Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jaworzno nie chce wejść do śląskiej metropolii

Dalej Wstecz
Autor:

Agnieszka Serbeńska

Data publikacji:
2017-04-04 09:26
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jaworzno nie chce wejść do śląskiej metropolii
fot. PKM Jaworzno
Utrata możliwości samodzielnego kształtowania rozwoju komunikacji miejskiej i władztwa planistycznego – to podyktowało decyzję Jaworzna o tym, że nie chce być brane pod uwagę w tworzeniu obszaru metropolitalnego, jaki został ustanowiony ustawą dedykowaną dla Śląska.

Jaworzno szczyci się tym, że wyrosło przez ostatnie lata na lidera komunikacji publicznej. Miasto od dawna buduje dobrą markę miejskiej komunikacji, oferując nowoczesne autobusy (w tym nowy elektryczny tabor), systemy dynamicznej informacji pasażerskiej oraz udogodnienia w autobusach i na przystankach. W tej chwili Jaworzno realizując to zadanie może elastycznie kształtować linie i dostosowywać rozkłady jazdy do potrzeb mieszkańców. Tymczasem zgodnie z ustawą uchwaloną dla Śląska to związek metropolitalny ma zająć się organizacją transportu publicznego. To zdecydowanie złe rozwiązanie dla jaworznian – uznały władze miasta.

Paweł Silbert, prezydent Jaworzna, już od dłuższego czasu sygnalizował, że wejście do metropolii oznacza dla miast utratę części zadań własnych, realizowanych dziś samodzielnie. W ślad za tym miasto podjęło własne, konkretne decyzje.

Sygnał braku akceptacji

W ubiegłym roku, 10 czerwca , na posiedzeniu Zarządu Górnośląskiego Związku Metropolitalnego, Paweł Silbert poinformował o rezygnacji z pełnienia funkcji członka Zarządu GZM. Decyzja prezydenta Jaworzna wynikała z faktu niemożności znalezienia takich rozwiązań legislacyjnych, na mocy których członkostwo Jaworzna w przyszłej metropolii Śląska będzie korzystne dla mieszkańców i dalszego rozwoju miasta.

Nieco później, tj. 23 czerwca, podczas sesji Rady Miejskiej jaworzniccy radni zdecydowali o wystąpieniu Jaworzna z Górnośląskiego Związku Metropolitalnego. Skutkiem tej decyzji było opuszczenie przez miasto struktur GZM z dniem 1 stycznia 2017 r.

Paweł Silbert decyzje miasta motywował – zarówno w odniesieniu do ustawy metropolitalnej uchwalonej w poprzedniej kadencji Sejmu, jak też ustawy dedykowanej Śląskowi uchwalonej przez obecny parlament – tym, że taka regulacja oznacza przede wszystkim utratę możliwości samodzielnego kształtowania rozwoju komunikacji miejskiej. Oznacza też utratę władztwa planistycznego, w zamian powierzając decyzje o tym, czy i gdzie jaworznianie mogą budować swoje domy i lokalizować firmy, zupełnie niezależnemu od Jaworzna zarządowi związku metropolitalnego.

– Wyjście Jaworzna ze struktur GZM było sygnałem, że nasze miasto nie chce być brane pod uwagę przy tworzeniu przyszłego obszaru metropolitalnego – podkreśla Paweł Silbert. – Będziemy przyglądać się tworzeniu metropolii i nie mówimy NIE pomysłowi przystąpienia do niej za kilka lat – dodaje.

Decyzja rozumiana i respektowana

Prezydent Jaworzna przytacza niedawno przeprowadzone badanie sondażowe, w którym mieszkańcy w 78-procentach opowiedzieli się przeciw wstąpieniu Jaworzna do metropolii.

– Mamy nadzieję, że jasne deklaracje i artykułowane wielokrotnie negatywne stanowisko w sprawie włączenia Jaworzna do metropolii zostanie uszanowane i o żadnym „wymuszaniu” udziału w związku metropolitalnym nie będzie mowy – podkreśla Paweł Silbert.
Prezydent przy tym zaznacza, że w ostatnich rozmowach oraz w wypowiedziach prasowych prezydent Katowic – Marcin Krupa, który na mocy ustawy jest pełnomocnikiem ds. utworzenia metropolii, zadeklarował, że nie będzie naciskał na Jaworzno w sprawie jego włączenia do metropolii.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Już powstaje polska kapsuła hyperloopa

Mobilność

Już powstaje polska kapsuła hyperloopa

Jakub Dybalski 03 kwietnia 2017

Prezydent Świętochłowic: Zbyt mało pieniędzy dla metropolii Śląska

Prawo & Finanse

Prezydent Świętochłowic: Zbyt mało pieniędzy dla metropolii Śląska

Agnieszka Serbeńska 22 marca 2017

Śląsk. Metropolii łatwiej rozwiązać problem smogu

Przestrzeń

Śląsk. Metropolii łatwiej rozwiązać problem smogu

Agnieszka Serbeńska 21 marca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS