Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Janikowo: Towarowa kolej linowa na nizinach

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2016-05-22 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Janikowo: Towarowa kolej linowa na nizinach
Wagony próżny i pełny w okolicach Janikowafot. Kasper Fiszer.
W ciągu ostatniego dwudziestolecia zamknięte zostały wszystkie towarowe koleje linowe w Polsce – z jednym wyjątkiem. Wciąż czynna jest trasa biegnąca z kopalni skały wapiennej w Piechcinie do zakładów sodowych w Janikowie niedaleko Inowrocławia. Jej trasa liczy około 7 km.

Jedną z bardzo nielicznych kolei linowych na polskich terenach nizinnych jest kolej Janikowo – Piechcin. Tym, co wyróżnia ją spośród kilku tras o charakterze rekreacyjnym, jest jej niezwykłe przeznaczenie – to prawdopodobnie jedyny w kraju czynny system transportu towarowego tego typu. Wiszące nad ziemią niewielkie wagoniki, które wpisują się w łagodny krajobraz Kujaw, służą bowiem transportowi towarowemu i obsługują zakłady sodowe w Janikowie.

Podstawową zaletą tej niegdyś znacznie powszechniej stosowanej w przemyśle technologii transportu jest uniezależnienie przewozów od warunków ruchu drogowego i możliwość poprowadzenia ciągu po obszarze o trudnych warunkach terenowych. To cecha wyjątkowo istotna w przypadku kolei zakładów w Janikowie, bo jej trasa wiedzie m.in. nad Jeziorem Pakoskim. Szlak przechodzi też bezkolizyjnie nad drogami, a charakter transportu linowego pozwala na utrzymanie łańcucha dostaw w tempie uniezależnionym od warunków zewnętrznych.

Niegdyś kolej miała także drugie, dłuższe ramię

Trasa otwartej w roku 1960 kolei rozpoczyna się w Piechcinie, gdzie wagony załadowywane są w kopalni skały wapiennej. Jedyna istniejąca dziś odnoga biegnie do zakładów sodowych w Janikowie należących obecnie do grupy Ciech SA. Linia ma około 7 km długości. Niegdyś funkcjonowało także dłuższe ramię do zakładu Soda Mątwy, jednak przed laty zostało rozebrane. Istniejąca trasa jest nadal wykorzystywana i uruchamiana w miarę potrzeb zakładu.

Kolej linową obsługują 164 wagony poruszające się w technologii kolei dwulinowej. Oznacza to, że jedna lina nie porusza się i stanowi rodzaj toru, po którym toczą się wagony. Te napędzane są zaś drugą liną o charakterze pociągowym.

Trzy inne koleje linowe zamknięte w ciągu 20 lat

Kilka podobnych systemów zostało zamkniętych w ciągu ostatniego dwudziestolecia. W kwietniu 1996 r. przestała funkcjonować niemal dziesięciokilometrowa kolej linowa cementowni Saturn. W 2005 r. zamknięta została trzykilometrowa kolej kamieniołomu bazaltu „Księginki” w Zarębie koło Lubania. Na przełomie wieków przestała kursować także kolej innej kopalni bazaltu – w Rębiszowie. Szereg innych przemysłowych kolei linowych zlikwidowano jednak jeszcze w poprzednim ustroju, wśród nich m.in. kolej Goleszów – Leszna Górna (w 1984).

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Praga: Funikularem na wieżę widokową

Komunikacja

Praga: Funikularem na wieżę widokową

Kasper Fiszer 14 maja 2016

Paryż: Funikular – transport i turystyczna wizytówka

Komunikacja

Paryż: Funikular – transport i turystyczna wizytówka

Kasper Fiszer 06 kwietnia 2015

Gdynia zastanawia się nad budową kolei gondolowej

Komunikacja

Gdynia zastanawia się nad budową kolei gondolowej

Michał Szymajda 23 stycznia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS