Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jaworzno stawia na elektrobusy. Tramwaj pod znakiem zapytania

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-02-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Jaworzno stawia na elektrobusy. Tramwaj pod znakiem zapytania
fot. Beemwej, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Budowa zupełnie nowej sieci tramwajowej nie jest pewna. – Gdyby się okazało, że nie można uzyskać środków unijnych na modernizację czy zmianę układu drogowego przy okazji budowy linii tramwajowej, to inwestycja staje pod wielkim znakiem zapytania. Kolejną kwestią jest to, czy w ogóle będzie nas stać na to przedsięwzięcie – mówi Paweł Silbert, prezydent Jaworzna. Odpowiedź na to pytanie będzie znana w 2017-2018 r.

Najjaśniejszym przykładem na renesans tramwajów, możliwy dzięki środkom unijnym, miała być budowa nowej sieci w Jaworznie – w mieście, którym tramwaje nigdy nie jeździły. Inwestycja w nowej perspektywie UE nadal pozostaje jednak pomysłem o niepewnych szansach realizacji. – Ten tramwaj to jest potencjalne marzenie. Pewności, co do jego realizacji nie ma. Nie przyjęliśmy tego jako zobowiązania do wykonania, tylko zaproponowaliśmy tramwaj jako ewentualność, gdy będzie spełnionych kilka istotnych, brzegowych warunków – mówił Paweł Silbert, prezydent Jaworzna, podczas sesji Rady Miasta, która odbyła się 29 stycznia br.

Jeśli będzie na drogi…

Jednym z warunków jest kwestia finansowania prac dodatkowych, w tym drogowych. – Mamy sporo niepewności: projekt tramwajowy był wymyślony jako fajne rozwiązanie, które dawałoby w konsekwencji nie tylko potencjał lepszej pracy przewozowej dla przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej bądź operatora systemu, ale również w tym kontekście, że przy budowie linii tramwajowej w wielu miejscach w mieście należałoby zmodernizować / wyremontować / zmienić układ drogowy. I byłoby to możliwe z udziałem środków unijnych, a jak wiemy w nowej perspektywie pieniędzy na budowę i przebudowę dróg po prostu nie ma – zauważył Silbert.

Miasto czeka na decyzję, czy modernizacja i zmiana układu drogowego mogłaby zostać uznana za koszt kwalifikowany. – Gdyby się okazało, że by nie była, to cały projekt tramwajowy staje pod wielkim znakiem zapytania, bowiem udział własny w tym przedsięwzięciu byłby bardzo wysoki i niekoniecznie byłoby nas na niego stać – wskazywał prezydent Jaworzna.

Nie wiadomo, czy starczy pieniędzy

Oddzielną kwestią jest zapewnienie środków finansowych. Władze Jaworzna zastanawiają się – bez względu na kwestię dróg – czy miasto w ogóle będzie stać na realizację tramwaju. – Cały projekt tramwajowy to jest koszt ok. 300 mln zł, zakładając nawet 15-procentowy udział, to są pokaźne pieniądze. Jeżeli by się okazało, że koszt udziału własnego byłby wyższy, a zwykle jest wyższy, bo wychodzą różne rzeczy w trakcie, które trudno się przewiduje, to się może okazać, że nas finansowo nie stać – mówił Paweł Silbert.

Na deklaracje ws. inwestycji tramwajowej jeszcze trzeba trochę poczekać. – Najprawdopodobniej o tym, czy będzie nas na to stać będziemy wiedzieć mniej więcej na poziomie roku 2017 czy 2018 – wskazywał prezydent.

Autobusy bardziej elastyczne

Skąd w ogóle się wziął pomysł budowy nowej sieci w Jaworznie? – Tramwaj to jest jakiś potencjał w wyniku tego, że Komisja Europejska daje zielone światło transportowi szynowemu i niskoemisyjnemu – mówił Silbert.

Jak wskazuje Silbert, priorytetem w nowej perspektywie UE będzie zakup taboru elektrycznego dla PKM. – I on będzie na pewno wiodący – chociażby ze względu na fakt, że autobusy mają zdecydowanie większą elastyczność w przewożeniu pasażerów niż tramwaje, które jeżdżą po określonych liniach, a autobus może pojechać każdą drogą. Oczywiście tramwaj jako marzenie – jak najbardziej tak, ale z dużym jeszcze znakiem zapytania – podsumował Silbert.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

Ruszyła kolejna duńska sieć tramwajowa – w Odense

Przestrzeń

Korea: Czy dojdzie do renesansu tramwajów?

Komunikacja

Korea: Czy dojdzie do renesansu tramwajów?

Roman Czubiński 27 sierpnia 2020

Saint-Etienne. Otwarto nowy fragment sieci tramwajowej

Komunikacja

Tramwaj w Jaworznie w 2020 r.? Trwają przygotowania

Przestrzeń

Zobacz również:

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

Ruszyła kolejna duńska sieć tramwajowa – w Odense

Przestrzeń

Korea: Czy dojdzie do renesansu tramwajów?

Komunikacja

Korea: Czy dojdzie do renesansu tramwajów?

Roman Czubiński 27 sierpnia 2020

Saint-Etienne. Otwarto nowy fragment sieci tramwajowej

Komunikacja

Tramwaj w Jaworznie w 2020 r.? Trwają przygotowania

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5