Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jaworzno na prąd. Pięć przetargów na sieć elektrobusów

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-05-02 13:03
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jaworzno na prąd. Pięć przetargów na sieć elektrobusów
Autobus elektryczny w Jaworzniefot. Jakub Jackiewicz
Śląskie Jaworzno ogłosiło właśnie pięć przetargów, w ramach, których w mieście ma powstać sieć autobusów elektrycznych. Trzy dotyczą infrastruktury, czyli stacji szybkiego ładowania autobusów wraz ze zbudowaniem budynku stacji, a w dwóch kolejnych PKM Jaworzno kupi w sumie 22 elektryczne autobusy, w tym sześć z szybkowymiennymi akumulatorami.

Choć niedawno informowaliśmy, że Jaworzno rezygnuje z rozbudowy sieci tramwajowej, to nie porzuca tematu transportu napędzanego prądem. Od zeszłego roku po mieście jeździ elektryczny solaris, miast chwaliło się też w połowie ubiegłego roku pierwszą stacją ładowania (przez pantograf). Tamtejsi urzędnicy zapowiadali, że te inwestycje mają charakter testowy i chcą się zorientować w możliwościach i osiągach takiego napędu. Docelowo mniej więcej połowa taboru PKM Jaworzno, czyli 20–25 autobusów powinna jeździć na prąd.

Teraz w Jaworznie rusza realizacja tych zapowiedzi. Tamtejszy przewoźnik ogłosił pakiet przetargów współfinansowanych z unijnych pieniędzy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Zgodnie z nim już w przyszłym roku transport publiczny w mieście powinien zostać w połowie przestawiony na prąd. Zamawiający zastrzega jednak, że gdyby projekt nie otrzymał dofinansowania (jest na etapie oceny) może odstąpić od zakupu.

Szesnaście elektryków różnych długości

Jeśli chodzi o pojazdy, to w obu przetargach oferty można składać do 25 maja. Ten większy, dotyczący szesnastu autobusów, podzielono na trzy zadania. Pierwsze dotyczy trzech standardowych pojazdów 12–metrowych, drugie czterech krótkich autobusów (8–10 metrów), a w trzecim chodzi o dziewięć przegubowców.

W przypadku najkrótszych pojazdów zamawiający nie wymaga pełnej niskiej podłogi (jedynie do drugich drzwi – tych ma być minimum dwoje). Pojazdy powinny zmieścić co najmniej 45 pasażerów i mieć 18 foteli. Dłuższe pojazdy powinny posiadać pełną niską podłogę. Standardowe autobusy z drzwiami w układzie 2–2–2 powinny zmieścić 75 pasażerów, z czego 1/3 na miejscach siedzących. Przegubowce z drzwiami 2–2–2–2, powinny zmieścić minimum 105 pasażerów i mieć 35 miejsc siedzących. Wszystkie autobusy powinny posiadać miejsce na wózek inwalidzki lub dziecięcy z rampą przy drugich drzwiach, a także przyciski oznaczone alfabetem Braille’a.

Wszystkie autobusy w tym przetargu muszą być wyposażone w mechanizm umożliwiający ładowanie metodą plug–in, oraz przez pantograf. Pełne naładowanie baterii ma trwać maksymalnie sześć godzin.

Sześć elektryków na kasety

W przypadku drugiego przetargu chodzi o sześć standardowych 12–metrowych autobusów, ale różniących się nieco od autobusów z pierwszego przetargu. Powinny pomieścić 75 pasażerów z tego 34 na miejscach siedzących. Zamawiający dopuszcza dwoje dwuskrzydłowych drzwi (w układzie 2–2–0) i niską podłogę do końca drugich drzwi.

Największa zmiana dotyczy jednak ładowania. Autobusy będą miały możliwość ładowania metodą plug–in, ale powinny być wyposażone w dziewięć akumulatorów trakcyjnych w postaci kaset. Cztery z nich o wadze 157 kg i pięć o wadze 294 kg, o ściśle określonych wymiarach, powinny nadawać się do wymiany w ciągu 10 minut. Takie rozwiązanie, rzadko stosowane w Europie, jest bardziej popularne w Azji. Jego główną zaletą jest to, że w praktyce, gdy autobus jest ładowany, nie musi być na miejscu, a to oznacza, że elektryczne autobusy mogą np. obsługiwać linie nocne.

PKM Jaworzno zakłada, że te pojazdy będą miały nieco mniejszą moc. Autobusy z pierwszego przetargu mają mieć silniki o mocy 240 kW (przegubowce) lub 160 kW (pozostałe). Pojazdy na kasety będą miały silniki o mocy 130 kW.

W obu przetargach cena stanowi 85 proc. wagi oceny ofert, a pozostałe punkty będzie można uzyskać za liczne podkryteria techniczne, które w obu przypadkach są podobne. Chodzi głównie o materiały z jakich wykonane są części pojazdów, zużycie energii wykazane w ramach testu SORT–2, czy wysokość niskiej podłogi (dodatkowe punkty za podłogę na poziomie poniżej 320 mm). W pierwszym, podzielonym na części przetargu, oferenci mogą składać zamówienia do wszystkich części.

Ładowanie w trzech punktach miasta

Dodatkowo, w ramach tego samego projektu unijnego, Powstanie w Jaworznie infrastruktura służąca ładowaniu wspomnianych autobusów. Centralnym punktem będzie Krakowska Pętla w obrębie ulic Krakowskiej i Pstrowskiego. Tam ma powstać, w ramach osobnego przetargu, budynek stacji, w którym będą wymieniane akumulatory. Kolejny przetarg dotyczy budowy samej stacji i potrzebnej przebudowy układu drogowego zarówno na Krakowskiej Pętli, jak i w zatoce przystankowej Byczyna Astrów i przy łączniku ul. Chełmońskiego z ul. Szpitalną.

Przedmiotem trzeciego jest dostawa stacji transformatorowej i pięciu stacji szybkiego ładowania. Po jednej zyskają wspomniane Byczyna Astrów i Chełmońskiego, a trzy pozostałe zostaną zamontowane na Krakowskiej Pętli. Zgodnie z zamówieniem na pętli będzie jedno stanowisko do ładowania przegubowców i dwa dla autobusów 12-metrowych.

Oferty na budowę budynku stacji można składać do 23 maja. Decydująca w przetargu będzie cena (97 proc.), a pozostałe punkty będzie można uzyskać za warunki gwarancji (2 proc.) i deklarowany termin realizacji robót (1 proc.). Termin składania ofert na budowę stacji wyznaczono na 30 maja, a na dostawę ładowarek na dzień później. W obu przypadkach cena decyduje w 95 proc. a pozostałe punkty można dostać za warunki gwarancji.

Infrastruktura do ładowania autobusów ma być gotowa w listopadzie tego roku. Termin postawienia budynku określono na 270–330 dni od daty podpisania umowy. Z kolei autobusy mają trafić do Jaworzna w 2017 r. Wcześniej elektryki „kasetowe” – trzy pierwsze między 1 a 10 marca, a trzy kolejne między 15 a 31 marca. Z kolei pojazdy z drugiego przetargu trafią tam jesienią przyszłego roku. 12-metrowe elektryki mają zostać dostarczone między 1 a 10 września, krótkie autobusy między 20 a 30 września, a dostawy przegubowców są rozłożone na okres od 10 października do końca listopada.


Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Trzy typy ładowania elektryków i podgrzewanie baterii

Mobilność

Trzy typy ładowania elektryków i podgrzewanie baterii

Martyn Janduła 26 kwietnia 2016

Warszawa kupi 130 autobusów elektrycznych do 2020 r.

Komunikacja

Warszawa kupi 130 autobusów elektrycznych do 2020 r.

Jakub Dybalski 19 kwietnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS