Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jaki dworzec dla Olsztyna? Zamiast PKS-u Biedronka?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Jaki dworzec dla Olsztyna? Zamiast PKS-u Biedronka?
fot. Antekbojar, domena publiczna
Kolej przygotowuje się teraz do przebudowy stacji i dworca Olsztyn Główny. Zrezygnowano z realizacji projektu deweloperskiego z prywatnym właścicielem części autobusowej, będącej integralną częścią kompleksu dworcowego. Ten grozi zamknięciem PKS-u i postawieniem blaszaka. O oczekiwaniach, wyzwaniach oraz trudnych negocjacjach z parterami i różnymi podmiotami rozmawiamy z Piotrem Grzymowiczem, prezydentem Olsztyna.

Witold Urbanowicz, Transport-publiczny.pl: Jakie wymagania ma Olsztyn względem przestrzeni dworcowej?

Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna
: Przede wszystkim chcemy, by była to otwarta przestrzeń i dworzec, który będzie przyjazny dla turystów, mieszkańców, jak i wszystkich podróżujących, świadczący oczywiście wszystkie podstawowe usługi w zakresie biletów czy usług kolejowych. Wiemy, że bilety można kupić obecnie mobilnie, ale nawet na tych największych dworcach są kolejki do kas. Również powinny się znaleźć podstawowe usługi gastronomiczne w postaci baru, kawiarenki.

Otrzymałem od kolei pismo, rozsyłane zapewne do różnych podmiotów, w którym PKP SA pytały się, czy jesteśmy zainteresowani wynajęciem powierzchni na samym dworcu. Nie mamy jednak takich potrzeb, gdyż dysponujemy dużą ilością swoich powierzchni w mieście. Z oferty komercyjnej korzystamy już w Galerii Warmińskiej, gdzie mamy swój punkt obsługi klienta, mamy bibliotekę w galerii Aura. Nasze możliwości komercyjnego korzystania z terenów na dworcu są ograniczone.

Wszystko wskazuje na to, że obecna bryła dworca zostanie, tylko zostanie poddana gruntownej przebudowie. To dobra decyzja?


Pamiętam oczywiście dworzec stary, który był obiektem przedwojennym i jeszcze funkcjonował w latach 60. XX w. Była to interesująca budowla, ale niestety spaliła się. W jej miejscu powstał nowy obiekt i dzisiaj o nim też mówimy jako o obiekcie mającym swoje walory architektoniczne. Znam opinię architektów, którzy byli za zachowaniem i rewitalizacją obecnej bryły.

Nie ulega wątpliwości, że całe wnętrza będą musiały być wykonane na wyższym poziomie. Myślę, że to wszystko przed nami. Jestem w kontakcie z prezesem Michalskim z PKP SA – gdy będą mieli pewną koncepcję, to będziemy o niej rozmawiać. Będziemy również dyskutować w gronie mieszkańców, żeby dworzec był na miarę XXI w. i spełniał oczekiwania mieszkańców i podróżnych.

Jest szansa na powstanie przejścia na drugą stronę torów, na Zatorze?

Deklaracje w tej sprawie są podtrzymywane cały czas przez PKP. Pieniądze z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia mają być zabezpieczone, rozmowy z CUPT-em i Ministerstwem Rozwoju na pewno było prowadzone. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ten projekt szybko i sprawnie przygotowywać. Wszyscy, przede wszystkim mieszkańcy i osoby, które znają Olsztyn, oczekują zmiany wizerunku dworca, który niestety nie może być przykładem dobrze funkcjonującej przestrzeni publicznej.

Czy remont części kolejowej nie grozi pogłębieniem kontrastu z częścią autobusową?

To ogromny problem do rozwiązania. Trzeba podjąć rozmowy ze spółką Retail Provider, z panem Rafałem Trusiewiczem, który wiadomo, jakie miał plany handlowe. Dzisiaj kolej nie podejmuje tego wyzwania i definitywnie określiła się, że nie będzie realizować projektu wspólnie z developerem. W związku z tym złożyłem prośbę na spotkaniu z PKP, by rozmawiać z właścicielem części autobusowej. Trzeba szukać porozumienia i rozwiązań, które przygotowane w drodze dialogu będą służyć mieszkańcom. Nie może tutaj być walki między dwoma właścicielami i powstania czegoś, co by nie wkomponowało się w oczekiwania mieszkańców Olsztyna.

To dobrze, że rozmowy zaczęły się od nowa?

Ostatnio dostałem pismo od pana Trusiewicza, w którym przypomniał, że zgodnie z umową na kupno PKS-u, którą podpisał kilka lat temu ze Skarbem Państwa, miał obowiązek prowadzić przewozy przez 3-4 lata i jednocześnie była tam furtka umożliwiająca zaprzestanie tej działalności. On zobowiązany jest teraz przeprowadzić konsultacje w tej sprawie i wystąpił do mnie i do marszałka. Będziemy na ten temat rozmawiać, bo to poważny problem – z jednej strony świadczenia usług, z których chce zrezygnować w momencie, gdy my dla tego typu przewoźników będziemy realizować zintegrowany węzeł przesiadkowy. Chcemy, żeby to było jak najbardziej spójne, a z drugiej strony są tereny, które oczywiście w planie miejscowym są przygotowane pod możliwość zagospodarowania częścią developerską i częścią usług publicznych. W sytuacji, gdy między podmiotami nie ma porozumienia, to też musimy się zastanowić co dalej – czy Retail Provider nie zechce, jak nam się odgrażał, postawić Biedronki na środku PKS-u. Byłaby to porażka totalna. Staraliśmy się przewidywać te wszystkie ryzyka – dlatego planiści mówili, że PKP może samo rewitalizować dworzec, a PKS nie może samo nic zrobić w kontekście swojego ewentualnego planu. Musimy do tej kwestii wrócić, ale musi być partner, bo innej możliwości nie ma. Strony muszą się dogadać – każde inne rozwiązanie siłowe nikomu by nie służyło.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5