Partner serwisu
Mobilność

Jaworzno całkiem elektryczne? Praga: Tak się nie da

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-04-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Jaworzno całkiem elektryczne? Praga: Tak się nie da
fot. Maciej Kowal
– Dążymy do tego żeby udział autobusów elektrycznych wyniósł 80 proc., dziś to 40 proc. – mówił podczas warszawskiej konferencji "Be smart, be electric" prezydent tego miasta Paweł Silbert. – Jeśli nie będziemy kupować elektrobusów to będą to hybrydy – dodawał. Ale Jan Barchanek z praskiego operatora transportu mówił, że miasto nie może w całości polegać na jednym napędzie, a szef warszawskich MZA Jan Kuźmiński przyznał, ze dziś ma więcej wątpliwości w kwestii autobusów elektrycznych niż piec lat temu.

– W 2002 r. trzeba było zastanowić się co zrobić z upadającym przedsiębiorstwem komunikacyjnym w Jaworznie. Zaczęliśmy od studium transportowego. Przyjęliśmy je w 2003 r. i było to konsekwentnie realizowane. Pierwszy elektrobus testowaliśmy, by potem w pełni świadomie kupić kolejne – mówił Silbert. Jego miasto jest polskim liderem jeśli chodzi o elektromobilność. Jaworzno jako pierwsze testowało elektrobusa, dziś ma ich około dwudziestu.

– Dążymy do tego żeby udział autobusów elektrycznych wyniósł 80 proc., dziś to 40 proc. Jeśli nie będziemy kupować elektrobusów to będą to hybrydy – zadeklarował.

W Warszawie wątpliwości

To podobna zapowiedź jak deklaracja warszawskich Miejskich Zakładów Autobusowych sprzed kilku tygodni. Warszawski przewoźnik do 2020 r. będzie kupował wyłączne pojazdy elektryczne i gazowe, jest w trakcie przetargów na ponad sto pojazdów z alternatywnym napędem.

– Wiedzieliśmy, że w związku z wymogami UE tabor i tak w najbliższym czasie będzie musiał być nisko i zeroemisyjny – tłumaczył Kuźminski. – Ryzyko jest niewielkie. Przy wsparciu publicznym koszt zakupu jest porównywalny do autobusów standardowych. Staramy się tak ułożyć linie i użytkować te pojazdy, żeby koszty przez cały cykl życia autobusu był również porównywalny – dodawał Kuźmiński.

– Ale pięć lat temu miałem mniej obiekcji niż dzisiaj. Zwykły autobus tankujemy kilka minut, autobus elektryczny musimy ładować kilka godzin – zaznaczył szef MZA. – W elektrobusach musimy zainstalować pakiet baterii o wadze 10-25 kg. To ograniczenia – mówił Kuźmińśki.

– Bo autobusy elektryczne nie mogą być użytkowane tak jak dieslowskie – zaznaczył Jan Barchanek, zastępca dyrektora Działu Operacji Autobusowych Dopravní podnik hl. m. Prahy. – Zmiana napędu to jednak rewolucja, inaczej użytkowany środek transportu. W Pradze standardowy autobus przejeżdża 60 tys. km rocznie. Dla autobusu elektrycznego, by było to opłacalne, konieczne jest ponad 70 tys. km. I tak próbujemy konstruować linie – tłumaczył i przyznał ze nie sądzi, by w przyszłości miasta mogły w całości opierać się na jednym napędzie. Za to konieczna jest różnorodność, by w przypadku nieprzewidzianej sytuacji, np. blackoutu, można było sobie z tym poradzić.

Nie tylko autobus


Producenci wydają się być jednak przekonani, że od elektromobilności nie ma już odwrotu. – Naszą ambicją jest produkowanie autobusów wyłącznie zeroemisyjnych. Portfel zamówień na ten rok to w ponad 80 proc. pojazdy elektryczne. Warto pamiętać, ze technologia się szybko zmienia. Rozmawiamy o bateriach, a być może niedługo to wcale nie będą baterie, może superkondensatory, może ogniwa paliwowe – zastanawiał się Waldemar Rumiński z Ursusa.

– Miasta kupują autobusy elektryczne i jest to inwestycja. Mniej ważne jest to, że one są droższe niż zwykle. To inwestycja, która zwraca się w innych obszarach. Środowiskowych i związanych z komfortem życia w mieście – wskazał Stefan Baguette z brytyjskiego producenta Alexander-Dennis, który wraz z chińskim BYD-em dostarcza elektrobusy do Londynu.

W Jaworznie do nowych autobusów podchodzi się kompleksowo. Uatrakcyjniając cały transport publiczny. Dziś całodniowy bilet kupowany w automacie w pojeździe kosztuje 5 zł. Od czerwca miasto zaproponuje pasażerom roczny bilet za 180 zł i półroczny za 120 zł. – To będzie dla wielu poważny impuls do zastanowienia się czy potrzebny jest samochód, jeśli w cenie jednego tankowania można jeździć transportem publicznym cały rok – stwierdził Silbert.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolejne "elektryki" wyjechały na ulice Piotrkowa Trybunalskiego

Komunikacja

Olsztyn szykuje się na pierwsze elektrobusy

Komunikacja

Olsztyn szykuje się na pierwsze elektrobusy

Przemysław Farsewicz 06 lutego 2024

Jasło kupuje pierwsze elektrobusy

Komunikacja

Jasło kupuje pierwsze elektrobusy

Jakub Rösler 04 stycznia 2024

Świeradów-Zdrój kupuje autobusy elektryczne

Mobilność

Świeradów-Zdrój kupuje autobusy elektryczne

Jakub Rösler 22 grudnia 2023

Zobacz również:

Kolejne "elektryki" wyjechały na ulice Piotrkowa Trybunalskiego

Komunikacja

Olsztyn szykuje się na pierwsze elektrobusy

Komunikacja

Olsztyn szykuje się na pierwsze elektrobusy

Przemysław Farsewicz 06 lutego 2024

Jasło kupuje pierwsze elektrobusy

Komunikacja

Jasło kupuje pierwsze elektrobusy

Jakub Rösler 04 stycznia 2024

Świeradów-Zdrój kupuje autobusy elektryczne

Mobilność

Świeradów-Zdrój kupuje autobusy elektryczne

Jakub Rösler 22 grudnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5