Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jakie tramwaje dla Poznania

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-10-05 15:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jakie tramwaje dla Poznania
fot. Martyn Janduła
Poznań prowadzi teraz przetarg na 30 tramwajów jednokierunkowych i 20 tramwajów dwukierunkowych. Pojazdy muszą posiadać minimum 60% niskiej podłogi oraz skrętne wózki. O wyborze w 80% zadecyduje cena.

MPK w Poznaniu ogłosiło przetarg pod koniec września. Przyglądamy się teraz specyfikacji zamawianych pojazdów. Przedmiotem postępowania jest dostawa wraz z serwisem gwarancyjnym 30 sztuk tramwajów jednokierunkowych i 20 sztuk tramwajów dwukierunkowych, niskopodłogowych, wieloczłonowych o długości od 30,50 do 32,50 m i szerokości 2,40 m, napędzanych silnikami prądu przemiennego. Oprócz tego w skład zamówienia wchodzi dostawa niezbędnego specjalistycznego wyposażenia i przeprowadzenie szkoleń. Zamówienie ma zostać zrealizowane w terminie 30 miesięcy od daty zawarcia umowy.

Co w środku tramwaju

Tramwaj musi posiadać minimum 60% niskiej podłogi. Wejście znajdować się musi w granicach 290-360 mm nad poziomem główki szyny. Podłoga w przedziale pasażerskim w części niskopodłogowej przeznaczona na miejsca stojące musi znajdować się na wysokości od 290 do 480 mm, przy czym nad wózkami (o ile koła zestawów kołowych połączone są osiami) dopuszcza się lokalne podwyższenie poziomu podłogi do 520 mm. Przejścia pomiędzy poszczególnymi poziomami podłogi w części niskopodłogowej muszą być wykonane bez stopni, w postaci pochylni o jak najmniejszym nachyleniu (nie większym niż 14 %). Natomiast przejścia pomiędzy częścią niskopodłogową i wysokopodłogową tramwaju (wzdłuż jego osi podłużnej) muszą być wykonane w postaci max. 2 stopni.

Minimalna pojemność tramwajów jednokierunkowych musi wynosić 210 miejsc, natomiast tramwajów dwukierunkowych 200 miejsc (przy normie 0,2 m2 na osobę). Tramwaje jednokierunkowe muszą posiadać minimum 35 nierozkładanych miejsc siedzących, a dwukierunkowe minimum 25 nierozkładanych miejsc siedzących. Wymagana szerokość przejścia wzdłuż wagonu nie może być mniejsza niż 650 mm. Zamawiający dopuszcza, w strefie nad wózkami, w rejonie niskiej podłogi, zwężenie przejścia do 550 mm, przy czym dopuszcza się lokalne zwężenia przejścia do szerokości 420 mm (o wysokości nie większej niż 100 mm od poziomu podłogi).

MPK wymaga stosowania okien uchylnych. Wysokość części uchylnej okien powinna wynosić ok. 22-30 cm. Wykonawca powinien przewidzieć oddzielne miejsca dla wózków inwalidzkich i dziecięcych (min. 1 miejsce w tramwajach jednokierunkowych i min. 2 miejsca w tramwajach dwukierunkowych) i rowerów (min. 1 miejsce w tramwajach jedno i dwukierunkowych). W przedziale pasażerskim powinny znajdować się min. 3 zespoły podwójnych gniazd USB do ładowania urządzeń mobilnych. Przewidziano również system liczenia pasażerów w części pojazdów, wentylację, klimatyzację, ogrzewanie, system informacji pasażerskiej, monitoring.

Drzwi muszą być wykonane jako odskokowo-przesuwne. Tramwaje jednokierunkowe muszą posiadać min. 5 drzwi dwuskrzydłowych i 2 drzwi co najmniej jednoskrzydłowych. Natomiast tramwaje dwukierunkowe muszą posiadać min. 10 drzwi dwuskrzydłowych i 4 drzwi, co najmniej jednoskrzydłowych. Szerokość czynna drzwi dwuskrzydłowych powinna wynosić minimum 1300 mm, a jednoskrzydłowych co najmniej 650 mm.

Tramwaj ze stali, ze skrętnymi wózkami


Szkielet pudła wagonu musi być wykonany, jako konstrukcja spawana, ze stali konstrukcyjnej trudnordzewiejącej. Wszystkie tramwaje (jednokierunkowe i dwukierunkowe) muszą być zbudowane przy wykorzystaniu identycznych podzespołów mechanicznych i elektrycznych. Dopuszcza się występowanie różnic w budowie pudeł, zespołów oraz elementów wyposażenia tramwajów jednokierunkowych i dwukierunkowych tylko w przypadku, gdy wynikają one z cechy przystosowania do ruchu jednokierunkowego bądź dwukierunkowego.

Układ napędowy musi być wykonany w oparciu o silniki asynchroniczne prądu przemiennego, chłodzone powietrzem. Maksymalną prędkość określono na nie mniej niż 70 km/h. Średnie przyśpieszenie pustego tramwaju do 50 km/h nie może być mniejsze niż 1,1 m/s2. Maksymalny spadek toru to 5,2% na długości 200 m. W tramwaju należy zastosować wózki skrętne (o dużym kącie obrotu). Tramwaj musi być konstrukcyjnie przystosowany do wyposażenia go w przyszłości w zasobniki energii na dachu pojazdu. Jednym z najważniejszych założeń konstrukcyjnych musi być stworzenie możliwości jak najprostszego usuwania szkód powypadkowych.

Cena nadal ważna


Termin składania ofert mija 28 października. W postępowaniu mogą brać firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat dostarczyły co najmniej 15 częściowo bądź całkowicie niskopodłogowych tramwajów o długości przekraczającej 28 metrów. Ponadto muszą posiadać środki bądź zdolność kredytową w wysokości 16 mln zł. Zgodnie z wymogami udział towarów lub oprogramowania wykorzystywanego w wyposażeniu sieci telekomunikacyjnych pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej i tych, z którymi UE ma umowy, wynosić ma co najmniej 50%.

Najważniejszym kryterium jest cena (80%). Pozostałe punkty można otrzymać m.in. za warunki wzajemnie świadczonych usług w okresie gwarancji ogólnej, w tym naprawy powypadkowe (2%). Zamawiający będzie oceniał stawkę za roboczogodzinę – nie może być ona niższa niż 80 zł netto i wyższa niż 500 zł netto. Punktowana jest też pojemność tramwaju (3%) – w przypadku wozu jednokierunkowego wyznaczono przedział 210-240 pasażerów, natomiast dwukierunkowego 200-230 podróżnych. Kolejne kryterium to nacisk na oś (3%), mieszczący się między 80kN a 100kN. Pod uwagę są brane również rozwiązania techniczne układu hamulców mechanicznych (3%). Wykonawca nie dostanie punktów, jeśli w tramwaju zastosowano układ hamulców mechanicznych oparty o układy hydrauliki siłowej, wykorzystujący do gromadzenia energii akumulatory hydrauliczne lub zbiorniki ciśnieniowe podlegające rejestracji i kontrolom wykonywanym przez dozór techniczny (TDT). Premiowane są takie urządzenia, które nie wymagają kontroli TDT bądź – przede wszystkim – w których nie wykorzystuje się układów hydrauliki siłowej. Punktowanym kryterium jest też szerokość przejścia wewnątrz pojazdu (2%), która musi mieścić się w przedziale od 550 do 650 mm. Ostatnie kryterium to udział niskiej podłogi (7%) między 60 a 100%.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS