MPK Kraków ogłosił przetarg na 60 autobusów miejskich – jeden z największych w tym roku w Polsce. Jednym z wymogów są maksymalne dopuszczalne wartości emisji związków chemicznych które tworzą smog.
O ogłoszeniu
przetargu MPK Kraków już informowało. Teraz opublikowało specyfikację autobusów. Wynika z niego, że wobec pojazdów, choć z napędem spalinowym, urzędnicy mają wysokie wymagania ekologiczne, a przetarg może być o tyle ciekawy, że kryteria pozacenowe, które stanowią 30 proc. wagi oceny ofert, są bardzo rozbudowane.
Smog pod kontroląKraków chciałby kupić 60 standardowych, 12–metrowych, niskopodłogowych autobusów miejskich i planuje na ten zakup przeznaczyć 57 mln zł. Fabrycznie nowe pojazdy mają być trzydrzwiowe (w układzie 2–2–2, każde o szerokości 1,2 m), mieścić minimum 80 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. W każdym musi się znaleźć jedno miejsce przystosowane zarówno do wózka inwalidzkiego jak i dziecięcego.
Autobusy muszą spełniać normę emisji spalin Euro 6. Przy tym w dokumentacji przetargowej MPK Kraków wskazali maksymalny poziom emisji tlenku węgla (4,0 g/kWh), tlenków azotu (0,46 g/kWh), węglowodorów (THC – 0,16 g/kWh) i cząstek stałych (0,01 g/kWh), a także dwutlenku węgla (1015 g/km). Pojazdy muszą też spełniać określony limit zużycia energii wyliczony w warunkach testu SORT2.
Nie za szeroki, nie za wysokiPodczas oceny ofert najważniejsza będzie cena – 70 proc. Pozostałe punkty będzie można otrzymać za kryteria techniczne. A one są niezwykle rozbudowane, bo przewidziano aż dziewięć podkryteriów. Można je podzielić na związane z parametrami pojazdu, ekologią i bezpieczeństwem.
Tak więc jeśli chodzi o kształt autobusu to 4 punkty będą przyznawane za szerokość 2550 mm. Pojazd nie może być szerszy. Może być węższy (przy czym musi mieć minimum 2500 mm), ale wtedy nie dostanie punktów. Za podłogę na poziomie 320 mm nad poziomem jezdni przewidziano 2 pkt. Za wyższą (maksymalnie 340 mm) odpowiednio mniej, przy czym warto zauważyć, że cały pojazd nie może być wyższy niż 3,3 m. Kolejne 2 punkty autobus otrzyma za posiadanie więcej niż 12 siedzeń dostępnych z poziomu niskiej podłogi, kolejne 2 punkty za zawieszenie przednie niezależne, a 1 punkt za szybę przednią dzieloną w osi.
Co do ekologii to za osiągnięcie standardu emisji spalin silnika bez selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) i bez filtra cząstek stałych (DPF) można uzyskać 7,5 punktu. Możliwość rekuperacji energii w czasie hamowania wyceniono na 5 pkt.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to 1,5 punktu będzie do uzyskania za posiadanie unijnej homologacji dotyczącej palności materiałów konstrukcyjnych, a aż 5 punktów za spełnienie dodatkowych wymagań zawartych w dokumentach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ dotyczącej ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu i wytrzymałości konstrukcji nośnej.
Oferty można składać do 14 grudnia. Tego samego dnia MPK
otworzy oferty w innym przetargu – na jeden autobus elektryczny.