Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jaśkowiak: Kaponiera to myśl techniczna lat 70. XX w. Niewiele mogliśmy zrobić

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-04-18 11:04
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jaśkowiak: Kaponiera to myśl techniczna lat 70. XX w. Niewiele mogliśmy zrobić
Rondo Kaponiera, poziom -1 fot. WU
Jaśkowiak: Kaponiera to myśl techniczna lat 70. XX w. Niewiele mogliśmy zrobić
Jaśkowiak: Kaponiera to myśl techniczna lat 70. XX w. Niewiele mogliśmy zrobić
Jaśkowiak: Kaponiera to myśl techniczna lat 70. XX w. Niewiele mogliśmy zrobić
Jaśkowiak: Kaponiera to myśl techniczna lat 70. XX w. Niewiele mogliśmy zrobić
Jaśkowiak: Kaponiera to myśl techniczna lat 70. XX w. Niewiele mogliśmy zrobić
Jaśkowiak: Kaponiera to myśl techniczna lat 70. XX w. Niewiele mogliśmy zrobić
Jaśkowiak: Kaponiera to myśl techniczna lat 70. XX w. Niewiele mogliśmy zrobić
Od niecałego roku mieszkańcy mogą korzystać z przebudowanego ronda Kaponiera z rozbudowanym kompleksem przejść podziemnych. – Staraliśmy się wycisnąć z Kaponiery tyle, ile się dało. Ubolewam nad tym, że to jest myśl techniczna i projekt lat 70. ubiegłego wieku – nie ukrywa Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. Miasto wciąż ma problem z komercjalizacją powierzchni w przejściach.

Rondo Mikołaja Kopernika, jak pierwotnie nazwana była Kaponiera, powstało w latach 1968–1973. Pod rozległym skrzyżowaniem wybudowano przejścia podziemne, które umożliwiały obejście ronda „dookoła” i wyjścia na wszystkie jego narożniki oraz przystanki tramwajowe dwóch krzyżujących się w tym miejscu tras tramwajowych, biegnących w pasie dzielącym jezdnie. Zastosowano wiele ciekawych rozwiązań, jak np. rurki neonowe kierujące do konkretnych wyjść.

W 2011 r. rozpoczął się remont ronda, który miał zakończyć się przed Euro 2012. Rozpoczęto prace, mimo głosów wskazujących na ich niezasadność – organizacje społeczne wskazywały brak zasadności utrzymywania tak rozległego skrzyżowania w centrum miasta, które nie sprzyja idei ograniczania ruchu w śródmieściu. Poza tym przejście podziemne, mimo możliwych udogodnień, wciąż stanowi barierę dla części użytkowników i wydłuża drogę oraz czas dojścia.

Termin zakończenia prac był kilkukrotnie odsuwany, znacząco rosły też koszty. Ostatecznie przebudowa, której koszt wyniósł 335 mln zł, zakończyła się na przełomie sierpnia i września 2016 r. (bez przystanków PST na poziomie -2). Mieszkańcy zyskali odnowione przejścia, schody ruchome i windy, na powierzchni wytyczono przejazdy rowerowe. Natomiast 22 października 2016 r. zostały otwarte przystanki tramwajowe na poziomie -2.

Inwestycję rozpoczętą przez Ryszarda Grobelnego, byłego już prezydenta Poznania, musiał skończyć Jacek Jaśkowiak, który piastuje tę funkcję od końca 2014 r. – Staraliśmy się wycisnąć z Kaponiery tyle, ile się dało. Ubolewam nad tym, że to jest myśl techniczna oraz projekt lat 70. ubiegłego wieku i że nie skorzystano z tych doświadczeń, które miały miejsce w Europie. To nie jest na pewno nowoczesny węzeł. W tym, co zastaliśmy, niewiele dało się zrobić – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Nadal – zarówno na poziomie -2, jak i -1 – mnóstwo jest tam pustych lokali. – Będą one chętnie wynajmowane, gdy będą tam strumienie ludzi. Nie możemy też oczekiwać, że ktoś, kto ma wiążącą umowę w innym miejscu z dnia na dzień ją rozwiąże i przejdzie pod Kaponierę. To procesy, które trwają – nie ukrywa Jaśkowiak.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Poznań. Kolejna rewolucja komunikacyjna

Komunikacja

Poznań. Kolejna rewolucja komunikacyjna

Olga Plesińska 25 sierpnia 2016

Poznań. Kaponiera wciąż w budowie

Przestrzeń

Poznań. Kaponiera wciąż w budowie

Olga Plesińska 30 marca 2016

NIK: Przebudowa ronda Kaponiera w Poznaniu do prokuratury

Prawo & Finanse

NIK: Przebudowa ronda Kaponiera w Poznaniu do prokuratury

Elżbieta Pałys 16 marca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS