MPK Poznań opublikowało szczegóły przetargu dotyczącego dzierżawy 20 nowoczesnych, niskopodłogowych przegubowych autobusów miejskich. To pierwsza próba odświeżenia taboru od dwóch lat. Kryteria skonstruowano w ten sposób, że niewielki bonus na starcie dostał Solaris, a nieco większy – MAN.
MPK Poznań zdecydowało się na tę formę pozyskania pojazdów najpewniej szukając oszczędności, bo za 20 autobusów, wynajętych na 8 lat planuje zapłacić 31 mln zł, co wydaje się ceną dość niską w porównaniu do sum jakie za podobne zamówienie zapłacono w Łodzi (95 mln zł za wynajem 40 autobusów na 10 lat) i ile chce zapłacić Warszawa (140–150 mln zł za wynajem 60 autobusów na 6 lat). Tym bardziej, że chodzi o nowoczesne pojazdy. Otwarcie ofert zaplanowano na 29 września. Wcześniej w serwisie pisaliśmy, dlaczego
wynajem staje się coraz popularniejszym sposobem pozyskiwania taboru.
Przedmiotem zamówienia są przegubowce o długości 17,5–18 m, mieszczące 146 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących i minimum 10 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Każdy z pojazdów ma mieć czworo drzwi w układzie 2–2–2–2. Podłoga powinna znaleźć się na wysokości 320–390 mm, z dopuszczonym poziomem do 435 mm nad trzecią osią, ale bez stopni we wnętrzu pojazdu. Autobusy mają być napędzane silnikami diesela, spełniającymi normę emisji spalin Euro 6.
MPK Poznań zaproponowało bardzo skomplikowane kryteria oceny ofert, w których tych podstawowych kryteriów jest aż sześć. W 79 proc. decyduje cena, a konkretnie cały, ośmioletni koszt dzierżawy. Pozacenowe kryteria to warunki techniczno–eksploatacyjne (12 proc.), warunki gwarancji i serwisu (4 proc.), gotowość techniczna (3 proc.), oraz przyspieszony termin realizacji dostawy i cena za ponadnormatywne wozokilometry (po 1 proc.).
Więcej na temat kryteriów przetargu przeczytasz w Monitorze.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.