 23 pojazdami z napędem elektrycznym, a docelowo ich udział będzie stanowić, aż 80 proc. całej floty.