Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jastrzębie-Zdrój wychodzi z MZK. To już nieodwołalne

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Jackiewicz

Data publikacji:
2015-06-24 09:35
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jastrzębie-Zdrój wychodzi z MZK. To już nieodwołalne
Jastrzębie Zdrójfot. Oolek15, lic. CC BY-SA 3.0
Miasto Jastrzębie-Zdrój podtrzymało swoją styczniową decyzję o opuszczeniu Międzygminnego Związku Komunikacyjnego. Od 1 stycznia 2016 r. samodzielnie będzie organizować transport publiczny.

Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju powstał w 1991 roku, podobnie jak KZK GOP w Katowicach, MZKP w Świerklańcu (obecnie w Tarnowskich Górach) i ZKKM w Jaworznie (obecnie w Chrzanowie). Związane było to z przekształceniami Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach, które obsługiwało komunikację miejską w całym ówczesnym województwie katowickim. Część gmin zawierała porozumienia, a część zrzeszała się w związkach komunalnych. Jednym z takich związków był jastrzębski MZK, który zrzeszał większość gmin Rybnickiego Okręgu Węglowego, obsługiwanych przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jastrzębiu-Zdroju (powstałe na bazie Zakładu Komunikacyjnego nr 9 WPK). Na rzecz MZK skomunalizowano zresztą mienie PKM i od 1993 roku aż do dziś Związek jest właścicielem tego przewoźnika.

Kolejne gminy opuszczają Związek

Już w 1995 roku szeregi MZK opuścił Rybnik, który do dziś z powodzeniem samodzielnie organizuje komunikację miejską na swoim terenie i w przyległych gminach. 1 stycznia 2013 r. członkiem Związku przestało być miasto Wodzisław Śląski, które obecnie również samodzielnie zarządza transportem. Pomimo pozostawania w MZK dwie gminy wprowadziły odrębne od pozostałych rozwiązania organizacyjne. Od 1 września 2013 r. w Pawłowicach kursują cztery linie minibusowe z odrębną taryfą (bilet jednorazowy kosztuje 1 zł, a miesięczny 15 zł), a od 1 maja 2014 r. w Żorach uruchomiono siedem linii na których przejazd jest całkowicie bezpłatny. We wszystkich tych przypadkach władze poszczególnych gmin uznały, że taniej będzie wystąpić ze Związku lub wprowadzać własne linie niż funkcjonować w dotychczasowych strukturach.

29 stycznia 2015 r. Rada Miasta Jastrzębia-Zdrój podjęła uchwałę o wystąpieniu z MZK. Stało się to na fali protestów związanych z przetargiem na obsługę linii autobusowych w tym mieście. MZK, pomimo że jest właścicielem 100% udziałów w spółce PKM zorganizował przetarg na przewozy. Wygrała go prywatna firma Warbus, co oznaczało dla PKM-u drastyczne ograniczenie zakresu działalności. Władze miasta uznały, że interes PKM-u jest dla nich bardzo ważny (mówiono o ratowaniu ok. 200 miejsc pracy). Roman Foksowicz (przewodniczący klubu radnych PO w Radzie Miasta) stwierdził: „W tym kontekście otwiera się możliwość na odstąpienie MZK od umowy na świadczenie usług przewozowych w Jastrzębiu przez firmę Warbus z Warszawy. W świetle przepisów nie może być ona realizowana w przypadku, kiedy MZK przestanie istnieć lub jeden z jego członków opuści Związek”. W uzasadnieniu uchwały o wystąpieniu ze Związku przeczytać można jeszcze, że wnioskodawcy „mają na względzie inny model zarządzania komunikacją w mieście”.

Nieco później przewoźnicy i MZK doszli do porozumienia, że PKM będzie świadczyć usługi jako podwykonawca Warbusa – dziś po Jastrzębiu-Zdroju nie jeździ ani jeden autobus warszawskiego przewoźnika. Tymczasem MZK od 4 maja 2015 r. uruchomił system biletu elektronicznego oraz tablic na przystankach z informacją o rzeczywistym czasie odjazdów autobusów. Wystąpienie największego miasta ze Związku powoduje, że istnieje ryzyko nie zachowania spójności projektu i konieczność zwrotu dotacji – nawet 14 mln zł.

Jastrzębie-Zdrój podtrzymuje decyzję

Decyzja podjęta 29 stycznia mogła zostać jeszcze odwołana do końca czerwca. Władze miasta zdecydowały jednak, że podtrzymują swoją wcześniejszą decyzję. Prezydent Miasta Jastrzębie-Zdrój Anna Hetman stwierdziła: „Na pewno nie będzie przestoju i komunikacja będzie sprawnie działać. Docelowo będzie to komunikacja bezpłatna dla mieszkańców. Termin jej wprowadzenia będzie uzależniony od tego, jak szybko uda się tę procedurę przeprowadzić”. Jednym z argumentów za samodzielnym organizowaniem komunikacji miejskiej są finanse. W 2015 roku składka Jastrzębia-Zdroju miała wynieść ok. 13 mln zł. Władze miasta twierdzą, że za te pieniądze są w stanie sami zorganizować lepszą komunikację.

Wymaga to jednak współdziałania z innymi gminami. Szereg połączeń w sieci MZK Jastrzębie-Zdrój to linie międzygminne. Na kolejne dni zaplanowano spotkania z samorządowcami z regionu, aby ustalić jak dalej organizować komunikację miejską. W czwartek 18 czerwca decyzję o opuszczeniu MZK podjęły także Rydułtowy. Po wystąpieniu tych gmin w Związku pozostanie osiem gmin, z czego dwie już dziś prowadzą de facto własną komunikację.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warbus chce szkolić kierowców na Śląsku za ich pieniądze

Komunikacja

Warbus chce szkolić kierowców na Śląsku za ich pieniądze

Jakub Dybalski 18 stycznia 2016

PKM Jastrzębie nie upadnie. Będzie podwykonawstwo dla Warbusa

Prawo & Finanse

PKM Jastrzębie nie upadnie. Będzie podwykonawstwo dla Warbusa

Jakub Dybalski 28 września 2015

Co dalej z MZK Jastrzębie-Zdrój? Czy zwróci unijne pieniądze?

Prawo & Finanse

Co dalej z MZK Jastrzębie-Zdrój? Czy zwróci unijne pieniądze?

Jakub Jackiewicz 03 lipca 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS